چالشهای عرضه اولیه در فرابورس و نقش صندوقهای درآمد ثابت

به گزارش بورسنیوز، در عرضههای اولیه اخیر، قیمتگذاری توسط صندوقها به زیر ارزش مشخص شده صورت گرفته است. مدیران فرابورس برای مقابله با این وضعیت، تصمیم به اضافه کردن صندوقهای درآمد ثابت در فرآیند بوک بیلدینگ گرفتند.
این اقدام بدون در نظر گرفتن میزان سهام صندوقهای درآمد ثابت انجام شد و به نظر میرسد هدف اصلی از این کار، افزایش رقابت در تقاضا برای عرضه اولیهها با وارد کردن صندوقهای درآمد ثابت بوده است. در حال حاضر، حدود ۱۷۸ صندوق سهامی و مختلط در بازار فعال هستند که سهمیه عرضه اولیهها معمولاً برای ۸۰ صندوق تعیین میشود. با توجه به بازدهی مثبت عرضههای اولیه، اکنون حدود ۱۵۳ صندوق درآمد ثابت نیز به رقابت برای خرید این عرضهها اضافه شدهاند؛ بنابراین برای ۸۰ سهمیه، تقریباً ۳۳۱ صندوق در حال رقابت هستند.
این وضعیت به نفع فرابورس بوده است، زیرا رقابت افزایش یافته، اما سهمیه از ۸۰ صندوق به ۱۲۰ صندوق افزایش نیافته است. این مسأله باعث شده تا سمت تقاضا سنگینتر شود و سمت عرضه ثابت باقی بماند. بدین ترتیب، شرکتهای عرضه اولیه نیز قیمتهای پایینتری از ارزش گذاری را تجربه نمیکنند، زیرا رقابت به شدت بالاست!
اکنون این سوال مطرح میشود که صندوقهای درآمد ثابت چه درصدی از سهام را در اختیار دارند که میتوانند در عرضه اولیهها شرکت کنند؟ در عرضه اولیه اخیر، ۲۴ صندوق درآمد ثابت مشارکت داشتند که ۲۰ تای آنها کمتر از ۱۰% سهام در پرتفوی خود داشتهاند.
برخی از این صندوقهای درآمد ثابت حتی زیر ۵ درصد تخصیص سهام دارند. لذا باید پرسید که آیا اضافه شدن صندوقهای درآمد ثابت به منظور افزایش تقاضا و بالا بردن قیمت عرضه اولیهها بوده است؟ صندوقهایی که نهایتاً ۱۵ درصد سهام دارند، چه تخصصی در بررسی سهام و شرکت در بوک بیلدینگ دارند؟ ماهیت صندوقهای درآمد ثابت مشخص است و تخصص مدیران آنها در زمینه اوراق میباشد.
در این میان، مجموعههای بزرگ نیز از این فرصت بهره برده و با ارسال یک گزارش ارزشگذاری، به طور همزمان برای تمامی صندوقها در عرضه اولیه وپایا شرکت کردهاند.
انتهای پیام/