بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۰
افزایش سرمایه
مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی "شستا" با حضور سهامداران برگزار شد.
کد خبر : ۲۸۶۴۲۹
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس نیوز،  مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی "شستا" با حضور سهامداران برگزار شد.

براساس این گزارش، عارف نوروزی، مدیرعامل "شستا" در این مجمع اظهار کرد: شستا سهم ۳درصدی از تولید ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: همچنین، املاک مازاد شرکت‌ها را شناسایی کردیم و و برای ارزش افزوده در املاک مستعد برنامه ریزی کردیم که از اقدامات ویژه شستا بوده است. برای سال مالی ۱۴۰۳ برنامه‌هایی از جمله کسب درآمد تجمیعی ۳۹۰هزار میلیارد تومانی، سود خالص ۱۰۰هزار میلیارد تومانی و درآمد ارزی ۲.۸ میلیارد دلاری را در دستور کار داریم.

نوروزی ادامه داد: از برنامه‌های آینده شستا می‌توان به عرضه اولیه سهام شرکت نفت ستاره خلیج فارس در بورس و افزایش سرمایه ۸۷ شرکت به ارزش ۱۰۰هزار میلیارد تومان اشاره کرد. شستا ۹ هلدینگ تابعه دارد. ۶ هلدینگ شامل تاپیکو، تیپیکو، تاصیکو، صبا تأمین، سیمان تأمین و کشتیرانی در بورس پذیرش شده اند. سه هلدینگ دیگر به ویژه صنایع عمومی تأمین در نظر داریم که وارد بازار سرمایه شود. ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری دانش بنیان با سرمایه ۳همت، افزایش سرمایه ۸۷ همتی به مبلغ بیش از ۱۰۰ همت و تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌ها و انتقال آن به سرمایه از برنامه‌های سال ۱۴۰۳شستا است.

 مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی گفت: سرمایه شستا بیش از ۱۶۳ همت بوده که در نظر داریم این میزان را در سال جاری به بیش از ۲۰۰ همت برسانیم. در حال حاضر شستا دارای ۱۷۸ شرکت کنترلی بوده و در ۹۴ شرکت دیگر نیز دارای سیت مدیریتی است. سود ۲۰ درصد از شرکت‌های تابعه شستا به میزان ۸۰ درصد تقسیم می‌شود. 

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲، افتتاح و بهره‌برداری از ۱۲ پروژه بزرگ به ارزش ۲۶ هزار میلیارد تومان، ادامه و اجرای ۱۴۰ پروژه، مختومه شدن ۱۲۰۰ پرونده حقوقی از ۳۶۰۰ پرونده به نفع ششتا بخشی از اقدامات ما در سال مالی ۱۴۰۲ بوده است. از دیگر برنامه‌های شستا می‌توان به فراهم آوردن مقدمات تشکیل هلدینگ زغالسنگ، افتتاح ۳۰ پروژه به ارزش ۸۳۱۰ میلیارد تومان و افتتاح ۱۵ پروژه بزرگ‌مقیاس به ارزش ۲۶هزار میلیارد تومان اشاره کرد. همچنین، افزایش سرمایه در هلدینگ‌های تابعه به ۱۱هزار میلیارد تومان رسیده است.

 نوروزی توضیح داد: امضای تفاهمنامه جهت ساخت ۳۳۰هزار متر مربع با استفاده از توان شرکت‌های گروه ساختمانی شستا، برگزاری ۷۷ مزایده عمومی برای املاک و تشکیل ۳۶ کمیته مولدسازی با هدف بهره‌برداری از بیش از ۲۰ همت از دارایی‌های راکد، از دستاورد‌های مهم در این حوزه به شمار می‌روند. جمع کل پروژه‌های شستا به ۶۳۶ همت می‌رسد. فرایند مولدسازی برای ۱۳۰ ملک به مساحت تقریبی ۵ میلیون متر مربع و ارزش ۷۵ همت در دستور کار بوده و ۵۲۵ ملک غیرمولد گروه به ارزش ۲۰۰هزار میلیارد تومان و با مساحت ۲۴ میلیون متر مربع شناسایی شده است.

