بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۲
کد خبر : ۱۳۲۰۷۷
در حالی که پیش از این ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد اجرای دور جدیدی از همکاری‌ها تا سوم شهریور توافق کرده بودند، مواضع آژانس در باره دو مساله و خواسته‌های غیرقانونی آنها در جریان سفر آمانو به ایران، سایه سنگینی بر این بخش از حل و فصل اختلافات هسته‌ای انداخته است.

به گزارش «تابناک»، عصر امروز خبرگزاری آسوشیتد‌پرس به نقل از دیپلمات‌های نزدیک به پرونده هسته‌ای ایران از توقف تلاش‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بررسی برنامه‌ هسته‌ای جمهوری اسلامی خبر داد.

دیپلمات‌ها که به دلیل حساسیت موضوع مایل به افشای نام خود نبودند اعلام کرده‌اند که هیچ پیشرفتی از ماه فوریه سال جاری به این سو و هنگامی که ۲ طرف با تحقیقات موافقت کردند ایجاد نشده است و فقدان پیشرفت، فرصت حصول توافق تا قبل از ماه نوامبر سال جاری را کاهش داده است.

در اردیبهشت ماه سال جاری، ایران و آژانس بر سر همکاری در مورد پنج مساله به توافق رسیدند که عبارتند از:

1) تبادل اطلاعات با آژانس در رابطه با ادعاهای مطرح شده درباره مبادرت به انفجارهای قدرتمند، از جمله انجام آزمایش انفجار قدرتمند در مقیاس بزرگ در ایران.

2) ارایه اطلاعات مربوطه مورد توافق و توضیحات مربوط به مطالعات صورت گرفته و یا مقالات منتشر شده در ایران در رابطه با کاربرد نوترون و مدل‌سازی‌ها و محاسبات مربوطه و استفاده ادعایی از آن‌ها در مواد فشرده.

3) ارایه اطلاعات مورد توافق دوجانبه و انجام هماهنگی‌های لازم برای بازدید از یک مرکز تحقیقات و توسعه سانتریفیوژ.

4) ارایه اطلاعات مورد توافق دوجانبه و دسترسی مدیریت شده به کارگاه‌های مونتاژ سانتریفیوژ، کارگاه‌های تولید روتور سانتریفیوژ و تأسیسات ذخیره‌سازی و

5) جمع‌بندی رهیافت پادمانی در مورد راکتور IR-40.


پیش از ان و در فوریه گذشته، پس از ده سال بن‌بست، بر سر شروع تحقیق در باره موضوع مطالعات ادعایی که شامل هزار صفحه ادعا درباره برنامه هسته‌ای ایران است به توافق رسیدند.

پس از آن، آژانس به دنبال اطلاعاتی در باره سه موضوع بوده است: آزمایش‌های ادعایی بر روی چاشنی‌هایی که می‌توانند برای راه انداختن یک انفجار هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرند، کارهای جداگانه بر روی مواد انفجاری قدرتمند که در انفجارهای هسته‌ای هم کاربرد دارند و مطالعات ادعایی در باره محاسبه قدرت انفجارهای هسته‌ای.

مقامات ایران این ادعاها را تکذیب می‌کنند. آسوشیتد پرس به نقل از منابع خود نوشته که ایران تا صبح چهارشنبه تنها اطلاعات مربوط به موضوع چاشنی‌ها را به آژانس ارائه و تاکید کرده که این چاشنی‌ها برای اکتشاف نفت مورد استفاده قرار می‌گیرند. آژانس ضمن پذیرش این استفاده از چاشنی‌ها، مدعی شده است که اطلاعات در هم تنیده آژانس نشان می‌دهد که این چاشنی‌ها برای سلاح هسته‌ای تست شده‌اند.

به گفته این دیپلمات‌های غربی، هیچ اطلاعاتی در باره دو موضوع دیگر ارائه نشده و این در حالی است که مقامات ارشد آژانس در جریان سفر اخیر خود به ایران، هفت ساعت طرف ایرانی را تحت فشار قرار داده‌اند تا با مصاحبه آژانس با دانشمندانی که ادعا می‌شود در این آزمایش‌ها نقش داشته‌اند موافقت شود ولی ایران تاکید کرده که اطلاعات حاصله ممکن است به تلاش رژیم صهیونیستی برای ترور دانشمندان ایرانی کمک کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.