بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۹
بورس زیر ذره بین میرزا قلمدون

جمعه بازار بورس - شماره ۵ - ۱۹ خرداد ۱۴۰۲

گویا بزرگان بازار با هم تدارک چیده بودند و جایی برای کم‌بضاعت‌تر ها نبود و یا شاید هم نیازی به حضور موران در جمع سلیمان و صحابه، نبود...
کد خبر : ۲۷۰۶۱۹

به گزارش بورس نیوز ، جذابترین رویدادهای این هفته بازار سرمایه مربوط به فاینکس ۲٠٢٣ بود. نمایشگاه با شکوهی که شاید گزاف نباشد اگر آن را قدرت‌نمایی سازمان بورس و ارکان؛ و ٣ مجموعه مفید، کاریزما و ترنج بخوانیم! و تاسف‌بار آنکه بجز چند کارگزاری و سبدگردان‌ معدود که در این رویداد حضور داشتند؛ جای خالی حدود ١٠٠‌ کارگزاری بورسی و ده‌ها سبدگردان و صدها ناشر به شدت خودنمایی می‌کرد. گویا بزرگان بازار با هم تدارک چیده بودند و جایی برای کم‌بضاعت‌تر ها نبود و یا شاید هم نیازی به حضور موران در جمع سلیمان و صحابه، نبود...

جمعه بازار بورس - شماره ۵ - ۱۹ خرداد ۱۴۰۲

بورس کالا کو؟!

نکته جالب توجه در فاینکس ۲۰۲۳ ، جای خالی بورس کالا در این نمایشگاه بود. ماجرا وقت جالب تر می شود که یادآوری کنیم رئیس فعلی تخت طاووس قبلا قائم مقام بورس کالا بوده و چندماه بعد از به تاج‌گذاری رئیس بزرگ، مدیرعامل پرنفوذ بورس کالا و یار گرمابه و گلستان رئیس بزرگ که به نظر می‌رسید توپ هم تکانش نمی‌دهد، برکنار شد و...‌ حالا خدا می‌داند دلیل کم لطفی بورس کالا به پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی چه بوده است.

 

البته که حضور مستر تریدر در سالن ارکان و در جمع صحابه سلیمان هم جای ابهام داشت.

 

اتفاق جالب توجه دیگر در این نمایشگاه راه‌اندازی غرفه‌ای برای نخبگان بازار سرمایه بود. غرفه‌ای که راه‌انداختن آن در دل نمایشگاه و لابلای بزرگان، جسارت می‌خواست و لابلای آن‌همه زرق و برق، شاید فرصتی بود تا روسا، ادعا کنند در این نمایشگاه برای کم‌بضاعت‌ها هم جا بود. بعضی تحلیلگران و کارشناسان بازار از این غرفه استقبال خوبی کردند و تنور جلسات پرسش و پاسخ حسابی داغ بود و بازدیدکنندگان هم آنجا حضور پرشوری داشتند؛ اما بعضی از کارشناسان هم نخبگی برایشان طنز بود و تصور می‌کردند با قرار گرفتن در گروه نخبگان به نوعی مچل‌شان‌ کرده‌اند! نکته شایان توجه در این غرفه، حضور پررنگ عموم در این غرفه بود. حالا اينکه چرا با وجود حضور مدیران ارشد نهادهای مالی اسم‌ و رسم‌دار و معتبر بازار، مردم هنوز دنبال سیگنال خرید و فروش می‌گردند خود جای سوال است.

 

هر چه که بود، فاینکس ٢٠٢٣ بنا بر برخی روایات با حدود ٥٠ هزار بازدیدکننده اعم از مدیران نهادهای مالی و ناشران بورسی‌ز برخی نمایندگان مجلس، و البته طیف وسیعی از مردم به کار خود پایان داد. رونمایی از قراردادهای آتی تک سهم، صکوک پلاس، سامانه جمع سپاری، گواهی تمکن مالی و...‌ از مهم‌ترین رویدادهای این نمایشگاه بود. توصیه ما به تمامی نهادهای مالی که قصد حضور در نمایشگاه‌های آتی را دارند این است که پک هدیه حتما داشته باشند که برخی بازدیدکنندگان محترم که فقط برای دريافت پک هدایا راهی نمایشگاه شده‌اند، دست خالی برنگردند...

جمعه بازار بورس - شماره ۵ - ۱۹ خرداد ۱۴۰۲

نگاهی هم داشته باشیم به سایر اخبار و اتفاقات هفته‌ای که گذشت

لغو پذیرش ایران خودرو و سایپا در بورس تکذیب شد! دو شرکت زیان‌ده خودرویی بازار که طبق قانون تجارت، چندسالی است مشمول ماده ١٤١ هستند و چون برنامه‌ای برای خروج از زیان ارائه نکرده‌اند، زیر گیوتین قرار گرفته اند؛ اما مدیر پذیرش شرکت بورس ناگهان در اقدامی قهرمانانه وسط گود پریدند و خبر لغو پذیرش را تکذیب کردند تا موقتا به دلهره‌ها پایان دهند‌‌.

