بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۴
در پی اقدام مثبت سازمان در برگزاری آزمون های حرفه ای بازار سرمایه ارایه شد:

پیشنهاد اعطای گواهی نامه حرفه ای اظهار نظر کارشناسی

یکی از قدم های جدی و مفیدی که سازمان بورس و بخش های آموزشی زیر مجموعه آن در جهت احراز هویت علمی و تجربی این افراد و شاغلین در این صنعت نمود، برگزاری آزمون گواهینامه های حرفه ای بازار سرمایه و ارائه این گواهی نامه ها به متقاضیان اشتغال در مشاغل مرتبط با بازار سرمایه از طریق این آزمون بوده است
کد خبر : ۱۲۶۳۵۶
نویسنده :
جداری
این روزها آنچه که از همه بیشتر تمرکز بازار سرمایه و فعالین این بازار را به خود جلب نموده است تغییرات و روند کاهشی شاخص کل بازار می باشد که روند رو به اغماء این بازار، حتی با توجه مقطعی مسئولین از طریق ترغیب تعدادی حقوقی هم جان نگرفته و علائم حیاتی این بازار هر روز مایوس کننده تر از دیروز و روزهای گذشته آن می باشد. 

اکنون زمان، زمان دلواپسی است و پاسخ به این پرسش ها که در درجه اول این روند تا به کی ادامه دار خواهد بود و همچنین عامل ومنشاء این نابسامانی ها در بازار سرمایه چه و یا که بوده است؟

اهمیت رونق دربازار سرمایه ایران علاوه بر فعالین بازار و سرمایه گذاران، به طور مستقیم مورد توجه افراد و شاغلین در کارگزاری ها، صندوق های سرمایه گذاری ها، سبدگردانی ها و ... نیز می باشد زیرا چرخ این صنعت هم همانند تمامی صنایع از اقبال مشتریان به بازار و رونق خرید و فروش در آن می چرخد.

 شاید یکی از قدم های جدی و مفیدی که سازمان بورس و بخش های آموزشی زیر مجموعه آن در جهت احراز هویت علمی و تجربی این افراد و شاغلین در این صنعت نمود، برگزاری آزمون گواهینامه های حرفه ای بازار سرمایه و ارائه این گواهی نامه ها به متقاضیان اشتغال در مشاغل مرتبط با بازار سرمایه از طریق این آزمون بوده است. ولی به راستی این اعطای گواهی نامه های حرفه ای به شاغلین این صنعت تا چه حد توانسته به تخصصی شدن این بازار بر اساس اصول علمی و مهارتی بازار سرمایه و در نهایت سودآوری این بازار منتهی شود؟!

از روز گذشته ثبت نام بیست و سومین آزمون گواهی نامه های حرفه ای بازار سرمایه آغاز شده است و خوب طبیعی است که سیل عظیمی از متقاضیان دریافت این گواهی نامه ها از رشته های مختلف تحصیلی و با داشتن حداقل مدرک لیسانس برای شرکت در این آزمون ها ثبت نام خواهند کرد و طبق آماری که پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) در مورد تعداد شرکت کنندگان دور بیست و دوم ارائه داده بود چیزی بیش از 12 هزار شرکت کننده دور گذشته متقاضی دریافت این گواهی نامه بوده اند که اگر تمامی این شرکت کنندگان حد نصاب ها و امتیازهای لازم را کسب کنند می توانند گواهی نامه های مربوطه را کسب نموده و در صورت امکان در کارگزاری ها و یا مراکز مرتبط با بازار سرمایه استخدام و مشغول به کار شوند. ورود و اشتغال این دارندگان گواهی نامه های حرفه ای به بازار سرمایه در دو حالت امکان پذیر خواهد بود :

1- بازنشسته شدن و جایگزین شدن نیروهای قدیمی این بازار با نیروهای تازه نفس.

2- گسترش ورشد مخاطبین و سرمایه گذاران در بازار سرمایه به نحوی که مثلا لازم باشد هر کارگزاری در هر شهر یا شهرستان یک یا چند شعبه زده و نیازمند نیروی کار جهت فعالیت در آن شعبه ها باشد.

