بیشترین حجم قاچاق سوخت در حوزه مصرفی مشاهده میشود

به گزارش بورسنیوز، محمدصادق عظیمیفر با اشاره به اهمیت نظارت دقیق و مؤثر برای پیشگیری از قاچاق سوخت، اعلام کرد: آمارهای رسمی نشان میدهد که بخش عمده قاچاق در حوزه مصرف صورت میگیرد و یکی از دلایل این امر، عدم نظارت کافی متولیان بر تطابق عملکرد مصرفکنندگان با سهمیههای سوخت است. همچنین تحقیقات نشان میدهد که بخش اعظم قاچاق سوخت در حوزه حملونقل رخ میدهد.
وی افزود: مصرف روزانه نفتگاز در سال ۱۴۰۳ حدود ۱۲۴ میلیون لیتر در کشور بوده که نیمی از این مقدار به بخش حملونقل اختصاص دارد. با استفاده از سه پایگاه داده شامل دوربینهای بینجادهای، سامانه هوشمند سوخت و سامانههای صدور بارنامههای راهداری و شهرداریها، توانستهایم مسیر و نحوه مصرف سوخت ناوگان دیزلی را بررسی کنیم و بر اساس تحلیلهای آماری، تقریباً ۳۰ درصد انحراف در نحوه تخصیص سوخت شناسایی شده و برآورد میکنیم که حدود ۵۰ درصد قاچاق سوخت در بخش حملونقل انجام میشود.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران تأکید کرد که برای پیشگیری و مقابله با قاچاق سوخت، باید منشأ اصلی انحراف سوخت شناسایی شود تا بتوان اقدامهای مؤثری در این زمینه انجام داد. او ادامه داد: شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران برنامههای متعددی برای پیشگیری دارد، اما به دلیل بوروکراسی یا کمبود زیرساختها، بیشتر این برنامهها به نتایج مطلوب نرسیدهاند.
عظیمیفر همچنین به طرحهای «سپهتن» و «سیپاد» اشاره کرد که اوایل دهه ۹۰ مطرح شد و با هدف کاهش مداخله انسانی و تخصیص سهمیه سوخت بر اساس عملکرد واقعی خودروها طراحی شده بود. وی بیان کرد: در این طرحها قرار بود مصرف و سوختگیری بر اساس مسیر ثبتشده در بارنامهها انجام شود، اما به دلیل موانع مالی و عدم بازگشت سرمایه به سرمایهگذاران، اجرای این طرحها با چالشهایی مواجه شده است. این در حالی است که تمام زیرساختهای لازم برای اجرای طرحهای هوشمند تخصیص سوخت در شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران موجود است، اما مشکلات اجرای این طرحها در سازمانهای دیگر مطرح شده است.
انتهای پیام/