بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۰:۲۹

مدارک مورد نیاز برای اخذ کالابرگ خانوارهای آسیب‌پذیر

مدارک مورد نیاز برای اخذ کالابرگ خانوارهای آسیب‌پذیر
با از سرگیری طرح کالابرگ الکترونیک از اسفندماه سال گذشته،‌ تاکنون حساب سرپرستان خانوارِ دهک‌های درآمدی یک تا هفت، براساس بعد خانوار و دهک درآمدی دوبار شارژ شده و این درحالیست که در پایان دوره اول، اعتبارات مصرف‌نشده خانوارها ذخیره می‌شود و در صورت مصرف‌نشدن اعتبار تا ۶۰ روز پس از شروع دوره دوم طرح، این اعتبار از بین خواهد رفت.
کد خبر : ۲۹۳۰۸۹
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس نیوز، در طرح کالابرگ الکترونیکی که به منظور حمایت از معیشت خانوارهای مشمول و تقویت سبد غذایی دهک‌های اول تا هفتم از اسفندماه ۱۴۰۳ آغاز شده است، به سه دهک اول به ازای هر نفر ۵۰۰ هزار تومان و برای سایر دهک‌ها به ازای هر نفر ۳۵۰ هزار تومان پرداخت می‌شود. این اعتبار صرف خرید ۱۱ قلم کالای اساسی شامل اقلامی از گروه‌های لبنیات، پروتئین و خواربار خواهد شد.

 

براساس این گزارش، وزارت رفاه به برخی سوالات و ابهامات مطرح شده توسط مردم پاسخ داده است:

 

۱- در صورت عدم استفاده از اعتبار، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

 

استفاده از این اعتبار کاملاً اختیاری است. با توجه به اینکه اجرای طرح در دو دوره ۶۰ روزه خواهد بود، در پایان دوره اول، اعتبارات مصرف‌نشده خانوارها ذخیره می‌شود و اگر اعتبار خانوار تا ۶۰ روز پس از آغاز دوره دوم مصرف نشود، این اعتبار باطل خواهد شد.

 

۲- در صورت گرانفروشی یا کم‌فروشی توسط پذیرنده، به کجا باید شکایت کرد؟

 

شهروندان می‌توانند برای پیگیری این موارد با سامانه تلفنی وزارت صنعت، معدن و تجارت به شماره ۱۲۴ تماس بگیرند.

 

۳- آیا کالاها در طرح کالابرگ الکترونیکی با برند خاصی عرضه می‌شوند؟

 

خیر، افراد می‌توانند ۱۱ قلم کالای تعیین شده را از هر برند دلخواه خریداری کنند.

 

۴- سرپرست خانوار کیست؟

 

شخصی که مبلغ یارانه نقدی خانواده به حساب او واریز می‌شود.

 

۵- کدام اصناف تحت پوشش طرح کالابرگ الکترونیکی قرار دارند؟

 

عمده‌فروشی‌ها، خواربارفروشی‌ها، سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌های مواد غذایی، لبنیات و پروتئین، تعاونی‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های اینترنتی.

 

۶- کدام فروشگاه‌های زنجیره‌ای به طرح متصل هستند؟

 

فروشگاه‌های افق کوروش، جانبو، دیلی مارکت، فروشگاه هفت، رفاه و هایپر فامیلی و فروشگاه‌های اینترنتی "اسنپ" و "دیجی کالا" در سراسر کشور تحت پوشش طرح کالابرگ الکترونیکی هستند.

 

۷- آیا امکان خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای وجود دارد؟

 

بله، لیست فروشگاه‌های مجاز و نشانی آنها از طریق سامانه "شما" به نشانی shoma.sfara.ir قابل مشاهده است.

 

۸- در صورت استفاده از اعتبار بیشتر از ماه جاری، آیا باید مابه‌التفاوت را پرداخت کرد؟

 

بله، مابه‌التفاوت کالاهای با قیمت بالاتر از طریق حساب بانکی فرد پرداخت خواهد شد.

 

۹- آیا می‌توان اعتبار را در چند مرحله خرید استفاده کرد؟

 

بله، استفاده از اعتبار در چند مرحله خرید امکان‌پذیر است. با این حال، شهروندان باید حداقل ۵۰۰۰ تومان بابت هر تراکنش بانکی پرداخت کنند.

 

۱۰- کد دستوری برای اطلاع از میزان اعتبار خانوار چیست؟

 

با شماره‌گیری کد دستوری  ۱۴۶۳ ۵۰۰  می‌توان از میزان اعتبار خانوار مطلع شد.

