بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۹
مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه عنوان کرد:

دستاوردها و برنامه های CDS برای سال آتی

شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به عنوان تنها شرکت نگهدارنده اطلاعات بازار سرمایه در حالی گسترش سرویس های الکترونیکی و کانال های ارایه خدمات به ذینفعان و مشتریان را جزو اولویت کاری خود طی سال جاری قرار داده بود که دستیابی به این برنامه ها را می توان از جمله مهمترین دستاوردهای این شرکت طی مدت زمان مذکور نام برد.
کد خبر : ۱۱۹۴۸۴
شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به عنوان تنها شرکت نگهدارنده اطلاعات بازار سرمایه در حالی گسترش سرویس های الکترونیکی و کانال های ارایه خدمات به ذینفعان و مشتریان را جزو اولویت کاری خود طی سال جاری قرار داده بود که دستیابی به این برنامه ها را می توان از جمله مهمترین دستاوردهای این شرکت طی مدت زمان مذکور نام برد.

مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: این شرکت طی سال جاری اقداماتی نیز به منظور طراحی سیستم Cert Distro جهت الکترونیکی کردن توزیع گواهینامه های اوراق بهادار انجام داده که با توجه به ثبت و نگهداری دارائیهای مالی بصورت مرکزی توسط این شرکت، گواهی نامه های صادره صرفاً جهت اطلاع سهامداران بوده و از طریق سایت شرکت در دسترس سهامداران قرار می گیرد. مکانیزم کار بدین ترتیب است که هر سهامدار یا مالک اوراق بهادار که به دلایل مختلف از قبیل مفقودی، انتقال قهری و یا سایر نقل و انتقالات یا حتی پس از خرید اوراق می تواند به دفاتر پیشخوان منتخب معرفی شده در سایت شرکت مراجعه نموده و پس از احراز هویت درخواست خود را از طریق این دفاتر به شرکت سپرده گذاری ارسال نماید سپس به محض صدور گواهی در سیستم یک کد یکتا از طریق پیامک برای ایشان ارسال می شود که با وارد کردن کد مذکور در سایت شرکت می توانند گواهینامه خود را دریافت نمایند.

حامد سلطانی نژاد همچنین به اقدامات شرکت در حوزه بورس انرژی و صندوق تضمین اشاره کرد و ابراز داشت: سامانه تسویه نقدی یا کالا محور محصولاتی که در بورس انرژی معامله می شوند توسط شرکت طراحی شده و فازهای اجرایی آن نیز در حال راه اندازی است.

وی افزود: اقداماتی نیز در راستای توسعه روابط بانک ها با بازار سرمایه انجام پذیرفته، به گونه ای که فرصت های لازم جهت انجام تسویه معاملات توسط بانک ها به نیابت از شرکت های کارگزاری فراهم شده که در همین راستا بانک تجارت به عنوان اولین داوطلب قراردادهایی را با برخی شرکت های کارگزاری منعقد و اجرا نموده است.

این مقام مسئول در ادامه به مزایای اجرای طرح مذکور اشاره کرد و گفت: به طور معمول شرکت های کارگزاری می بایست تا قبل از ساعت 12 روز تسویه بدهی خود را با اتاق پایاپای تسویه کنند که این امر بدلیل مشکلاتی نظیر جابجایی پول در حساب ها و یا عدم تسویه مشتریان با تاخیر مواجه می شود، حال آنکه با اجرای طرح مذکور فرآیند تسویه کارگزار با اتاق پایاپای ابتدا از طریق بانک ها انجام می پذیرد و در پی آن شرکت های کارگزاری فرصت خواهند داشت تا پایان وقت اداری بدهی خود را با بانک تسویه کنند. برهمین اساس می توان گفت مشارکت بانک ها در این طرح علاوه بر نفع بانک های طرف قرارداد در متمرکز شدن منابع کارگزاری ها در بانک، موجبات تسهیل تسویه معاملات را برای کارگزاران فراهم می کند. در ادامه این طرح در نظر داریم که طی سال های آینده این امکان ایجاد شود که کارگزاران از طریق بانک مدنظر خود تسویه را انجام دهند بطوریکه پروتکلی تدوین شود که بانک های مختلف با رعایت آن بتوانند در تسویه مشارکت نمایند. در طرح مذکور جابه جایی پول به صورت الکترونیکی و با مشارکت بانک های متقاضی مشارکت در پروتکل انجام می پذیرد.

مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در ارتباط با راه اندازی سامانه پس از معاملات (Post Trad) تصریح کرد: اجرای طرح مذکور تحولی میان شرکت های کارگزاری و سهامداران ایجاد می کند و با بهره برداری از آن که طی سال آینده انجام می پذیرد، سرویس های ارایه خدمات پیشرفته خواهند شد که البته این امر نیازمند آموزش ذینفعان می باشد.

