بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۵
آیا درگیری‌ها به جنگی بزرگ‌تر تبدیل خواهد شد؟

آتشی که باز شعله‌ور می‌شود / تشدید تنش‌های لبنان و اسرائیل

آتشی که باز شعله‌ور می‌شود / تشدید تنش‌های لبنان و اسرائیل
درگیری‌های اخیر میان حزب‌الله لبنان و نیرو‌های اسرائیلی در نزدیکی روستای رمیا در جنوب لبنان، بار دیگر بحران‌های خاورمیانه را به نقطه بحرانی رسانده است.
کد خبر : ۲۸۶۱۸۵
نویسنده :
علی وکیلی مقدم

به گزارش بورس‌نیوز به نقل از اینوستینگ؛ درگیری‌های اخیر میان حزب‌الله لبنان و نیرو‌های اسرائیلی در نزدیکی روستای رمیا در جنوب لبنان، بار دیگر بحران‌های خاورمیانه را به نقطه بحرانی رسانده است. روز یکشنبه، حزب‌الله اعلام کرد که نیروهایش در حال مقابله با تلاش اسرائیل برای نفوذ به روستای رمیا هستند. همزمان، یک نیروی سوم حافظ صلح سازمان ملل (UNIFIL) در جریان این درگیری‌ها مجروح شد.

این حادثه جدیدترین قسمت از تشدید تنش‌ها میان حزب‌الله و اسرائیل است که در ماه‌های اخیر به اوج رسیده است. حملات هوایی اسرائیل به پایگاه اصلی نیرو‌های حافظ صلح در جنوب لبنان، واکنش‌های گسترده بین‌المللی را به دنبال داشته است. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل و کشورهایی، چون فرانسه، ایتالیا و اسپانیا، این حملات را محکوم کرده و بر اهمیت تضمین امنیت نیرو‌های سازمان ملل تأکید کرده‌اند.

تلفات و پیامد‌های انسانی

روز شنبه، حملات نظامی اسرائیل به غزه دست‌کم ۲۹ فلسطینی را کشته و تلاش‌ها برای نفوذ بیشتر به منطقه جبالیا همچنان ادامه دارد. این منطقه، یکی از بزرگ‌ترین اردوگاه‌های تاریخی پناهندگان در شمال غزه است که به شدت از هوا و زمین مورد حمله قرار گرفته است. همچنین اسرائیل اعلام کرد که حزب‌الله از لبنان نزدیک به ۳۲۰ موشک به اسرائیل شلیک کرده است و برای حفظ امنیت مردم برخی مناطق در شمال اسرائیل را به روی عموم بسته است.

تشدید تخلیه‌های اجباری

با افزایش فعالیت‌های حزب‌الله، اسرائیل دستور تخلیه ۲۳ روستای جنوب لبنان را صادر کرده و ساکنان این مناطق را به حرکت به سمت شمال رودخانه اولی وادار کرده است. به گفته مقامات اسرائیلی، این تخلیه‌ها برای حفظ امنیت مردم به دلیل استفاده حزب‌الله از این مناطق به عنوان محل‌های مخفی‌سازی تسلیحات و انجام حملات ضروری است. حزب‌الله این ادعا‌ها را رد کرده و تأکید کرده که از غیرنظامیان به عنوان سپر استفاده نمی‌کند.

تأثیرات بین‌المللی و نگرانی‌ها

در این میان، نگرانی‌ها از گسترش درگیری‌ها به سایر مناطق خاورمیانه همچنان وجود دارد. ایالات متحده به شدت نگران است و به اسرائیل هشدار داده تا نیرو‌های حافظ صلح سازمان ملل و ارتش لبنان را هدف قرار ندهد. لحن دیپلماتیک آمریکا و متحدانش در این روز‌ها به شدت تقویت شده و حتی درخواست‌های متعددی برای توقف عملیات نظامی در لبنان و غزه مطرح شده است.

درگیری میان حزب‌الله و اسرائیل، به ویژه در مرز‌های جنوبی لبنان، بار دیگر ناپایداری‌های منطقه را به شدت افزایش داده است. هرچند بسیاری از کشور‌ها به دنبال راه‌حل‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش‌ها هستند، اما همچنان احتمال گسترش درگیری‌ها وجود دارد و می‌تواند پیامد‌های فاجعه‌باری برای مردم منطقه داشته باشد.

پایان مطلب 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.