بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۳
تحلیل تکنیکال
سهم تأمین سرمایه بانک ملت پس از یک ریزش سنگین در سال ۹۹ در یک بازه دو‌ساله وارد مرحله Accumulation یا انباشت شد. انباشت فرایندی است که در آن سهم موجود توسط بازیگران بازار جذب می‌شود این فرایند معامله‌ای است که در آن انتقال سهام از معامله‌گران خرد یا دست‌های ضعیف بازار به بازیگران بزرگ صورت می‌گیرد.
کد خبر : ۲۷۱۰۲۷

بورس‌نیوز:

باتوجه‌به چارت تعدیل شده در اولین فاز این فرایند که فاز A نام دارد سهم یک حرکت صعودی را جهت پایان روند نزولی تشکیل داد که این حرکت پس از رسیدن به محدوده قیمتی ۲۶۰ تومان باعرضه سنگین مواجه شد که پس از آن شاهد یک اصلاح سنگین دیگر سهم بودیم،

این اصلاح فاز دوم؛ یعنی فاز B از فرایند انباشت است.

تحلیل تکنیکال

در ادامه با تکمیل فاز سوم و تشکیل آخرین کف قیمتی و ایجاد واگرایی مثبت روند صعودی سهم از بهمن ۱۴۰۰ دوباره آغاز شد که در طی این مدت بارها به سمت مقاومت تاریخی خود یعنی ۲۶۰ تومان جهت شکستن آن اقدام کرد که هر بار باعرضه مواجه شد؛ اما نکته حائز اهمیت این بود که باتوجه‌به این که فاز D از فرایند انباشت یک‌روند صعودی است، سهم روند صعودی خود را پس از هر بار تلاش جهت عبور از مقاومت حفظ نمود که این امر باعث شد سرانجام در اسفند ۱۴۰۱ مقاومت تاریخی ۲۶۰ تومان که سقف محدوده رنج فرایند انباشت محسوب می‌شد پر قدرت شکسته شود. این شکست تکمیل‌کننده بخش

sos (sign of strength)

از فاز D فرایند انباشت بود که بخش بسیار مهمی به‌حساب می‌آمد چرا که سقف محدوده رنج دوساله را شکسته و این نویدبخش یک حرکت صعودی خوب در آینده را می‌دهد.

در حال حاضر پس از تکمیل بخش sos  سهم وارد بخش

BU (back  up)

از فاز D فرایند انباشت  شده که از دیدگاه تکنیکال کلاسیک پولبک نام دارد، هر زمان سهم با شکست مقاومت استاتیک یا داینامیکی مواجه می‌شود قیمت علاقه دارد به سطح شکسته شده بازگشتی دوباره داشته باشد.

این بازگشت اولین واکنش بزرگ اصلاحی در راستای روند صعودی شکل‌گرفته از فاز D است.

از دیدگاه پرایس‌اکشن زمانی که یک سطح مقاومتی تاریخی شکسته می‌شود در صورت بازگشت قیمت به آن سطح، به‌جای مقاومت تبدیل به حمایتی مهم می‌شود در حال حاضر هم ما شاهد تغییر سطح از مقاومت به حمایت بر روی محدوده ۲۶۰ تومان تا ۲۵۰ در سهم "تملت" هستیم قیمتی که قبلاً مقاومت بوده اکنون بعد از شکسته‌شدن به حمایت تبدیل شده است.

نوع فرم حرکتی این بازگشت به‌صورت یک اصلاح ABC رخ‌داده که موج A و موج B آن تکمیل شده و هم اکنون در  موج C قرار داریم که تکمیل نشده و بر اساس کلاستر فیبوناچی انتهای آن همان محدوده مقاومت تاریخی است، محدوده‌ای بین ۲۵۰ تا ۲۶۰ تومان.

تحلیل تکنیکال

از نشانه‌های اصلاحی بودن این بازگشت قیمتی تشکیل یک واگرایی مخفی مثبت +HD بین نمودار قیمتی و اندیکاتور مکدی است.

در واگرایی مخفی مثبت کفی بالاتر از کف قبلی در نمودار قیمتی و کفی پایین‌تر از کف قبلی در اندیکاتور شکل می‌گیرد که ایجاد این +HD هم اکنون در حال شکل‌گیری در نمودار سهام "تملت" است.

از دیگر نشانه‌های اصلاحی بودن این حرکت کاهش حجم معاملات در طول اصلاح قیمتی سهم است که با بررسی سابقه سهم می‌بینیم که شاهد رخ‌دادن هستیم

البته باید خاطرنشان کرد که این اصلاح از نظر زمانی شاید کمی همچنان ادامه‌دار باشد و برای چند وقتی شاهد افت‌وخیزهای قیمتی در محدوده اعلامی باشیم.

در آخر می‌توان گفت که سهم تأمین سرمایه بانک ملت با نماد "تملت" پس از تکمیل مرحله انباشت و شکست مقاومت تاریخی محدوده ۲۶۰ تومان هم اکنون در حال تکمیل پولبک خود به این سطح در قالب یک حرکت اصلاحی ABC است که انتظار می‌رود با به‌پایان‌رسیدن این اصلاح قیمتی و زمانی، سهم دوباره به مدار صعودی خود بازگردد و ما شاهد رسیدن نماد "تملت" به اهداف قیمتی بالاتر باشیم.

سهیلا نقی پور، مدیر معاملات برخط کارگزاری 

 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.