به گزارش بورس نیوز، دو خودروساز بزرگ کشور به طور متوسط سالانه حدود ۱.۵ میلیون خودرو تولید میکنند و نیاز سالانه آنها در تولید و خدمات پس از فروش بیش از ۱۵ میلیون چراغ است. شرکت صنایع تولیدی کروز به عنوان بزرگترین شرکت قطعه سازی کشور بیش از ۱۰ سال بوده که فعالیت تولید چراغ را به سبد محصولات خود افروده و در سالهای اخیر کلیه چراغهای تولیدی خود را با استفاده از نوینترین تکنولوژیهای روز دنیا طراحی، تولید و بومی سازی کرده است که در تامین نیاز خودروسازان نقش بسزایی دارد.
سعید اسماعیلی مدیر ارشد خط گروه چراغ شرکت صنایع تولیدی کروز درخصوص انواع قطعات تشکیل دهنده چراغ گفت: چراغهای جلو و عقب خودرو از حدود ۳۰ قطعه متفاوت تشکیل شده که هر کدام وظیفه و کارکرد ویژهای دارند. از اتصالات برقی و مکانیکی گرفته تا اقلام پلاستیکی مانند بازتابدهندههای نور (رفلکتور)، لنز شفاف، پشت چراغ (هاوزینگ)، بزل تزئینی، درپوش و...، ماژول و بردهای الکترونیکی تامین روشنایی (LED ها)، دسته سیم واسط و کانکتورهای مربوطه، تنظیم کننده برقی و مکانیکی سطح نور چراغ، قطعات استانداردی مانند فنر، پیچ، لامپ، قطعات دایکستی و ... که قرارگرفتن هرکدام از این قطعات درون این مجموعه، لازمه طراحی و مهندسی حرفهای است.
اسماعیلی با اشاره به اهمیت استانداردهای چراغ در کسب ۸۵ استاندارد ملی اظهار کرد: طراحی چراغ با نرم افزارهای ویژه ASAP با تکنولوژی FEM در واقع تلفیق معماری نور و رنگ در جدال با حرارت و گرمای زیاد داخل چراغ است. همچنین در کسب ۸۵ استاندارد ملی اجباری خودرو، بالغ بر ۱۷ مورد آن مربوط به انواع چراغهای خودرو بوده که این نشان دهندهی اهمیت و نقش چراغ در ایمنی و آسایش خودرو است.
مدیر ارشد گروه چراغ در کروز با اشاره به اینکه این بنگاه اقتصادی در زمان تحریمها به بومی سازی محصولات خود دست یافته، بیان کرد: با شروع تحریمهای ظالمانه بین المللی و قطع همکاری بسیاری از شرکای تجاری، شرکت کروز این تحریم را برای خود غنیمت شمرده و آن را به یک فرصت تبدیل کرده که منجر به داخلی سازی بسیاری از محصولات از جمله چراغ شده است. کروز در شرایط تحریمها و التهابات ارزی سال گذشته توانست با اتکا به دانش و تخصص مهندسان و نخبگان کشور از این چالش عبور کند و میزان تولیدات و کیفیت محصولات خود را با داخلیسازی آنها افزایش دهد.
اسماعیلی با اشاره به داخلی سازی صددرصدی چراغ توسط کروز تصریح کرد: همانطور که یاد شد چراغ از قطعات متعددی تشکیل شده که در این زمینه با داخلی سازی ماشین آلات، جیگها و فیکسچرها توسط بخش تکنولوژی تولید کروز، عوامل اصلی در ساخت چراغ مانند تزریقات پلاستیکی، BMS، دایکست، لاک زنی، پوشش دهی آلومینیوم، مونتاژ، اکثریت مواد پلاستیکی، بردها و ماژولهای الکترونیکی، دسته سیمها و لامپ گیرها، اقلام فلزی و استانداردی و... توسط این شرکت بومی سازی شده است.