این شرایط اما‌ مقبول خیلی از فعالان بازار سرمایه نیست و اگرچه خیلی‌ها اصرار به حمایت قوی متولیان از این دو نماد خودرویی دارند؛ اما بعضی ها هم معتقدند قانون برای همه یکی‌ست و خودرویی‌ها، تافته جدا بافته نیستند‌! این هفته اما مرتبا اخبار مربوط به مذاکره واحتمال توافق به بازارها مخابره می‌شد و هر چند طرفین غربی در کاخ سفید، گزارش‌ها در خصوص نزدیک شدن نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بدون صدور قطعنامه ای در مورد برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران، به کار خود پایان داد تا دلار اندکی پایین بکشد و به دنبالش، سکه هم ارزان‌تر شود.

بازارهای جهانی هم گویا به توافق ایران خوشبین هستند و همین خوشبینی، نفت خام را ارزان‌تر کرد.

خبر جالب توجه بازارهای موازی هم این بود که همان زمان که رسانه‌های حامی پاستور، پایکوبی کردند که بازار مسکن گرفتار رکود شده و فروشندگان ملک، فیتیله قیمت‌ها را پایین کشیده‌اند بلکه خریداری پیدا کنند؛ ناگهان مرکز پژوهش‌های مجلس به دلخوشی‌ها پایان داد و اعلام کرد قیمت‌ها کاهشی نیست و مسکن در ٥ سال اخیر ٩٥٠ درصد گران شده! ایهاالحبابیون، کجایید؟ دقیقا کجایید؟؟؟

جمعه بازار بورس - شماره ۵ - ۱۹ خرداد ۱۴۰۲

رانت ٧ همتی، تحفه قیمت‌گذاری دستوری برای لاستیک سازان؛

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی خبر از رانت ٧ هزار میلیارد تومانی ناشی از قیمت گذاری دستوری در صنعت تایر داد.

 

لبنی‌ها باز هم گران کردند‌؛

البته افزایش قیمت فقط شامل لبنیات نبود و در هفته‌ای که گذشت قیمت برخی اقلام دارویی هم افزایش یافت.

تزریق سنگین بانک مرکزی در عملیات بازار باز؛

تقریبا همه کسری بانک‌ها در عملیات بازار باز پوشش داده شده و ٥٨ هزار میلیارد پول به بانک ها تزریق شده است.

 

 

و اما مهم‌ترین خبرهای هفته جدید

بورس کالا این هفته میزبان ٥٠٠ دستگاه کارا و ١٤٠ دستگاه کامیون کشنده فاو خواهد بود.

این هفته عرضه اولیه هم خواهیم داشت‌؛

یکشنبه "شهر" عرضه اولیه خواهد شد و متقاضیان می‌توانند حدود ١ میلیون و ٤٧٢ هزار تومان ثبت سفارش خرید داشته باشند.

اجرای کارمزد تراکنش خرید کارتی از یکشنبه؛

طرح کارمزد تراکنش خرید کارتی از یکشنبه آغاز می‌شود که البته در این مرحله برخی اصناف مانند نانوایی‌ها، سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی فعلا مشمول این کارمزد نخواهند شد. نماد حوزه پرداخت بورسی احتمالا از این خبر تاثیر می‌پذیرند.

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
جمعه بازار بورس - شماره ۴ - ۱۲ خرداد ۱۴۰۲
بورس زیر ذره بین میرزا قلمدون

جمعه بازار بورس - شماره ۴ - ۱۲ خرداد ۱۴۰۲

جمعه بازار بورس- شماره ۳ - ۵ خرداد ۱۴۰۲
بورس زیر ذره بین میرزا قلمدون

جمعه بازار بورس- شماره ۳ - ۵ خرداد ۱۴۰۲

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۳
لعنت بر پدر مادر نداشتتون بازیگر حقوقی مسول بورس از 99 تو ضرر شدیدیم سگپدرها
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱
از زمانیکه عشقی امده فساد در بورس دهها بلکه صدها برابر شده.خیلی راحت با دستکاری سهام اندک پس انداز مردم را که سالها بابت ان زحمت کشیدند صرفه جویی کردند نخوردند که در اینده اندک امیدواری داشته باشند ولی این مفسدان دولتی با بی رحمی و بیشرمی تمام با دستکاری در بازار پولهای مردم را به جیبهای گشاد خود و اطرافیان میریزند و زنگیهای زیادی را نابود کرده اند.اکثریت سهام هنوز یکچهارم یا یک پنجم قیمت خود در سال 99 هستند ولی تمام چیزهای دیگر رشد صدها بلکه هزار درصدی را طی 3-4 سال گذشته تجربه کردند.از طرف دیگر این امر باعث عدم اطمینان شده و مردم را به بازارهای سیاه ارز و سکه و ماشین و مسکن هدایت کرده و نهایتا موجب تورم صدها درصدی در جامعه شده است و متاسفانه فقط شعار در مورد حمایت از تولید داده شده ولی در عمل برعکس عمل شده است. امیدواریم خود هدا نسل مفسدین را از این مملکت بفوریت برکند شاید مردم بتوانند نفسی بکشند.
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.