بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۰
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

سه‌گانه‌ای که بازار را به "صف" کرد

کارشناس بازار سرمایه گفت: فقر تحلیل، مشکلات زیرساختی و اعتبار عوامل ایجاد صف در بازار هستند.
کد خبر : ۲۳۳۱۴۸

سه گانه‌ای که بازار را به

همایون دارابی در گفت‌وگو با بورس نیوز درباره تبعیت بازار از برخی از سهم‌های بزرگ و تشکیل صف، اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که به‌صورت سنتی گریبان‌گیر بازار است، فقر تحلیل و جای خالی تحلیل بین معامله‌گرها است، بخش عمده‌ای از معامله‌گران تازه‌کار هستند و مکانیزم آموزش مدونی برای آن‌ها نداریم و با کمترین آموزش اجازه معامله می‌گیرند و این موضوع موجب می‌شود با رفتارهای توده‌وار مواجه شویم.

کارشناس بازار سرمایه افزود: از طرفی ساختارهای رسمی سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در کشور هنوز توسعه پیدا نکردند، شرکت‌های سبدگردان کوچک و تعداد آن‌ها نیز کم بوده همچنین مشاوره‌ها نیز بسیار کم و دسترسی مردم به این شبکه‌ها محدود است.

وی با اشاره به مشکل دیگر بازار گفت: زیرساخت‌های معاملاتی بازار ازجمله حجم‌مبنا و دامنه نوسان عملاً کشف قیمت پایانی را دچار اخلال می‌کند و موجب ایجاد پدیده صف می‌شود.

دارابی خاطرنشان کرد: پدیده صف درگذشته در تمامی بورس‌ها تجربه‌شده و تحقیقات نشان داده قرار دادن دامنه نوسان تأثیر مثبتی روی بازار ندارد و به همین دلیل اکثر بورس‌های بزرگ دامنه نوسان را حذف کردند تا هم کارایی بازار افزایش یابد و هم از تشکیل صف جلوگیری شود.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: زمانی که بازار صف داشته باشد در هر دو حالت خریدوفروش، سهامدار را جذب و به سمت معامله سوق می‌دهد و معامله گران را وادار می‌کند بدون تحلیل و صرفاً به خاطر حرکت قیمتی در صف‌های خریدوفروش اقدام به تصمیم‌گیری کنند که به آن اثر مغناطیس دامنه نوسان گفته می‌شود.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه صف خریدوفروش در بازار مبنای تصمیم‌گیری می‌شود، اگر در یک گروهی چند صف خرید عمده عرضه شود ممکن است سهامداران در نمادهای دیگر فروشنده شوند و یا اگر صف خرید باشد سهامداران در نمادهای دیگر خریدار شوند.

دارابی بابیان اینکه مشکل دیگر در مسئله اعتباری بازار است، ادامه داد: سهامدار در صف، سفارش خرید قرار می‌دهد و صف عرضه می‌شود اما به دلیل اینکه وجه به‌اندازه کافی برای پرداخت ندارد به سمت فروش نماد دیگر می‌رود تا وجه خرید اول را فراهم کند و بدین ترتیب  ممکن است عرضه یک سهم به فروش چند سهم دیگر ختم شود.

کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: برای اصلاح این موارد ابتدا باید حجم‌مبنا حذف شود به دلیل اینکه هم کارایی ندارد، هم در هیچ بورسی وجود ندارد و حذف آن تأثیری نخواهد داشت و فقط کارایی بازار را پایین می‌آورد.

وی گفت: در ادامه باید دامنه نوسان را به‌آرامی افزایش داد تا در بازار با پدیده صف مواجه نشویم و زمانی که صف از بین رفت، تصمیم‌گیری‌ها بر اساس تحلیل خواهد بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

چشم انداز صنایع برتر در بازار سرمایه

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

آیا بازارگردانان توازن بازار را تأمین می‌کنند

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

نرخ دلار نقطه ابهام بازار سرمایه

ارسال نظر
نظرات بینندگان
جاوید
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۱
سلام . کاملاً صحیح است.تا کی ما می خواهیم از دنیا عقب باشیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۹
از دو حال خارج نیست ... یا مدیریت فعلی از فهم مطلب به این سادگی که به اندازه کافی توسط کارشناسان گفته و نوشته شده عاجز است، و یا در استمرار وضعیت نامطلوب حاضر دارای منافع نامشروع است. در هر دو حال این تیم مدیریتی به هیچ وجه صلاحیت چنین جایگاهی را ندارد.
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.