بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۶

لایحه تغییرات مصوبه کاهش قیمت خودرو به دولت ارسال می‌شود

لایحه تغییرات مصوبه کاهش قیمت خودرو به دولت ارسال می‌شود
معاون بیمه مرکزی با تأکید براینکه اجرای مصوبه افت قیمت خودرو بدون دریافت حق بیمه بار مالی ۳۰ همتی برای شرکت های بیمه خواهد داشت، گفت: لایحه ای به منظور اصلاح افت قیمت خودرو و خودروهای متعارف تدوین و به دولت ارسال می شود.
کد خبر : ۲۸۹۱۱۳
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس نیوز، بهروز بستگانی، سرپرست مرکز مدیریت ریسک و تدوین مقررات بیمه مرکزی، در خصوص دستورالعمل افت قیمت خودرو گفت: این دستورالعمل طبق مصوبه هیات وزیران به تصویب شورای عالی بیمه رسید. در این مصوبه ذکر شده است که نه تنها در سال جاری بلکه در سال‌های آینده نیز هیچ حق بیمه‌ای برای پرداخت خسارت افت قیمت خودرو در صنعت بیمه دریافت نخواهد شد. 

وی همچنین اعلام کرد که از امروز، پرداخت خسارت افت قیمت خودرو در شرکت‌های بیمه آغاز شده است. بستگانی افزود: شرکت‌های بیمه از حق بیمه‌های دریافتی برای پرداخت خسارت‌ها استفاده می‌کنند و با اجرایی شدن این مصوبه، مردم می‌توانند برای دریافت خسارت افت قیمت خودرو با مراجعه به شرکت‌های بیمه اقدام کنند. پیش از این، بیمه‌شدگان می‌بایست شکایت می‌کردند و با رأی دادگاه خسارت خود را دریافت می‌کردند. 

وی ادامه داد: با مراجعه مستقیم به شرکت‌های بیمه و ارائه درخواست برای دریافت خسارت افت قیمت خودرو، شاهد افزایش میزان خسارت‌های مالی پرداختی در بخش شخص ثالث خواهیم بود. بستگانی همچنین اشاره کرد که افزایش خسارت‌های مالی پرداختی به صنعت بیمه از محل افت قیمت خودرو، هزینه‌های سنگینی را به شرکت‌های بیمه تحمیل خواهد کرد و بار مالی ناشی از اجرای این مصوبه 30 هزار میلیارد تومان برآورد شده است. 

سرپرست مرکز مدیریت ریسک و تدوین مقررات بیمه مرکزی تاکید کرد که از آنجایی که خسارت پرداختی باید از محل حق بیمه باشد و حق بیمه‌ای برای افت قیمت خودرو دریافت نمی‌شود، خسارت‌های پرداختی افزایش خواهد یافت، اما حق بیمه رشدی نخواهد داشت و این موضوع موجب ناترازی در شرکت‌های بیمه خواهد شد.

بستگانی در پاسخ به این سوال که آیا شرکت‌های بیمه بدون مشکل در حال پرداخت خسارت افت قیمت خودرو به مردم هستند، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که این دستورالعمل بدون اشکال در حال اجراست و شعب خسارات را ارزیابی و طبق دستورالعمل، خسارات را پرداخت می‌کنند. 

وی در خصوص میزان خسارت پرداخت شده توسط شرکت‌های بیمه از ابتدای دی ماه تا کنون، اعلام کرد که هنوز جمع‌بندی آماری در این زمینه نداریم. 

بستگانی همچنین به درخواست بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه از دولت برای اصلاح مصوبه افت قیمت خودرو اشاره کرد و افزود: در جلسات دولت نیز تأکید شده که این مصوبه باید اصلاح شود و تعدیلی در حق بیمه این موضوع صورت گیرد. 

وی بیان کرد: در صورت اصلاح مصوبه، دامنه خسارت پرداختی به سایر وسایل نقلیه نیز افزایش خواهد یافت و این موضوع هم‌اکنون در کمیسیون‌های تخصصی دولت در حال بررسی است. 

سرپرست مرکز مدیریت ریسک و تدوین مقررات بیمه مرکزی در مورد پیشنهاد بیمه مرکزی برای نرخ حق بیمه افت قیمت خودرو نیز اظهار داشت: در بیمه‌نامه شخص ثالث، فرایند مربوطه تعیین شده و بستگی به میزان خسارت دارد. 

بستگانی همچنین به اصلاح آئین‌نامه خودروهای متعارف و غیرمتعارف اشاره کرد و گفت: در خصوص ورژن‌های قبلی، اصلاحات مطرح شده بود اما هنوز به نتیجه نرسیده است. وی افزود: باید تمامی موضوعات را در کنار هم بررسی کرد تا اصلاحات به‌طور جامع انجام شود.

وی در پایان به تدوین لایحه‌ای در بیمه مرکزی برای اصلاح ملاک خودرو متعارف و افت قیمت خودرو اشاره کرد و گفت: این لایحه باید نهایی شده و به دولت ارائه شود و پس از آن به مجلس خواهد رفت. 

به گزارش بورس‌نیوز، دستورالعمل پرداخت خسارت افت قیمت خودرو از اول دی ماه در شرکت‌های بیمه دولتی و خصوصی اجرا شده و بیمه‌ها موظف هستند بدون دریافت حق بیمه اضافی به بیمه‌گذاران این خسارات را پرداخت کنند. در سال‌های گذشته، پرداخت خسارت افت قیمت خودرو به‌صورت موردی و پس از شکایت بیمه‌شده به مراجع قضایی انجام می‌شد. 

با توجه به قانون جدید ابلاغی از سوی بیمه مرکزی، خسارت افت قیمت خودرو بر اساس دستورالعمل و فرمول‌های مشخص محاسبه می‌شود. خودروهای تا سن 10 سال مشمول این قانون می‌شوند و این رقم حداکثر معادل گران‌ترین خودرو متعارف است. 

در دستورالعمل نحوه محاسبه خسارت، برخی از قطعات خودرو مانند چراغ‌ها، جلوپنجره، آینه‌ها و شیشه‌ها از پرداخت افت قیمت خودرو مستثنی شده‌اند. همچنین، خسارت بر اساس سه عامل سن و ارزش وسیله نقلیه و شدت صدمه وارده به آن فرمول‌بندی شده است. 

در نهایت، اصطلاح «افت قیمت خودرو» بیشتر زمانی به‌کار می‌رود که خودرو تصادف شدیدی داشته باشد و آسیب جدی ببیند. بنابراین، افت قیمت در خسارت باید بر اساس آسیب شدید به خودرو باشد و به‌هیچ‌وجه شامل خسارت‌های جزئی نمی‌شود.

 

 

انتهای پیام/

اشتراک گذاری :
ارسال نظر