وی در خصوص تامین چراغ خودروسازهای کشور اظهار کرد: کروز در تامین گستره عظیمی از چراغ خودروهای داخلی ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو و گروه بهمن نقش بسزایی دارد و یکی از تامین کنندههای اصلی نیازهای صنعت خودروسازی کشور در این خصوص است. انواع چراغهای تولیدی این بنگاه اقتصادی در بازه وسیع خودروهای داخلی از قبیل پژو پارس، ۲۰۶ و ۲۰۷ صندوقدار و هاچ بک، رانا، سمند، تیبا، ساینا، کوئیک و... مورد استفاده قرار میگیرد، همچنین این شرکت پروژه طراحی، ساخت قالبها و تولید انواع چراغهای مربوطه در خودروهای جدید ایران خودرو، سایپا و گروه بهمن از قبیل رانا لوکس، سمند مدل سال، رهام را در دست طراحی و تولید دارد که با کسب استانداردهای نهایی لازم به تولید انبوه خواهند رسید.
مدیر ارشد گروه چراغ در خصوص میزان تولید چراغ در کروز توضیح داد: کروز در فضای ۱۰ هزار متر مربعی که به تولید این قطعه اختصاص داده است، سالانه بیش از ۵/۳ میلیون چراغ برای خودروسازان و خدمات پس از فروش تولید میکند که با توجه به بومی سازی این محصول، منجر به کاهش چشمگیر ارزبری شده است.
وی با اشاره به انواع چراغهای تولیدی در کروز بیان کرد: کروز در سایت یک و ۳ خود بیش از ۸۰ شماره فنی، چراغ تولید میکند و با تعمیق داخلی سازی قطعات و رسیدن به خودکفایی در ساخت بسیاری از قطعاتهای تک و پیشرفته خودرو موجب کاهش واردات شده و آنها را با همان کیفیت و قیمت ارزانتر به تولید انبوه رسانده است.
اسماعیلی در خصوص میزان کیفیت نسبی این قطعه گفت: مواد اولیه مورد استفاده در تولید چراغهای کروز از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است که همراه با ماشین آلات نوین و پیشرفته کرهای با معیارهای جهانی، منجر به افزایش کیفیت این محصول شده است. علاوه بر آن میزان کیفیت و مواد مصرفی بکار برده شده در چراغهای تولیدی کروز که تحویل خودروسازان میشوند با چراغهایی که در سطح کشور توسط نمایندگیهای این شرکت به فروش میرسند، یکسان هستند.
وی ادامه داد: تجهیزات مورد استفاده در تولید چراغها با تکنولوژی جدید، های تک و نیمه رباتیک هستند. علاوه بر آن سالن تولید این قطعه مجهز به اتاق تمیز با فیلترهای هپا است که توانایی جذب حتی ذرات کوچکتر از ۳ میکرون را دارد و در آن از کورههای مادون قرمز، ماورای بنفش و رباتهای لاک زنی، چسبکاری ۶محوره و همچنین تکنولوژی نوین آبکاری در خلا پلاسما استفاده شده که سبب افزایش کیفی و حذف ذرات معلق بر سطح و داخل چراغها میشود.
اسماعیلی به توضیح انواع چراغ در خودرو پرداخت و گفت: در سیستم روشنایی خودروهای سواری از چراغهای گوناگون و متعددی استفاده شده که هر کدام از این چراغها به منظور خاصی در بدنه بیرونی خودرو و یا داخل کابین و صندوق نصب میشوند.
مدیر ارشد خط چراغ کروز ادامه داد: از جمله چراغهای روی بدنه خودرو که توسط کروز تولید میشوند میتوان به چراغهای ترکیبی جلو متشکل از نور پائین، بالا، راهنما و موقعیت جلو، چراغ مه شکن جلو، چراغهای ترکیبی خطر عقب متشکل از چراغهای ترمز، دنده عقب، راهنما، موقعیت عقب، مه شکن عقب و شبرنگ، چراغ روشنایی روز، چراغ سوم ترمز، چراغ پلاک خودرو و چراغ جانبی راهنما بر روی آینه بیرونی اشاره کرد، همچنین چراغهای داخل خودرو به چراغ سقف، نقشه خوان، داخل داشبورد، داخل صندوق و بین درب تقسیم میشوند.
