بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹
مدیر سبد شرکت سبدگردان کاریزما در گفت و گو با بورس نیوز تاکید کرد:

بهترین زمان برای حذف دامنه نوسان معاملات

بهترین زمان برای حذف دامنه نوسان معاملات
بهتر است سیاست گذاران به جای افتخار به رشد شاخص یا دغدغه افت شاخص، به تنظیم گری بپردازند و اجازه ندهند با محدودیت دامنه نوسان، اصل نقدشوندگی و تعیین عادلانه قیمت ها زیر سوال برود.
کد خبر : ۲۵۰۵۹۳

بهترین زمان برای حذف دامنه نوسان معاملات

به گزارش بورس نیوز، بعد از افت سنگین دیروز، امروز شاخص کل کمتر از ۳ هزار پله رشد کرد تا دل مان به سبزی این بازار خوش شود. اما نمیتوان از کنار رنگ سرخی که بر تن حدود ۴۵۰ نماد بازار خودنمایی می کند، به آسانی گذشت.

علی آهو مدیر سبد شرکت سبدگردان کاریزما در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: در این سال‌ها همواره دولت‌ها با تصمیمات غلط خود، به صنایع آسیب زده اند. مشکلات امروز خودرویی‌ها، بانک‌ها، نیروگاه‌ها و حتی مخابراتی‌ها ناشی از سیاست‌های نادرست دولت‌ها است و حالا هم به نظر می‌رسد باید نگران تصمیمات دولت برای فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها باشیم و این تراژدی تلخ صنایع، در سال‌های آینده تاثیر منفی خود را بر نرخ ارز نشان خواهد داد.

وی اضافه کرد: با توجه به وضعیت کسری بودجه دولت، نمی‌توان انتظار داشت دولت روی تامین مالی از بازار سرمایه حساب نکند؛ اما توقع داریم مجلس شورای اسلامی در مورد ابهامات پیش روی بازار سرمایه از جمله نرخ حامل‌های انرژی، برنامه ۴ سال آینده را اعلام کند تا تحلیلگران و سرمایه گذاران امکان پیش بینی و تحلیل داشته باشند.

آهو افزود: مهم‌ترین مشکل بازار سرمایه ما، محدودیت دامنه نوسان است. دامنه نوسان ۵ درصدی، اهمیت تحلیل را زیر سوال می‌برد و سرمایه گذاران خیلی اوقات بدون توجه به تحلیل سهم‌ها و فقط بر اساس روند قیمتی، ثبت سفارش می‌کنند.

این کارشناس بازارسرمایه گفت: این شرایط موجب شده بازار سرمایه ما رفتار توده وار داشته باشد و ضمنا، چند نماد خاص لیدر بازار سرمایه باشند و با منفی شدن آنها، کل بازار تحت تاثیر قرار بگیرد. حال آنکه اگر محدودیت دامنه نوسان برداشته شود، بازار سرمایه تحلیل محور شده و دیگر شاهد حرکت دسته جمعی نماد‌ها نخواهیم بود. محدودیت دامنه نوسان، هزینه ترس و خروج را کاهش داده و سرمایه گذاران رفتار‌های هیجانی دارند. در صورتی که هیچ توجیهی وجود ندارد که منفی‌های مثلا گروه بانکی، نماد‌های گروه تجهیزات نفتی را هم منفی کند!

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: معتقدم بهترین زمان برای حذف دامنه نوسان معاملات همین حالا است. مسوولان و سیاست گذاران در مثبت‌های بازار، دغدغه رشد هیجانی بازار را داشتند و در منفی‌ها هم نگران افت ناگهانی بازار سرمایه هستند و هر گاه هم که بازار متعادل بوده، تصور کرده اند اوضاع روبه راه است و نیازی به حذف دامنه نوسان معاملات نیست!

آهو افزود: با همین بهانه ها، مدت‌ها است که از زیر بار حذف دامنه نوسان معاملات، شانه خالی می‌کنند. این رویه نادرست باید اصلاح شود و هر چه به تداوم این شرایط اصرار بورزیم، مشکلات این بازار پررنگ‌تر خواهد شد. با حذف دامنه نوسان، سهم‌ها متعادل خواهد شد.

مدیر سبد شرکت سبدگردان کاریزما در پایان خاطرنشان کرد: وظیفه سازمان بورس و اوراق بهادار، حفظ شاخص بورس نیست و بهتر است سیاست گذاران به جای افتخار به رشد شاخص یا دغدغه افت شاخص، به تنظیم گری بپردازند و اجازه ندهند با محدودیت دامنه نوسان، اصل نقدشوندگی و تعیین عادلانه قیمت‌ها زیر سوال برود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
نگاه ابزاری به بازار سرمایه، ممنوع!
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

نگاه ابزاری به بازار سرمایه، ممنوع!