آقایان و اساتید بهتر از بنده مستحضر هستند که از بازار سرمایه به عنوان دماسنج اقتصاد ذکر می گردد، این یعنی اینکه اگر این اقتصاد تب کند تنها نمود آن در بازار سرمایه خواهد بود، اما اینکه شما درجه وخامت اوضاع را که دماسنج شما آن را نشان می دهدانکار نموده و یا ایراد را از نمایشگر دماسنج بدانید اتفاقی است غیر منطقی.

با توجه به اینکه بازار سرمایه کشور ما تقریبا بازار سرمایه جدید و نوپایی است تقریبا مورد اول تا حدی منتفی است و اگر هم باشد به میزان قابل توجهی نخواهد بود ولی در مورد دوم باید گفت با توجه به رشدی که در سال گذشته در بازار شاهد آن بودیم شاید دور از ذهن نبود که لازم است برای جوابگویی به اقبال سرمایه گذاران این بازار کارگزاران و مجموعه های مرتبط با بازار سرمایه اقدام به گسترش تعداد شعب خود نمایند. ولی آنچه که در عمل شاهد آن هستیم کاهش روز افزون کدهای فعال بازار و خروج سرمایه گذاران از این بازار می باشیم. بیایید تاملی کوتاه درباره جواب این سوال داشته باشیم که به راستی متقاضیان دریافت این گواهی نامه های حرفه ای در کجا مشغول به کار خواهند شد؟!


 در بازاری که هر روز نه تنها فرصت شغلی جدیدی در آن ایجاد نمی شود بلکه تمامی فعالین و شاغلان آن نیز با فشار روانی واسترس این موضوع دست به گریبان اند که این روند کاهشی و وضعیت منفی بازار نکند به کارگزاری ما هم سرایت کرده و ... شود، و یا اینکه این دارندگان گواهی نامه های حرفه ای می خواهند در بازاری مشغول به فعالیت و اشتغال شوند که دولت مردان و تصمیم گیرندگان آن تنها حرکت و عکس العمل قابل توجهی که در مقابل این روند نزولی نشان می دهند ارائه آمار ها و ارقام های نه چندان نگران کننده و در برخی از موارد صعودی می باشد.

 در این بازار نه چندان خوشایند سرمایه گذار در نهایت با میزانی ضرر سرمایه خود را از این بازار خارج کرده ولی آیا کارمندان و شاغلین این بازار که به صورت حرفه ای این بازار را می شناسند و در این بازار مسبوق به سابقه می باشند هم می توانند به همین راحتی این بازار را ترک کنند؟ البته جواب قطعاً خیر است.

اکنون به نظر می رسد لازم است یک سوال اساسی از کلیه مسئولان و تصمیم گیرندگان این بازار پرسیده شود و آن اینکه آیا ریشه تمام مشکلات بازار سرمایه در درون همین بازار است؟! آیا با از فیلتر و کنکور گذراندن تمامی فعالان و حتی سرمایه گذاران این بازار می توان ادعای داشتن بازاری اصولی و امیدوار کننده را داشت؟

کلیه آقایان و اساتید بهتر از بنده مستحضر هستند که از بازار سرمایه به عنوان دماسنج اقتصاد ذکر می گردد، این یعنی اینکه اگر این اقتصاد تب کند تنها نمود آن در بازار سرمایه خواهد بود، اما اینکه شما درجه وخامت اوضاع را که دماسنج شما آن را نشان می دهدانکار نموده و یا ایراد را از نمایشگر دماسنج بدانید اتفاقی است غیر منطقی.

لذا به نظر می رسد همانگونه که برای شاغلین و فعالین این بازار آزمون و گواهی نامه حرفه ای جهت فعالیت در بازار سرمایه قرار و تعیین فرموده اید، برای مدیران و مسیولین موثر و نقش آفرینی که در این حوزه فعال هستند مثل مدیران عامل شرکتهای بورسی ، مدیران کارگزاری ها ، کارشناسان بازار سرمایه و سایر مدیران بازار سرمایه در سطوح مختلف  و حتی مدیران و مسوولانی که خارج از بدنه بازار سرمایه حضور دارند و با تصمیمات و سیاست گذاری های خود این بازار را متاثر می کنند نیز "آزمون و گواهی نامه حرفه ای اظهار نظر" برگزار کنید تا در آن عرصه ها نیز شاهد حضور افراد متخصص و متبحر باشیم که بدانند تبعات حرف آنها در بازار سرمایه چیست و هر حرفس را نمی توان براحتی بیان کرد .

اشتراک گذاری :
ارسال نظر