وقتی که تبلیغات «شبهرن» رنگ میبازد
به گزارش واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکتها و بنگاههای اقتصادی با هدف بالا بردن مقدار فروش محصولات و افزایش سهم خود از بازار، اقدام به صرف هزینه جهت تبلیغات میکنند.
شرکت «نفت بهران» از جمله شرکتهایی است که در تبلیغات ید طولایی دارد و هزینههای گزافی را به پای آن میریزد.
بر اساس گزارش مالی اخیر این شرکت، در دوره زمانی ۱۲ ماهه سال ۹۷ مبلغی در حدود ۱۶۰ میلیارد ریال خرج تبلیغات کرده است.
در ۳ ماهه نخست سال ۹۸ نزدیک به ۵۰ میلیارد ریال برای این بخش بودجه درنظر گرفته و خود شرکت برآورد کرده در ۹ ماهه باقیمانده از سال، ۴۳۴ میلیارد ریال دیگر نیز هزینه تبلیغات داشته باشد. به عبارت بهتر، هزینه تبلیغات در پایان سال ۹۸ به رقمی در حدود ۴۸۴ میلیارد ریال خواهد رسید که مبلغ قابل توجهی است.
اگر این رقم را نسبت به سود خالص سال ۹۷ «شبهرن» بسنجیم، به بزرگی این مبلغ تبلیغات بهتر پی میبریم.
در سال گذشته ۷۲۷۴ میلیارد ریال سود خالص به بار نشست که رقم هزینه تبلیغات در سال جاری معادل ۷ درصد سود خالص سال گذشته است.
حال آیا صرف این میزان هزینه برای تبلیغات، آورده مالی و عملیاتی برای «شبهرن» داشته است؟!
نگاهی به عملکرد این شرکت در سال ۹۷ حاکی از آن است که با وجود هزینه ۱۶۰ میلیارد ریالی برای تبلیغات، مقدار فروش تنها ۳۰ هزار مترمکعب رشد داشته و بار اصلی افزایش درآمدهای شرکت را نرخ فروش محصولات به دوش کشیدند.
مقایسه مقدار فروش در ۳ ماهه نخست سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز همین حکایت را روایت میکند. در شرایطی که در فصل اول سال ۹۷ حدود ۱۰۹ هزار مترمکعب محصول فروخته بود، این میزان در بهار ۹۸ به ۹۲ هزار مترمکعب تنزل یافته است.
بنابراین، میتوان چنین نتیجهگیری کرد که صرف هزینههای سنگین برای تبلیغات چندان «شبهرن» را منتفع نکرده و آنچنان که انتظار میرفت آورده و درآمد به همراه نداشته است و نتوانسته بر میزان فروش خود بیافزاید.