عبور از تحریمها با ابتکار عملهای نوین
به گزارش بورسنیوز، نشست تخصصی «معرفی فرصتهای بازار و انتقال تجربه آغاز و توسعه تجارت با کانادا» با حضور فعالان اقتصادی، تجار و بازرگانان ایرانی و نمایندگان کشور کانادا، در تهران برگزار شد. هدف این نشست بررسی فرصتها و چالشهای تجاری میان دو کشور و ایجاد پل ارتباطی میان فعالان اقتصادی بود تا از این طریق مسیرهای جدیدی برای توسعه همکاریهای دوجانبه گشوده شود.
در این نشست، رئیس انجمن بازرگانی ایران و کانادا به پتانسیلهای گسترده موجود برای گسترش روابط تجاری با کانادا اشاره کرد و گفت: کانادا به دلیل داشتن اقتصادی پیشرفته، منابع طبیعی غنی و موقعیت استراتژیک در بازارهای جهانی، میتواند شریک تجاری بسیار مناسبی برای ایران باشد. بسیاری از صنایع ایران از جمله نفت، گاز، معدن، فناوری اطلاعات و کشاورزی میتوانند از همکاریهای اقتصادی با کانادا بهرهمند شوند.
محمد وحیدی راد افزود: یکی از موانع اصلی پیش روی توسعه تجارت میان ایران و کانادا، تحریمها و محدودیتهای بینالمللی است که باید با استفاده از راهکارهای مبتکرانه، از جمله سیستمهای مالی جدید و گسترش تعاملات غیرمستقیم، این موانع را برطرف کنیم. رئیس انجمن بازرگانی ایران و کانادا تأکید کرد که با توجه به توانمندیهای ویژهای که ایران در بخشهای مختلف اقتصادی دارد، توسعه روابط با کانادا میتواند منجر به انتقال دانش فنی و تجربیات نوین در زمینههای مختلف از جمله فناوریهای نوین، کشاورزی پایدار و صنایع پتروشیمی شود.
در ادامه، سعید کاردار، استاد دانشگاه و پژوهشگر توسعه، به بررسی فرصتهای اقتصادی و تجاری میان ایران و کانادا پرداخت و گفت: باید توجه داشته باشیم که در شرایط خاصی میتوان تحریمها را کنار زد. او بر این نکته تأکید کرد که محصولات تولیدی ایران، از جمله پوشاک و صنایع دستی، از کیفیت بالایی برخوردارند و در بازارهای جهانی قابل رقابت هستند. به گفته دکتر کاردار، یکی از زمینههای جذاب همکاری ایران با کانادا، صادرات خدماتی مانند تولید محتوا است که میتواند با همکاری اینفلوئنسرها در کانادا بسیار مؤثر واقع شود.
در ادامه، تجار و فعالان اقتصادی ایرانی و کانادایی به تبادل نظر پرداختند و ضمن معرفی فرصتهای تجاری موجود، بر لزوم افزایش همکاریهای اقتصادی و تجاری دوجانبه تأکید کردند. یکی از این فعالان اقتصادی به جمله هنری کیسینجر اشاره کرد که هر بحران فرصتی برای شکل دادن به نظم جدید است و آن را با قوانین ترمودینامیک مقایسه کرد که بر اساس آن بینظمیها میتوانند به ساختار جدید و بهتری منتهی شوند.
مدیرکل دفتر اروپا و آمریکا سازمان توسعه تجارت ایران نیز به توانمندیهای صادراتی ایران و جذابیت تولیدات حوزه دانشبنیان و IT ایران برای بازار کانادا اشاره کرد. احمد فیروزی با بیان اینکه ایران سهم قابل قبولی از بازار کانادا ندارد، تصریح کرد: محصولات کشاورزی و صنایع غذایی از مهمترین کالاهای صادراتی ایران به کانادا هستند و این کشور نیز چوب، مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی را از ایران وارد میکند.
به گفته این مقام مسئول، ۱۰ شریک اول تجاری کانادا شامل آمریکا، چین، ژاپن، بریتانیا، مکزیک، هلند، آلمان، کره، هند و هنگ کنگ هستند. اگرچه ما جزو شرکای تجاری این کشور نیستیم، اما میتوان از واسطه کشورهای شریک تجاری کانادا برای پیشبرد تعاملات تجاری استفاده کرد. فیروزی امضای موافقتنامههای تجاری را زیر بنای توسعه تجارت دانست و افزود: در حال حاضر، کانادا با ۴۰ کشور موافقتنامه تجارت آزاد دارد و بیش از ۸۵ درصد از حجم واردات و صادرات این کشور تحت این قالب پوشش داده میشود. به نظر میرسد در کوتاهمدت نمیتوان از با کانادا موافقتنامه تجارت امضا کرد، اما میتوان با واسطه کشورهای دارای موافقتنامه تجارت آزاد با کانادا وارد این بازار شد.
مسعود دانشمند نیز در این نشست با بیان اینکه باید رایزنهای اقتصادی از میان بخش خصوصی انتخاب شوند، گفت: رایزن بازرگانی بخش خصوصی چابک است و میتواند منافع بازرگانان را تأمین کند. بنیانگذار اتاق بازرگانی ایران و امارات پیشنهاد کرد که باید یک روز در سال به عنوان روز ایران و کانادا نامگذاری شود و همچنین در کانادا نیز روز ایران و کانادا برای نزدیک شدن تجار و بازرگانان به یکدیگر تعیین شود. عضو اتاق بازرگانی ایران افزود: صادرات ایران به کانادا به ۱۵ میلیون دلار رسیده و نسبت به قبل روند کاهش داشته است و باید به سرعت تراز تجاری بین دو کشور را مثبت کنیم.
انتهای پیام/