بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۴ دی ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۶

آیا عرضه خودرو در بورس کالا دوباره آغاز خواهد شد؟

آیا عرضه خودرو در بورس کالا دوباره آغاز خواهد شد؟
روز چهارشنبه ۲۸ آذرماه بود که مصوبه‌ای مبنی بر پذیرش و عرضه ۱۹ هزار دستگاه خودرو وانت آریسان از سوی بورس کالا منتشر شد. با توجه به پیگیری و گفته‌های پیشین حجت‌الله صیدی، رئیس سازمان بورس، آیا عرضه خودرو آریسان راه بازگشت دیگر خودروها به بورس کالا را باز می‌کند؟ تجارت‌نیوز در گفت‌وگو با دو کارشناس بازار سرمایه این موضوع را بررسی کرده است.
کد خبر : ۲۸۸۵۴۵
نویسنده :
علی وکیلی مقدم

به گزارش بورس‌نیوز، بالغ بر دو سال از زمان پذیرش خودرو در بورس کالا می‌گذرد. نخستین عرضه رسمی خودرو در بورس کالا در تاریخ ۲۶ مردادماه ۱۴۰۱ با عرضه دو محصول خودرویی فیدلیتی و دیگنیتی از گروه بهمن موتور بر اساس مصوبه شورای عالی بورس آغاز شد. این رویداد تاریخی، نقطه عطفی در بازار خودرو و بورس کشور به شمار می‌رود و سوالاتی را درباره آینده این بازار و احتمال بازگشت خودرو به بورس کالا مطرح کرده است.

 عرضه ۱۹ هزار خودرو در بورس کالا: یک تحول بزرگ

نیمای میرزایی، کارشناس بازار سرمایه، در پاسخ به این سوال که آیا مصوبه عرضه ۱۹ هزار خودرو وانت آریسان در بورس کالا می‌تواند سرآغازی بر بازگشت خودرو به بورس باشد، اظهار داشت: «این مصوبه یک اتفاق بزرگ محسوب می‌شود زیرا طی دو سال گذشته، زمانی که خودرو برای اولین بار در بورس کالا پذیرش شد، ما شاهد افزایش عرضه‌ها از منظر تیراژ، تنوع خودرو و خودروسازان بودیم.» به عنوان مثال، در سال‌های اخیر، تعداد خودروهای عرضه شده در بورس کالا به طور قابل توجهی افزایش یافته و این موضوع نشان‌دهنده رشد بازار و تقاضای بالای مصرف‌کنندگان است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: «در روزهای آینده، موضوع ورود خودرو دوباره می‌تواند تکرار شود و احتمالاً رخ خواهد داد. این اتفاق دور از انتظار نیست و به ترتیب خودروها و خودروسازان دیگر محصولات خود را در بورس کالا عرضه خواهند کرد.» این پیش‌بینی‌ها نشان‌دهنده امیدواری کارشناسان به بهبود وضعیت بازار خودرو و افزایش رقابت در این حوزه است.

 احتمال ورود خودروهای وارداتی به بورس کالا

میرزایی تصریح کرد: «با توجه به مصوبه می‌توان این‌گونه برداشت کرد که احتمالاً خودروهای وارداتی نیز راهی بورس کالا خواهند شد. در مجموع وضعیت عرضه خودرو در بورس کالا رو به بهبود است.» این موضوع می‌تواند به تنوع بیشتر محصولات و افزایش انتخاب برای مصرف‌کنندگان منجر شود.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: «با توجه به جدیت سازمان بورس درباره موضوع عرضه خودرو در بورس کالا و نظر کاملاً مساعد وزیر اقتصاد، این اقدام به سوی پیشرفت حرکت خواهد کرد و همانند دو سال گذشته شاهد نتایج آن در بازار سهام خواهیم بود.» این اظهارات نشان‌دهنده عزم راسخ مسئولان برای ساماندهی بازار خودرو و ایجاد شرایط مناسب برای خریداران است.

 تأثیر عرضه خودرو در بورس کالا بر قیمت‌ها

میرزایی گفت: «عرضه خودرو در بورس کالا به تعدیل قیمت خودرو و کاهش چالش‌های خریداران از جمله تاخیر در تحویل خودرو کمک خواهد کرد. با توجه به تضامین، شرایط و تسهیلات موجود در بورس کالا که برای خریداران در نظر گرفته شده، به کاهش معضلات عظیم صنعت خودرو کمک شایانی خواهد کرد. آثار این اتفاق مهم در طول یک سال آینده قابل مشاهده است.» بر اساس آمارها، با افزایش عرضه و رقابت در بازار، قیمت‌ها معمولاً کاهش می‌یابند که این امر می‌تواند به نفع مصرف‌کنندگان باشد.

آراد پورکار، دیگر کارشناس بازار سرمایه، توضیح داد: «در روزهای گذشته شاهد پذیرش خودرو وانت آریسان در بورس کالا بودیم، اما باید به چند نکته توجه کرد. ابتدا باید گفت این خبر برای گروه خودرویی به‌شدت جذاب و خوب است.» این جذابیت می‌تواند ناشی از پتانسیل بالای وانت آریسان برای جذب مشتریان جدید باشد.

 امکان جبران زیان با افزایش نرخ

این کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: «چنانچه گروه خودرویی بتواند ۳۰ درصد افزایش نرخ نسبت به مازاد قیمت دلاری که بالا رفت و میزان بهای تمام‌شده‌ای که رشد یافت پیدا کند، می‌تواند با عرضه خودرو در بورس کالا، زیان انباشته خود را جبران کند و سودساز شود.» این نکته حائز اهمیت است که افزایش نرخ می‌تواند به نفع تولیدکنندگان باشد و آنها را از زیان خارج کند.

پورکار توضیح داد: «اگر ورود خودرو در آینده تحقق یابد، به طور مقطعی و کوتاه‌مدت خواهد بود چراکه وزیر صمت به طور جدی مخالف ورود خودرو به بورس کالاست و میل دارد عرضه خودرو از طریق نمایندگی‌ها و فروش مستقیم انجام شود.» این موضع‌گیری وزیر صمت می‌تواند چالش‌هایی را برای ادامه روند عرضه خودرو در بورس کالا ایجاد کند.

 مزایای عرضه مستقیم خودرو

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: «اگر عرضه خودرو را در مقیاس کلان در نظر بگیریم، این عرضه از طریق بورس کالا یا نمایندگی‌های فروش به نفع صنعت خودرو خواهد بود؛ زیرا اگر خودروساز با قیمت پایین‌تری نسبت به بازار آزاد بتواند خودرو به دست مشتری واقعی برساند، گروه خودرویی از این اقدام منفعت کسب خواهد کرد.» این نکته نشان‌دهنده اهمیت ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار است.

در نهایت، پورکار در پایان گفت: «معتقدم عرضه خودرو در بورس کالا به صورت گسترده انجام نخواهد شد، چنانچه عرضه‌ای صورت گیرد به طور مقطعی و کوتاه‌مدت خواهد بود.» بنابراین، با وجود چالش‌ها و موانع موجود، امیدواری‌ها برای بازگشت خودرو به بورس کالا همچنان وجود دارد و کارشناسان بر این باورند که این اقدام می‌تواند تأثیرات مثبتی بر بازار داشته باشد. 

(به نقل از صدای بورس)

پایان مطلب 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر