بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹
درآمدی بر بازار سرمایه جهانی ۱۰۹ تریلیون دلاری
حجم بازار جهانی سهام در سال ۲۰۲۳ به ۱۰۹ تریلیون دلار رسیده است و در گزارش زیر به تفکیک سهم کشور‌ها از این بازار پرداخته شده است و تحلیل‌ها و پیش بینی‌هایی در این رابطه شده است.
کد خبر : ۲۷۴۳۰۱

به گزارش بورس نیوز به نقل از visualcapitalist: بر اساس آخرین داده‌های فدراسیون جهانی بورس‌ها و انجمن صنعت اوراق بهادار،حجم بازار جهانی سهام در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ به ۱۰۹ تریلیون دلار رسیده است که به نسبت سال ۲۰۰۳ رشدی ۳ برابری داشته است. طی چند دهه گذشته، رشد عرضه پول و نرخ‌های بهره بسیار پایین، باعث افزایش ارزش دارایی‌ها در سراسر اقتصاد شده است.

درآمدی بر بازار سرمایه جهانی 109 تریلیون دلاری


ایالات متحده با ۴۲.۵ درصد از ارزش بازار جهانی سهام، پر‌عمق‌ترین بازار سرمایه جهان را داراست و با جایگاه دوم این نمودار، یعنی اتحادیه اروپا اختلاف بسیار زیادی دارد. 
اگر بخواهیم به کارایی و رشد بازار‌سرمایه ایالات متحده اشاره‌ای داشته باشیم، میتوان گفت اگر شخصی ۱۰۰ دلار در سال ۱۹۹۰ سرمایه‌گذاری میکرد اکنون بیش از ۲۰۰۰ دلار این سرمایه گذاری بهره‌وری میداشت. 
اتحادیه اروپا با برخوداری از ۱۱.۱ درصد از این نمودار، جایگاه دوم را از آن خود کرده است و چین با ۱۰.۶ درصد رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. گفتنی است بورس شانگهای با ارزش ۷.۱ تریلیون دلار، سومین بورس بزرگ جهان می‌باشد. اقتصاد چین در ۲۰ سال گذشته، حدود ۱۲ برابر رشد داشته است و در سال جاری به ۱۹.۴ تریلیون دلار رسیده است. از دلایل مهم رشد بازارسهام چین، بین المللی شدن بازار‌های سهام این کشور در سال ۲۰۰۲ و همچنین ادغام سهام داخلی چین در شاخص بازار‌های نوظهور در سال ۲۰۱۸ می‌باشد. 

درآمدی بر بازار سرمایه جهانی 109 تریلیون دلاری

چشم انداز سرمایه گذاری 

گلدمن ساکس پیش بینی می‌کند که ارزش بازار سهام ایالات متحده تا سال ۲۰۳۰ از۴۶ درصد به ۳۵ درصد از کل بازار جهانی کاهش می‌یابد.

درآمدی بر بازار سرمایه جهانی 109 تریلیون دلاری


در همین حال، پیش‌بینی می‌شود که بازار‌های نوظهور، از جمله چین و هند، در یک بازه زمانی به مرز ۳۵ درصد برسند.همچنین پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ بازار کشور‌های توسعه یافته و در حال توسعه به ۴۷ درصد ارتقا پیدا کنند.رشد سریع پیش بینی شده برای اقتصاد‌های نوظهور، اولین عامل در این رشد به شمار می‌آید. همچنین با رشد تولید ناخالص داخلی، بازارسرمایه در اقتصاد کشور‌ها پیجیده‌تر میشود. پیش‌بینی می‌شود هند سریع‌ترین رشد را در سطح جهان داشته باشد و تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۴ درصد از ارزش بازار جهانی سهام را به خود اختصاص دهد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر