بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۷
رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت:‌

لزوم بازنگری به نفع توسعه صادرات رقابت پذیر

لزوم بازنگری به نفع توسعه صادرات رقابت پذیر
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت:‌ سیاست‌گذاران کشور باید بازنگری جدی در سیاست‌های ارزی و تجاری به نفع توسعه صادرات رقابت‌پذیر داشته باشند.
کد خبر : ۲۸۶۴۶۸
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس‌نیوز، «صمد حسن زاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اظهار کرد: چالش‌ها و مسائل ناشی از برخی سیاست‌ها و برنامه‌های ضد تولید و صادرات، مانع توسعه صادرات در کشور بوده و این در حالی است که کشور به شدت نیازمند تقویت و گسترش صادرات است.

وی بیان کرد: موفقیت در صادرات تنها با تکیبورس‌نیوزه بر تولید قوی و رقابت‌پذیر ممکن است و بهترین راه برای بزرگداشت روز ملی صادرات، رفع موانع مقابل صادرکنندگان است. حسن‌زاده از دولت سیزدهم که با نگرش اقتصادی امیدوارکننده به فعالیت پرداخته است، خواست تا نظرات بخش خصوصی در زمینه توسعه و تقویت صادرات را مدنظر قرار دهد.

رئیس اتاق ایران با اشاره به اینکه میزان صادرات نشان‌دهنده توان اقتصادی کشور و یکی از مولفه‌های رشد اقتصادی است، گفت: در دهه‌های اخیر به دلیل نوسانات شدید اقتصادی و مشکلات داخلی و خارجی به ویژه تحریم‌ها، کشور از اهداف صادراتی خود دور مانده است.

حسن زاده خاطرنشان کرد: بهترین گرامیداشت برای روز ملی صادرات، حذف موانع و مسائلی است که از سیاست‌های ضد تولید ناشی می‌شود.

وی به وجود چالش‌هایی نظیر تحریم‌ها، قوانین پیچیده، نهادهای موازی و فقدان پنجره واحد، اشاره کرد و افزود: اکنون که دولت سیزدهم با رویکردی اقتصادی مناسب در حال فعالیت است، انتظار داریم توجه ویژه‌ای به بخش تعاون داشته باشد.

رئیس اتاق ایران در ادامه به آمار گمرک اشاره کرد و گفت که صادرات غیرنفتی کشور در سال گذشته به ۵۰ میلیارد دلار رسید و بیشتر این صادرات شامل محصولات با ارزش‌افزوده پایین بوده که نشان‌دهنده خام‌فروشی است. به گفته وی، برای تحقق رشد اقتصادی و جایگزینی ارز صادراتی با ارز نفتی، نیازمند برنامه‌ای جامع برای تقویت تولید رقابت‌پذیر هستیم.

وی همچنین به کسری تجاری کشور اشاره و اعلام کرد که این کسری از ۶ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۱ به ۱۷ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است. این کسری تجاری حاکی از سیاست‌گذاری‌های نامناسب در زمینه تجارت و ارز است که انگیزه برای صادرات را کاهش داده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران تأکید کرد که سیاست‌گذاران باید جدی‌تر به بازنگری سیاست‌های ارزی و تجاری بپردازند تا توسعه صادرات رقابت‌پذیر تجدید شود.

حسن زاده همچنین به نیاز به توجه به تحولات منطقه‌ای و جهانی در گسترش روابط تجاری اشاره کرد و گفت که با تحلیل این تحولات می‌توان شرایط به‌تری برای صادرات فراهم کرد.

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.