 

۱۱- کالابرگ الکترونیکی چند بار واریز خواهد شد؟

 

کالابرگ الکترونیکی در دو مرحله واریز خواهد شد که زمان واریز مرحله اول قبل از ماه مبارک رمضان در اسفندماه ۱۴۰۳ خواهد بود.

 

۱۲- مبنای دهک‌بندی خانوارها چه خواهد بود؟

 

مبنای دهک‌بندی خانوارها بر اساس داده‌های پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان در بهمن‌ماه ۱۴۰۳ خواهد بود.

 

۱۳- چگونه می‌توان از دهک خانوار مطلع شد؟

 

برای اطلاع از وضعیت دهک خانوار، به سامانه hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنید.

 

۱۴- آیا مبلغ کالابرگ الکترونیکی متفاوت از مبلغ یارانه است؟

 

بله، این دو مبلغ متفاوت هستند و خانوارها علاوه بر یارانه، مبلغی به عنوان کالابرگ الکترونیکی دریافت می‌کنند.

 

۱۵- خانوارهایی که کالابرگ الکترونیکی به آنها اختصاص نیافته، چه اقدامی باید انجام دهند؟

 

این خانوارها باید توجه داشته باشند که اختصاص کالابرگ بر اساس دهک‌بندی انجام می‌شود و خانوارهای دهک‌های ۸ تا ۱۰ مشمول این طرح نیستند.

 

۱۶- خانوارهای تغییر ساختار یافته در بهمن‌ماه چگونه می‌توانند مشمول کالابرگ شوند؟

 

این خانوارها بر اساس اطلاعات ساختار خانوار در بهمن‌ماه شناسایی شده‌اند و تنها در دوره‌های بعدی و با تغییر اطلاعات می‌توانند مشمول شوند.

 

۱۷- خانوارهایی که یارانه دریافت نمی‌کنند، چگونه می‌توانند کالابرگ الکترونیکی دریافت کنند؟

 

دریافت یارانه پیش‌نیاز دریافت کالابرگ الکترونیکی است و تا زمانی که خانوار یارانه نگیرد، نمی‌تواند کالابرگ دریافت کند.

 

۱۸- خانوارهایی که قبل از بهمن‌ماه ۱۴۰۳ ثبت‌نام یارانه کرده‌اند ولی هنوز یارانه دریافت نکرده‌اند، چگونه می‌توانند مشمول کالابرگ شوند؟

 

این خانوارها باید پس از تعیین دهک، وضعیت مشمولیت خود را بررسی کنند.

 

۱۹- سرپرست خانوارهایی که حساب یارانه آنها مسدود شده، چه اقدامی باید انجام دهند؟

 

سرپرست خانوار می‌تواند با هر یک از کارت‌های بانکی خود برای دریافت کالابرگ اقدام کند.

 

۲۰- آیا داده‌های سامانه به‌روز شده است؟

 

بله، به‌روز‌رسانی داده‌ها در بهمن‌ماه ۱۴۰۳ انجام شده و باید از طریق دستگاه‌های مربوطه پیگیری شود.

 

۲۱- پایان دوره زمانی مرحله اول طرح کالابرگ الکترونیکی چه زمانی است؟

 

اعتبار تخصیص‌یافته تا پایان مرحله دوم طرح قابل ذخیره خواهد بود.

 

۲۲- خانوارهای بدسرپرست چگونه می‌توانند اعتبار کالابرگ را دریافت کنند؟

 

این خانوارها باید مدارک خود را به ادارات مربوطه ارائه دهند.

 

۲۳- نظامیان چگونه می‌توانند از کالابرگ الکترونیکی استفاده کنند؟

 

این خانوارها باید از طریق یگان خدمتی مربوطه پیگیر درخواست خود باشند.

 

۲۴- در صورت بروز مشکل در تراکنش‌ها، چه مرجعی باید پیگیری شود؟

 

ش市وندان می‌توانند مشکلات خود را از طریق شماره تلفن ۶۳۶۹ در تهران و ۰۲۱۶۳۶۹ برای شهرستان‌ها پیگیری کنند.

 

۲۵- چگونه می‌توان تراکنش‌های انجام‌شده را مشاهده کرد؟

 

با نصب برنامه کاربردی می‌توان از مانده اعتبار و فهرست تراکنش‌ها مطلع شد.

 

 

 

انتهای پیام/

اشتراک گذاری :
ارسال نظر