چشم‌پوشی دولت فربه و ناکارآمد بر دارایی‌ها خود
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

چشم‌پوشی دولت فربه و ناکارآمد بر دارایی‌ها خود

راهی برای بازگرداندن رونق به بازار سرمایه
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد؛

راهی برای بازگرداندن رونق به بازار سرمایه

کشف قیمت به شرط عدم دخالت دولت
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح شد؛

کشف قیمت به شرط عدم دخالت دولت

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Germany
يکشنبه ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱
به نظر میرسه تنها راه برون رفت از بن بست فعلی و رکود حاکم بر بازار سرمایه و همچنین جلوگیری از ریزش های مکرر شاخص و فرار سرمایه ها فقط حذف محدودیت دامنه نوسان می باشد. اگر مسئولین سازمان و وزیر محترم اقتصاد در این رابطه اقدام شایسته بعمل نیاورند نباید انتظاری از عایدات دولت از مالیات و ... داشته باشند. احتمالا باقیمانده دارایی های سهامداران با هر مثبتی نقد خواهد شد و قطعا به دیگر بازارهای تورم زا کوچ خواهد کرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳
اینم اضافه کنید لطفا
اینقدره تو امور سهام دخالت نشه !!!! تا سهمی بالا میره یا شناوریش روی نُرم است گیر میدن بهش دوباره کام سهامدارا تلخ و تیره و تار میشه ! جالبه واسه منفی بیست هفت هزار واحد دیروز چه قدر پرو پیمون شاخص پایین میومد واسه سه هزار امروز هیچ توانی نموند و نهایت رسید هزار و سیصد واحد! خوب این معلومه دستکاریع و واقعا جای تاسفه که آقای ابر بدهکار داره از جیب مردم بدهیاشو تو بورس میده بدون ذره ای اوقات تلخی و تلاش برای جلب رونق بورس با عرضه اولیه دارایی های خودشون ، بعدشم میاد میگه مردم خیالباف رشد شاخص نباشن بی اخلاقی تا چه حد دوست عزیز چطور وامش و مخلفاتش از مردم و کشور باشه زخم و تلخیش هم مال مردم! زشته واقعا یکم انصاف داشته باشین و بورسو رها کنید که به توان و شایستگی واقعی خودش برگرده و مخل مسیرها نشید چه محبتی بالاتر از رضا شادی همه مردم و مسئولان محترم قطعا آرزوی مردم هم رشد و موفقیت تمام بزرگان سرمایه و صنعت کشور باهم بامدارا و رفیق و دوست باشیم
رضا
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۵
بله درسته "بهترین زمان برای حذف دامنه نوسان معاملات همین حالا است" ، اما باید خیلی از مسایل رو در نظر گرفت ، همه بازار پایه قدیم با دامنه نوسان 10 درصدی رو یادمونه اونجا چقدر پول سهامدار خرد له شد. متاسفانه بازار سازهای سهام فقط به فکر رازی کردن اسپانسر مالیشون هستند و در واقع به فکر این هستند که چه طوری پول سهامداران خرد رو بخورن . قضاوت با شما : سهمی که با ارزش معاملاتی کمتر از 5 درصد میانگین ارزش معاملاتی ماهانه اش از صفر تابلو تا صف خرید یا فروش میره ، چطور میشه به اون قیمت اعتماد کرد که بگی حد ضررم خورده و باید بیام بیرون. میگی نفروش : خب وقتی پول لازم دارم چیکار کنم؟ یعنی باید اینجوری حقمو بخورن !
آقایون قانونگذار شما رو بخدا اینکار رو بکنین تا اعتماد به بازار برگرده
1- حجم مبناکه پایه و اساس قیمت پایانی و صفر تابلو فرداست باید حداقل نصف میانگین حجم ماهانه باشد تا من از منفی 200 درصد ساختگی هم نترسم.
2- بازار ساز موظف به بازار گردانی سهام، حداقل به اندازه 50 درصد حجم مبنا یا میانگین حجم ماهانه باشد.( در صورت عدم ایفای تعهدات در دادگاه اعلام جرم و بصورت ملموس و اعلام در جراید رسمی جریمه بشه)
3- ناظر محترم تو هم تو همین کشتی سوار هستی اگه غرق بشه همه با هم میریم پایین ، لطفا اینقدر نخواب
امیدوارم اتفاق بیفته کما اینکه آدم یاد شعر "اشک یتیم" پروین اعتصامی میفته که گفت : روزی گذشت پادشهی از گذرگهی