سلطانی نژاد در خصوص برنامه یکپارچه سازی سیستم پرداخت سود سهام نیز گفت: اجرای این طرح در حالی نیازمند جمع آوری، نگهداری و به روز کردن اطلاعات شناسه ای و تماس سهامداران است که این شرکت در حال حاضر اطلاعات شناسه ای سهامداران را دراختیار دارد، اما جمع آوری اطلاعات تماس و به روز کردن آنها مشکلات موجود بر سر راه اجرای کامل طرح مذکور است.

وی افزود: اگرچه نظام و سیستمی منظم جهت اجرای این طرح تدوین شده، اما هنوز فرصت بهره برداری از آن به وجود نیامده و امیدواریم طی سال آتی بتوانیم یکپارچه سازی سیستم پرداخت سود را اجرایی کنیم.

این مقام مسئول پیرامون برنامه های شرکت طی سال آینده اظهار داشت: علاوه بر گسترش خدمات الکترونیک به مشتریان و خارج کردن کاغذ و چک از فرآیندهای ثبت دارایی های مالی و تسویه معاملات، طراحی سیستم CCP در راستای مدیریت ریسک از جمله مهمترین برنامه های آتی شرکت است.

سیستم CCP به گونه ای طراحی خواهد شد که در صورت نکول خریدار و فروشنده در معاملات سهام، شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه وارد عمل خواهد شد. از این رو اجرای این طرح که در حال حاضر در بسیاری از کشورهای پیشرفته در حال اجراست، همواره در برنامه کاری شرکت قرار دارد.

مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در خاتمه افزود: این مجموعه طی سال 93 میزبان گروه ACG شامل شرکت های سپرده گذاری شرق آسیا و اقیانوسیه خواهد بود تا در این جلسات مذاکرات و آموزش های چند جانبه ای میان دو طرف انجام پذیرد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حشمتی
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۹
جناب سلطانی نژاد درخصوص یکپارچه کردن دریافت سود با توجه به وظیفه سازمان بورس حداقل کاری که درمقابل درامد از سهامدار می تواند بکند همین موضوع میباشد. که شدن آن کاری است شدنی . براساس کدبورسی برنامه ای تنظیم گردد که سود پرداختی شرکتها در زمان مشخص واریز گردد.
صادقی
Iran, Islamic Republic of
پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۰:۱۳
فکر میکنه همه کار های زیر مجموعه اش درسته
اونجا یک سیستم تلفن گویا نصب کردن که نهایتا به هیچ پاسخگویی وصل نیست
ارحام
United States
پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۱
با سپاس اگر این سیستم پرداخت سود که تلسم شده راه اندازی شود کار بزرگی هست اما بسیار بعید هست بلکه وعده سرخرمن هست در حالیکه با زدن کد سهمدار هم اطلاعات صاحب سهم حاضر میشود دیگر این کجایش نیاز به update دارد به هرجهت همتی بزرگ میخواد که این کار بشود شاید به عمر نسل های بعدی هم با همه پیشرفت های بسر میسر نشود
رستم
Iran, Islamic Republic of
پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۶
اقای مدیر عامل با سلام در خصوص سود سهامها از انجایی که هر فعال بورسی در تمام روش معامله یک شماره حساب به کارگزاری ارایه مدهند پس لطفا ترتیبی اتخاذ کنید سود سالیانه را اتماتیک به همان شماره واریز نمایند این کار موجب جلوی سوی استفاده شرکتها را میگیرد
آشنا
Iran, Islamic Republic of
جمعه ۲۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۹
مجوز عمومی برای سپرده گذاری به بخش خصوصی بدهید . بعدا بیایید از خودتون تعریف کنید.
خدمات ... و صف طولانی .
بیست تا باجه دارند ، فقط 2 نفر کار می کنند. متاسفم ..
اشنا
Iran, Islamic Republic of
جمعه ۲۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۳
استاد ، شما جواب تلفن مردم رو بديد ، نوشتن سيستم post trade باشه واسه بعد ... يادمون باشه هر ادعايي تبعاتي داره
شهرام
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۰
سهامدارای 21 استان رو ... خودش کرده این شرکت -برا یه اصلاح مشخصات 1 ماه زمان میبره-ممنوع المعامله نوعS گذاشتن بدون تایید خود سهامدار ،سهمو متوقف میکنن حالا بدو دنبالش ببین مشکل از کجاست
محمد کریمی
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۱
سلام
چطوری می توانیم سهامی که با کارگزاری cds تغییر ناظر بدهیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۰
خدا لعنت تان بکنه این همه سهامداررومورد اذیت وبلاتکلیفی قرار دادید . یک سریتان پول مردم بدبخت رو که زندگی شان رو فروختن به امیدی که یک روزی بدرد بچه هاشون بخوره . ولی یک عده از خدا بی خبر پول مردم گرفتن و بردن پی عشق حالشون . فقط در اخ اینو بگم که بعد این همه سال که گذشته این حق مردمه که از وضع سهامشون نه از وضع شرکت چکار داره میکنه ایاهست یا همان بقیه اش رو هم با یک لیوان اب بالا کشیدن .اخه لامسبا این شد جواب .انشالله که همان خدا جوابتون بده .خدا لعنتات کنه .