ایران در صدر صادرات قیر به ۱۶ کشور قرار گرفت
به گزارش بورسنیوز، داود محمدی، رئیس انجمن قیر ایران، در خصوص اهمیت قیر در پروژههای توسعهای کشور بیان کرد: «قیر به رنگ سیاه است، اما نقش آن در پیشرفت کشور بسیار حیاتی است.» او پیشبینی کرد که در سال ۱۴۰۲، صادرات قیر ایران به ۸.۵ میلیون تن برسد و ارزش صادرات آن به ۲.۳۵ میلیارد دلار افزایش یابد. همچنین تأکید کرد که ۲ میلیون تن از تولید قیر کشور به پروژههای داخلی نظیر راههای روستایی، بین مزارع، بنیاد مسکن، نوسازی مدارس و بسیج اختصاص داده شده است.
محمدی اضافه کرد: «پروژههای داخلی تحت نظارت وزارت راه مدیریت میشوند که توزیع آن را میان پروژههای مختلف انجام میدهد.» او همچنین به رشد صنعت قیر در سالهای اخیر اشاره کرد و گفت: «۱۵ سال پیش، قیر بهعنوان یک محصول جانبی در پالایشگاهها تولید و دور ریخته میشد، اما با ورود بخش خصوصی، جایگاه فعلی این صنعت شکل گرفت.» او از چالشهایی مانند خرید مواد اولیه با قیمتهای بالا در بورس کالا و عدم دسترسی به ارز ترجیحی انتقاد کرد و خاطرنشان ساخت: «از ابتدای بهمنماه باید ارز صادراتی خود را در بازار توافقی عرضه کنیم.»
محمدی به ۱۶ کشور مقصد صادرات قیر ایران اشاره کرد و گفت: «کشورهای هدف صادرات شامل کنیا، تانزانیا، ترکیه، هند و چین میباشند.»
نوآوری در آسفالت با کاهش ۹۵ درصدی هزینهها
میثم تقوی، مدیرعامل شرکت سیویل ابنیه جهان، از دستاوردهای نوآورانه این شرکت در صنعت آسفالت خبر داد و بیان کرد: «ما تنها تولیدکننده دانشبنیان آسفالت در کشور هستیم که جوانساز پلیمری را تولید کردهایم. این محصول، بدون نیاز به دستگاههای خاص، هزینه آسفالت را تا ۹۵ درصد کاهش میدهد.»
او همچنین تأکید کرد که استفاده از فناوری بازیافت آسفالت در سطح جهانی مرسوم است، اما در ایران بهدرستی انجام نمیشود. تقوی ادامه داد: «جوانساز پلیمری بهصورت پاشش ساده استفاده میشود و مصرف مواد معدنی را نیز به حداقل میرساند.»
نمایشگاه؛ فرصتی برای نمایش نوآوریها و تقویت صادرات
مریم توکلیان، مدیر برگزاری نمایشگاه، با اشاره به سابقه این رویداد گفت: «از سال ۱۳۸۸، نمایشگاه بینالمللی قیر، عایقها، بتن، سیمان و ماشینآلات برگزار میشود و امسال شاهد حضور ۱۳۰ شرکت داخلی و خارجی از جمله شرکتهایی از چین هستیم.»
او از محصولات نوآورانهای که در این نمایشگاه رونمایی خواهند شد، خبر داد و افزود: «آسفالت رنگی، آسفالت پلیمری با طول عمر بالا و عایقهای نانویی نسل جدید از جمله محصولاتی هستند که در این دوره به نمایش گذاشته میشوند. همچنین، ماشینآلات پیشرفته پخش آسفالت و نسل پنجم کارخانههای قیر نیز در نمایشگاه حضور خواهند داشت.»
توکلیان خاطرنشان کرد که این نمایشگاه، علاوه بر ارائه نوآوریها، کارگاههای آموزشی نیز برگزار میکند تا دانش فنی تولیدکنندگان ارتقا یابد. وی افزود: «با حضور تولیدکنندگانی که بالاترین سطح صادرات و کیفیت تولید را دارند، این رویداد تواناییهای ایران را در سطح جهانی به نمایش میگذارد. همچنین پانزدهمین نمایشگاه بینالمللی قیر، عایقها، بتن، سیمان و ماشینآلات از ۱۳ تا ۱۶ بهمن ماه، در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار خواهد شد.»
کیفیت قیر ایران؛ نقطه قوت در بازارهای جهانی
سعید بهنام، رئیس هیئت مدیره پتروتجارت سالتک، ایران را بهعنوان بزرگترین صادرکننده قیر جهان معرفی کرد و گفت: «ایران بزرگترین صادرکننده قیر در دنیا است و توانسته در سال ۱۴۰۲ رکورد جدیدی ثبت کند؛ از ابتدای امسال تاکنون نیز ۴.۸ میلیون تن قیر صادر شده است.»
وی افزود: «هدف اصلی ما در این نمایشگاه، ارتقای سطح علمی صنعت قیر و معرفی توانمندیهای ایران است. در همین راستا، دورههای آموزشی مدیریتی و تخصصی در حوزه قیر برگزار میکنیم و علاقهمندان میتوانند از این فرصتها بهرهمند شوند.»
بهنام درباره بازارهای صادراتی ایران گفت: «ما به ۱۶ کشور صادرات داریم و هند بزرگترین واردکننده قیر از ایران است. تاکنون ۳۰ تاجر هندی برای بازدید از نمایشگاه اعلام آمادگی کردهاند و قطعاً این بازدیدها به معاملات منتهی خواهد شد.»
وی با اشاره به مشکلات موجود در بازار قیر تأکید کرد: «بازار توافقی ارز، اتفاق خوبی است، اما قیمت قیر برای صادرکنندگان همچنان تا ۸۰ هزار تومان فاصله دارد و این موضوع چالشهایی را ایجاد کرده است. همچنین، قیر بیکیفیت عراق با وجود قیمت پایینتر، بازار صادراتی ما را تحت تأثیر قرار داده است. ما باید توانایی و کیفیت بالای قیر ایران را در چنین نمایشگاههایی به نمایش بگذاریم.»
مقدسنژاد نیز در انتهای نشست، با اشاره به نقش قیر در زیرساختهای حملونقل گفت: «۷۰ درصد خرابی جادههای دنیا به رفتار قیر مرتبط است. ارزش راههای کشور ما ۹ هزار همت است، اما تنها ۱۰ درصد از بودجه نگهداری موردنیاز تخصیص داده میشود.»
وی هشدار داد که اگر روند کنونی ادامه یابد، تا سال ۱۴۰۶ به نقطه بدون بازگشت خواهیم رسید. مقدسنژاد تأکید کرد: «افزایش ۱۶ برابری قیمت قیر در شش سال گذشته یکی از عوامل اصلی این وضعیت است. همچنین، شوکهای حرارتی و انتخاب قیر نامناسب در مراحل مختلف تولید و اجرا، کیفیت نهایی را کاهش میدهد.»
او بر اهمیت فناوریهای جدید مانند پودر لاستیک و پلیمرها برای ارتقای کیفیت آسفالت تأکید کرد و افزود: «با وجود مواد و تکنولوژی موجود در کشور، اگر اراده دولت برای حمایت از این صنعت وجود داشته باشد، اتفاقات بزرگی در این حوزه رخ خواهد داد.»
گفتنی است که پانزدهمین نمایشگاه بینالمللی قیر، عایقها، بتن، سیمان و ماشینآلات از ۱۳ تا ۱۶ بهمن ماه، در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار خواهد شد.
انتهای پیام/