اسماعیلی با اشاره به سهم ۴۰ درصدی کروز در تامین چراغ ایران خودرو و سایپا اظهار کرد: دو کارخانه اصلی خودروسازی کشور یعنی ایران خودرو و سایپا سالانه حدود ۱.۵ میلیون خودرو تولید میکنند و نیاز سالانه آنها در تولید، خدمات پس از فروش و بازار لوازم یدکی بیش از ۱۵ میلیون چراغ است که کروز سهم ۴۰ درصدی دو خودروساز بزرگ کشور و ۲۵ تا ۳۰ درصدی بازار لوازم یدکی در تامین چراغ را به عهده دارد.
وی در خصوص تستهای انجام شده بر روی چراغهای تولیدی قبل از تحویل به خودروسازان و ورود به بازار گفت: بر روی همهی چراغها پس از تولید دو تست کنترل روشنایی نور و نفوذ آب صورت میگیرد و سپس تحویل بازار میشود که نشان دهندهی کیفیت بالای این محصول است.
اسماعیلی ادامه داد: این شرکت مجهز به آزمایشگاه تخصص اکرودیته ۱۷۰۲۵ چراغ بوده که بالغ بر ۹۵ درصد آزمونهای مورد نیاز استانداردهای کیا و پژو را انجام میدهد و همچنین مجهز به اتاق تاریک و آزمایشگاه بسیار پیشرفته گونیومتری نورسنجی و رنگ سنجی همهی چراغها با لامپهای اتالون استاندارد است که توانسته به عنوان پیشگام در این صنعت، نه تنها تاییدیه توف آلمان را کسب کند، بلکه اکرودیته اداره استاندارد، آزمایشگاه ایتراک و خودروسازها را نیز اخذ کرده است. این شرکت همچنین به عنوان شرکت پیشتاز، موفق به اخذ و حک نشان استاندارد ملی در انواع چراغهای تولیدی خود شده است.
وی با بیان اینکه خودروسازها پس از تولید یک محصول به بازنگری و تغییر چهره آن میپردازند که نتیجه آن نیاز به چراغهای نوین است، گفت: یکی از چالشهای صنعت چراغسازی در کشور تنوع تولیدات است، زیرا هر چند سال یک بار خودروسازان به بازنگری و تغییر چهره (فیس لیفت) خودرو میپردازند که در آن پلتفرم یکسان بوده، اما ظاهر جلو و عقب خودرو تغییر کرده و تغییر چراغها اولین استراژی آنها است. در اصل برای این تغییرات نیازمند طراحی نوین در چراغها است که یکی از نقاط قوت این شرکت، تیم قوی در طراحی و مهندسی داخلی بوده که با همکاری نزدیک مراکز تحقیقات خودروسازان، منجر به بروز شدن طراحیها در حوزه چراغسازی با تکنولوژیهای روز دنیا شده است.
اسماعیلی افزود: بالغ بر ۸۵% از طراحی و ساخت چراغهای مورد نیاز خودروسازان در ۵ سال گذشته را این شرکت انجام داده است که تکنولوژی چراغ روشنایی روز و استفاده از تکنولوژیهای LED، میلههای نوری GLB و سطوح نوری GLS با همکاری این شرکت بومی سازی شده است.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که کروز در آیندهای نزدیک به نسل جدید چراغهای جلو تمام LED و فناوریهای هوشمند ماتریس در چراغهای داخلی دست یابد تا ارمغان آسایش و ایمنی بیشتری به مصرف کننده و مشتری داده شود و فاصله تکنولوژیکی داخلی با چراغ سازهای بین المللی کاهش یابد.