بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۷
برای بازار امروز با توجه به رشد قیمت دلار و در کنار آن آزاد شدن تدریجی سهام عدالت، انتظار روند متعادل و پر نوسان و رو به بالایی را داریم.
کد خبر : ۲۲۲۸۰۹

قیمت ارز اصلی‌ترین ملاک رشد بازار

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد روند نوسانی در بازار سرمایه بودیم. اخبار مربوط به امکان معاملات سهام عدالت و همچنین بروز اختلال در سامانه‌های معاملاتی که روندی عادی و روزمره به خود گرفته و همچنین رشد بدون اصلاح یک ماه اخیر، منجر به اصلاح قیمت‌ها در بسیاری از نماد‌ها شد.

شاخص کل رشد کمتر از ۹ هزار واحدی را تجربه کرد و از سوی دیگر شاخص کل هم وزن با کاهش ۰.۴ درصدی به ۴۶۴ هزار و ۵۲۹ واحد رسید.

ارزش کل معاملات نیز روند مثبتی داشت و به بیش از ۲۷۸ هزار میلیارد ریال رسید تا شاهد ثبت رکورد جدیدی در ارزش معاملات بازار باشیم.

سیاست و اقتصاد کلان
در بازار ارز شاهد تلاطمات ادامه دار هستیم. دولت در زمینه رها کردن بازار‌ها در سال پایانی فعالیت خود به نظر راسخ و با عزم بالا دیده می‌شود و روز گذشته قیمت دلار آمریکا به رقم نگران کننده و تاسف برانگیز ۲۱.۵۰۰ تومانی هستیم. این در حالی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح سوال از رییس جمهور در حوزه اقتصادی را ترتیب داده اند. از جمله سوالاتی که قرار است از رئیس دولت پرسیده شود، علل تلاطمات ارزی، نحوه تخصیص ارز ۴.۲۰۰ تومانی و برخی جزئیات برنامه جامع اقدام مشترک است.

رشد قیمت ارز در بازار بهای هر سکه طلا را برای اولین بار به بیش از ۱۰ میلیون تومان رساند و در تمامی جنبه‌ها و رسانه‌های رسمی شاهد سکوت دردآور مقامات و مسئولان هستیم. رشد سنگین قیمت‌ها در بازار ارز اثرات مستقیم و آنی خود را در سایر بازار‌ها داشته است.

کاهش عرضه‌های بورس کالای شرکت‌های فولادی، کم یاب شدن تیراهن و میلگرد در بازار آهن، توقف فروش موبایل و کامپیوتر در بازار دیجیتال، احتکار لاستیک، رشد ناگهانی و جهشی قیمت تخم مرغ، عدم عرضه مرغ توسط مرغ داران، صف‌های پشت صرافی‌ها و بسیاری از مسائل مشابه از جمله دستاورد‌های دولت در سال پایانی فعالیت آن بوده و به نظر هم نمی‌رسد برنامه مدون و مشخصی جز به پایان رساندن فعالیت یک ساله دوستان وجود داشته باشد و این در حالی است که خبرگزاری رسمی دولت از رویای شاخص دو میلیونی صحبت می‌کند و ظاهرا تنها نکته مثبت مقطعی کارنامه دولتمردان در رشد قیمت‌ها و افزایش تورم کشور و تنگ‌تر کردن عرصه زندگی بر قشر وسیعی از جامعه به دلیل حمایت‌های غیرمنطقی از بازار سرمایه بوده و بار دیگر ثابت شد که تمامی نظام‌های مالی، مالیاتی و قانون گذاری کشور در خدمت قشر برخوردار جامعه بود و سایر اقشار ظاهرا سهمی از منافع و امکانات کشور نداشته و نخواهند داشت.


در خبری دیگر از حوزه کلان اقتصاد، ورود سازمان امور مالیاتی به پرونده‌های سال‌های ماقبل ۱۳۹۸ تمامی شرکت‌هایی که در سال جاری در بورس پذیرش می‌شوند ممنوع شده و سازمان امور مالیاتی متعرض حساب‌های سنوات گذشته آن‌ها نخواهد شد لذا این شرکت‌ها فقط بابت صورت مالی سال ۱۳۹۸ خود مالیات خواهند پرداخت. این شرکت‌ها موظف شده اند حداقل ۲۵ درصد سهام شرکت خود را به صورت شناور در بازار سرمایه عرضه کنند و وزارت اقتصاد نیز موظف است گزارش اقدامات و پیشرفت کار خود را هر ۳ ماه یک بار به دبیرخانه شورای عالی هماهنگی اقتصادی ارائه کند.

در خبری از سهام عدالت، سخنگوی ستاد راهبری آزادسازی سهام عدالت گفت: افرادی که نسبت به انتخاب روش مستقیم مدیریت سهام عدالت خود اقدام کرده‌اند، از امروز می‌توانند ۳۰ درصد ارزش سهام خود را از طریق کارگزاری‌های بورسی به فروش برسانند. وی ادامه داد: کارگزاران براساس شرایط بازار و وضعیت سهم، سهام این افراد را در بورس یا فرابورس به فروش می‌رسانند و پول را در روز‌های آینده به حساب شبای آن‌ها واریز خواهند کرد. وی بیان کرد: اطلاعات افراد جدید روز گذشته در اختیار شرکت سپرده گذاری مرکزی قرار گرفت و از امروز اطلاعات آن‌ها بروز رسانی و در اختیار کارگزاران قرار می‌گیرد و اگر افراد در سبد دارایی خود مشاهده نمی‌کنند باید به کارگزاری‌های خود مراجعه کنند.

بازار امروز
برای بازار امروز با توجه به رشد قیمت دلار و در کنار آن آزاد شدن تدریجی سهام عدالت، انتظار روند متعادل و پر نوسان و رو به بالایی را داریم. به نظر می‌رسد که با افزایش عرضه سهام عدالت در بازار، شاهد کاهش روند افزایش قیمت‌ها در بازار باشیم. از سوی دیگر قیمت ارز اصلی‌ترین ملاک و آیتم تعیین کننده رشد بازار در روز‌ها و هفته‌های آتی است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز صورت گرفت؛

کارشناسان و شرایط تورمی بر"بورس"

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

نوبت بازی دلاری هاست!

ارسال نظر