فریاد شوق بر سر هر کوی و بام خاست

پرسید زان میانه یکی کودک یتیم

کاین تابناک چیست که بر تاج پادشاست

آن یک جواب داد چه دانیم ما که چیست

پیداست آنقدر که متاعی گرانبهاست

نزدیک رفت پیرزنی گوژپشت و گفت

این اشک دیدهٔ من و خون دل شماست

ما را به رخت و چوب شبانی فریفته است

این گرگ سالهاست که با گله آشناست

آن پارسا که ده خرد و ملک، رهزن است

آن پادشا که مال رعیت خورد گداست

بر قطرهٔ سرشک یتیمان نظاره کن

تا بنگری که روشنی گوهر از کجاست

پروین، به کجروان سخن از راستی چه سود

کو آنچنان کسی که نرنجد ز حرف راست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۶
درود وسپاس.این حذف دامنه در سیستم بورسی ما که بسترهای لازم را ندارد.بازارگردان ها وحقوقی ها بازار را در دست دارند وهر موقع خواستند بدون تحلیل ورشد صنلیع که بعضا سود اوری دارند ولی رشدی در انها مشاهده نمیشودوجز رانت ولابی سیستم ها ی معاملاتی تنظیم میشوندجز برای سرمایه گذران خرد ضرری نخواهد داشت.سرمایه گذران کلان هم به این بازار نخواهند آمد.ایا امار تعداد هولدرهای یا نگه دارنده سهام که در یک مدت معین از سهم خارج نشده اند را دارند.ایا ریسک سرمایه گذاری در بورس کسی تا حالا داده است.ما امار اینها را نداریم وریسک سرمایه گذاری فقط رو هوا میگیم وتو جرایدذکری از ان نمیشه.
علی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۴
برداشتن دامنه نوسان اونهم تو بازاری که اسیر تلاطم و هیجانات سیاسی و اقتصادی است و حجم کل معاملات به حدود سه هزار میلیارد تون رسیده از او نظراتی هست که باید قاب گرفت.با این کار فقط دست نوسانگیرها و متخلفان رو در این آشفته بازار باز می کنید ولا غیر.اگر شرایط اقتصادی و سیاسی اروپا و آمریکا هم مثل ایران بود الان کل بورسهای اونها هم دامنه نوسان داشت.هر کاری شرایطی داره استاد.
N/A
Netherlands
يکشنبه ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۵
پیشنهاد به جایی است اما مشکلاتی پیش پای این مسئله وجود دارد متاسفانه حقوقی ها به رسالت خود که همانا بازارگردانی منصفانه و به حق است پایبند نیستند و در اغلب موارد اقدام به نوسانگیری و اخلال در مسیر رشد سهم ها میکنند که تابلو معاملات گواه این موضوع است اگر قرار بر اجرایی شدن حذف دامنه نوسان باشد پیش از اون باید سازمان قوانینی وضع کند که فعالیت مخرب این شرکتها کنترل و سرکوب شود در غیر اینصورت حتی اگر دامنه نوسان حذف شود باز هم راه گشا نخواهد بود و حقوقی های فوق الذکر تا تمام سهام را از آن خود نکنند اجازه پیشروی به سهام نمیدند مشکل بازار سرمایه ما بیشتر بحث نظارتی است که باید فکری به حال آن شود.
علی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۶
عالی گفتید ولی کو گوش شنوا رییسقبل هم گفت افزایش دامنه نوسان قطعی هست اما عمرش در ریاست کافی نبود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۸
یعنی یک مدیر پیدا میشه سایه میراث شوم رو برای همیشه از سر بازار سرمایه کم کنه ؟
نگمانم ... صاحبان رانت سرخطی پوستش را میکنند. بدون محدودیت دامنه نوسان چگونه صف درست کنند و به هیجان های کاذب دامن بزنند ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
جانا سخن از زبان ما میگویی !
غلام عباس محمدی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۲
بسمه تعالی
بنظر میرسد باحذف دامنه نوسان واعمال روش( حجم وقیمت ) بازار نه تنها به تعادل میرسد بلکه هزینه دستکاری قیمت سهام نیز بالا خواهد رفت.بعنوان مثال برای جابجایی یک تومان از قیمت باید حتما درصد خاصی از حجم معامله شود .
سعید
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۶
سلام ما که به شدت با خذف دامنه نوسان موافقم اما ظاهرا چیزی که مهم نیست نظر مردمه!!!!
علی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
متاسفانه قبلا هم گفتم کاری که دولت قبل با بازار سرمایه انجام داد و شاید تعدادی از مدیران کشور رو هم اغفال کردن ولی ضربه بسیار سنگینی به کشور زدن که جبران کردنش بسیار سخت خواهد بود .ولی راه باز سازی اون هر چقدر طولانی تر بشه خسارت سنگین تر خواهد شد. حالا اگر مدیران جدید اراده و دلسوز باشن باید سریع اقدام کنند . اگر هم که نیستن که حرفی نیست . چون تر وخشک باهم خواهند سوخت . حالا دیگه بستگی به عقل حضرات داره . از ما گفتن.
احمد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۹
والا من فکر میکردم با عوض شدن رئیس سازمان بورس و هیات مدیره آن ، تغییراتی رو که مسئولین قبلی جرات انجامش رو نداشتن مثل تغییر دامنه نوسان و یا تزریق پول به بورس وووو اینها با قدرت دست بکار شوند و بورس رو متحول کنند ولی الان بعد این مدتی که گذشته متوجه شدم این آقای عشقی هم یه مترسک بیش نیست . و هیچ بخاری هم از این در نمیاد ، خدا لعنت کنه روحانی و دارو دسته اش رو که ما رو توی این باتلاق گیر انداخت .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۹
موافقم عالی میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵
دامنه نوسان رو حذف کنید اقایون دزدها و خودتون مسخره کنید یعنی شما نمی دونین دامنه نوسان چه چیز مزخرفی هست برای بورس کشور البته کار شما ساختن نیست و تخریب است و قوانینن من دراوردیتون هم در جهت همان تخریب و دزدی ایست