 وی خاطرنشان کرد: عرضه اولیه و افزایش سرمایه تمامی شرکت‌های زیرمجموعه از جمله مهم‌ترین برنامه "شستا" برای سال مالی ۱۴۰۳، با هدف تقویت توان مالی و افزایش بازدهی شرکت‌ها در دستور کار است. پرونده شرکت منحل‌شده اکسیر فارما همچنان در جریان بوده و شستا از طریق ماده ۴۷۷ به دنبال احقاق حقوق خود در این زمینه است. مدارک لازم برای عرضه اولیه شرکت رایتل تکمیل شده و به زودی شاهد ورود این شرکت به بازار سرمایه خواهیم بود. تمام پرونده‌های قضایی و حقوقی در سال جاری بررسی می‌شود و گزارش آن را به صورت سه ماهه یکبار منتشر می‌کنیم. انتظار می‌رود تا پایان سال مالی آینده تمامی این پرونده‌ها حل‌وفصل شوند. همچنین، به‌منظور بهینه‌سازی و ارتقای بنگاه‌های کم‌بازده، تا سقف ٢٠هزار میلیارد تومان منابع مالی به این بخش‌ها تزریق خواهد شد.

 مدیرعامل شستا گفت: نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری کشت و دام و صنایع لبنی تأمین در بازار سرمایه در مهرماه سال جاری درج شد که در جهت توسعه فعالیت‌های این حوزه به حساب می‌آید. همچنین، توانستیم در سال گذشته، سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی ۱۲۰۰ پرونده حقوقی مرتبط با شستا را مختومه کرده است. ما توانستیم حدود ۱۱هزار میلیارد تومان از پرونده‌های مالی را به نفع شرکت‌های شستا تعیین تکلیف کردیم.  از دیگر کار‌های شستا این بود که موفق شدیم، ۸۹ درصد بودجه پیش بینی شده در ۶ ماهه ابتدایی سال جاری محقق کنیم. در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۳ نیز، ما می‌توانیم سود ۱۰۰همتی را محقق کنیم مشروط به اینکه تقسیم سود حداکثری انجام نشود و سرمایه گذاری صورت گیرد. از ستاد اجرایی فرمان امام پروژه خریداری کردیم که از جمله آن، پروژه ۹۰۰ هزار تنی PP در پروژه ۷۸ میلیون دلاری است. 

نوروزی بیان کرد: شستا در مجموعه پارس تامین برای ۵۰۰کیلو طلا سرمایه گذاری انجام داده، اما در فاز‌های بعدی یک تا ۷تن طلا را در برنامه اکتشاف و تولید قرار داده است. عیار معدن طلای سقز بیش از سیستان بلوچستان است. از سوی دیگر، پولی که نیکو برای اتمام پروژه دریافت کردیم در اختیار بانک مرکزی قرار دادیم. سهام تاپیکو در وثیقه بوده و آزادسازی آن در دست پیگیری است. 

 وی با اشاره به شرکت نفت ستاره خلیج فارس گفت: در سه ماهه آخر سال گذشته و دوماهه اول سال جاری موضوع پرونده نیکو را دنبال کردیم که منجر به یک قرارداد پنج جانبه شد. ۱۶همت زیان تسعیر ارز سال گذشته ستاره خلیج فارس منجر به کاهش سود شد که امسال این موضوع حل شده است. ما برنامه ریزی تحقق سود ۱۵ همتی را برای سهام "تیپیکو" برنامه ریزی کردیم.  آخرین تجدید ارزیابی سال ۱۴۰۰ انجام شده و قرار است قانون ۵ ساله تجدید ارزیابی به سه سال کاهش یابد.
 
 لازم به ذکر است، در پایان مجمع به ازای هر سهم ۱۵۰ ریال سود بین سهامداران "شستا" تقسیم شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.