به گزارش بورس نیوز، قائم مقام مدیر مهندسی نورد شرکت گفت: تاریخچه تولید ریل در کارخانه ذوب آهن اصفهان به سالهای ۷۳ و ۷۴ باز میگردد که به دلایل نداشتن زیرساختهای بستهبندی و پرداخت نهایی ریل، مورد پذیرش قرار نگرفت، سپس در سال ۷۶ مجدداً برای تولید ریل تلاش شد، اما باز هم با موفقیت همراه نبود و سرانجام سال ۱۳۹۳ ریومپینگ کارگاه ۶۵۰ آغاز شد و در اواخر سال ۹۵ و اوایل سال ۹۶ پروژه با موفقیت به ثمر نشست و ما برای اولین بار تولید ریل ملی را با استانداردهای جهانی شروع کردیم.
علیرضا مهرابی ادامه داد: ریلهای ۶۰ E ۱، ۴۶ E ۲ در خطوط راه آهن سراسری و ۴۹ E ۱ و ۵۴ E ۱ در خطوط مترو کاربرد دارند و ریل سوزن ۶۰ E ۱ A ۱ نیز برای استفاده در مجموعه سوزن ریل در راه آهن سراسری ساخته شد.
وی تصریح کرد: استانداردهای مختلفی برای تولید ریل در کشورها وجود دارد که سختگیرانهترین آن استاندارد EN ۱۳۶۷۴ اروپا است و ریل تولیدی در مجتمع بزرگ ذوب آهن اصفهان نیز با طی نمودن تستهایی همانند خستگی، سختی، اکسیژن توتال، عمق دکربوراسیون، سولفور پیرینت و چندین تست دیگر بر اساس این استاندارد تولید میشود.
مهرابی خاطر نشان کرد: تاکنون حدود ۱۵۰ هزار تن ریل در ذوب آهن اصفهان تولید و به راه آهن سراسری و مترو کلان شهرهایی همانند اصفهان، تهران، تبریز و مشهد تحویل داده شده است. رکورد تولید ریل در کارگاه نورد ۶۵۰ ذوب آهن اصفهان ۷۵۰۰ تن در ماه بود و در حال حاضر نیز بین ۳ تا ۵ هزار تن در ماه تولید داریم و ظرفیت تولید ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تن ریل در سال نیز وجود دارد که انشاا... این مهم محقق میگردد.
قائم مقام مدیر مهندسی نورد در پاسخ به این سوال که برای توسعه خط تولید ریل چه برنامههایی دارید چنین گفت: اره و دریلینگ سوم را از شرکت لیزینگر تامین، نصب و راه اندازی کردیم و تمامی قطعات مربوط به خط بسته بندی شماره ۲ نیز داخل ذوب آهن بومیسازی، نصب و با موفقیت مورد بهره برداری قرار گرفت. از دیگر اقداماتی که در مورد توسعه خطوط تولید ریل انجام گرفت ریومپینگ راستاسنج بود که مشکلات و مشقات قبلی را به طور کامل برطرف نمود. از جمله برنامههای پیش نیز به روز رسانی پروفایل گیج تست سنتر، اولتراسونیک و ادی کارنت است که در حال انجام یک به یک آنها هستیم، پمپها و تجهیزات مربوط به پوسته زدایی هم راه اندازی شد.
مهرابی در ادامه به بومی سازیهای انجام شده در مسیر تولید ریل پرداخت و گفت: از جمله مهمترین بومی سازیهای انجام شده، ساخت هات استمپینگ دستی است که در داخل ذوب آهن طراحی، ساخته و نصب شد و همچنین به دلیل عدم تامین قطعات یدکی هات استمپنگ اتومات به دلیل تحریمها توسط شرکت خارجی، با کمک یک شرکت دانش بنیان موفق به ساخت و نصب خشاب و دیسک این دستگاه شدیم. از دیگر بومیسازیهای صورت گرفته که قبلاً نیز به آن اشاره شد خط شماره ۲ بسته بندی ریل است که توازن بین خط تولید ریل و خط بستهبندی را برقرار نمود و از انباشته شدن محصول پشت خط بستهبندی جلوگیری کرد.
وی گفت: محورهایی که هم اکنون از ریلهای تولیدی مجتمع بزرگ ذوب آهن استفاده مینمایند عبارتند از: محور همدان - سنندج، بستان آباد- ایل گلی، رشت – انزلی، یزد – اقلید و چابهار - زاهدان.
قائم مقام مدیر مهندسی نورد شرکت اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم با تنوع بخشی بیشتر به سبد تولید محصولات شرکت، بیش از گذشته در توسعه و عمران ایران عزیزمان نقش آفرین باشیم.