بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۵
اخبار منتشر شده ریسک سرمایه گذاری را بالا می برد
کارشناس بازار سرمایه گفت: خبر‌هایی که اخیرا منتشر شده سبب شده که ریسک سرمایه گذاری افزایش یابد. این خبر‌ها نه تنها بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داده، بلکه سایر بازار‌ها نیز (خودرو، ملک و ...) بی گزند نمانده اند.
کد خبر : ۲۷۱۷۸۲
نویسنده :
امیرحسین کریمی

مهسا فضلی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، درخصوص علت اقتصادی نوسانات بازار سرمایه در روز‌های اخیر بیان کرد: خبر‌هایی که اخیرا منتشر شده سبب شده که ریسک سرمایه گذاری افزایش یابد. این خبر‌ها نه تنها بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داده، بلکه سایر بازار‌ها نیز (خودرو، ملک و ...) بی گزند نمانده اند. در ابتدا خبر احتمال توافق برجام و نوسانات نرخ ارز، افزایش حقوق دولتی معادن و این اواخر خبر افزایش نرخ خوراک، هرچند که این خبر با وجود اخبار رانتی تا حدی در معاملات اردیبهشت پیش‌خور شده بود، اما غالبا این اخبار ملاک معامله قرار می گیرند تا سایر تحلیل ها. من معتقدم با وجود این تصمیمات غیر منطقی و ریزش سال ۱۳۹۹ کم شدن حجم معاملات طبیعی است و تا ثبات سیاست گذاری وجود نداشته باشد، همین خواهد بود.

وی درباره تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و رقابت در بازار خارجی ادامه داد: دو مسئله درمورد نرخ پتروشیمی وجود دارد که به نظر برای دولت با اهمیت تر از مسئله ارزآوری پتروشیمی ها و رقابت با کشور‌های همسایه است. موضوع اول تبصره ۱۴ قانون بودجه است که سمت مصارف آن عمدتا یارانه ها و کمک های بهزیستی قرار دارند که رو به افزایش هستند و در سمت منابع، دریافتی از فروش داخلی و صادراتی فرآورده های نفتی ومنابع حاصل از اصلاح نرخ گاز پتروشیمی ها را دارد. 

کارشناس بازار سرمایه در این باره خاطرنشان کرد: در منبع اول نرخ های داخلی دستوری و ثابت هستند و مقدار صادرات هم نه تنها افزایش نیافته بلکه افت هم کرده است، پس تنها اهرم دولت برای تراز کردن منابع و مصارف همین بازی با نرخ خوراک است که شاید تصور می کند فشار کمتری به مردم وارد می شود.

فضلی گفت: موضوع دوم عدم سرمایه گذاری در حوزه گاز و از طرفی رشد مصرف گاز است که دولت را مجبور به اصلاح قیمت گاز می کند. دولت ابتدا تلاش کرد نرخ گاز خانگی را در زمستان گذشته افزایش بدهد که با اعتراض مردم به نرخ قبل برگشت و اخیرا از اهرم تغییر نرخ گاز خوراک وارد شد که باز با اعتراض مواجه شد و همین طور که در تحلیل ها گزارش شده است، اکثر پتروشیمی ها با این نرخ نه تنها سود آور نیستند، بلکه زیانده نیز می شوند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۳۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۳
بابا پول افراد را برگردانید. اصلا مدیریت سرمایه ها را بهم زده. مدیریت بلد نیستید پول مردم را برگردانید. سه ساله سهام خریداری شده به قیمت خرید نرسیده. نزدیک شده باز عقب بر می گردید. خودتان روانی هستید بروید یک جایی بستری شوید. کم با روان افراد بازی کنید. یک مشت مسخره و احمق سکاندار اقتصاد شدند
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.