بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۴
بورس تهران در جایگاه شانزدهم بزرگترین بازار سرمایه جهان
بورس اوراق بهادار ایران به ارزش ۱.۷ تریلیون دلار پس از کره جنوبی مقام شانزدهم را در بین ۲۵ کشور مهم یاد شده داراست. گفتنی است در این لیست بازار سهام کشور‌هایی همچون اسپانیا، استرالیا، سنگاپور و امارات متحده عربی با اختلاف فاحشی در انتهای این لیست و پس از ایران جای گرفته اند. 
کد خبر : ۲۷۶۱۳۹

به گزارش بورس نیوز به نقل از visualcapitalist؛ در این گزارش به فهرست بندی بزرگترین بورس‌های جهان پرداخته شده است، در گزارش قبلی (درآمدی بر بازار سرمایه جهانی ۱۰۹ تریلیون دلاری) به سهم کشور‌های مختلف از بهره مندی از بازار سرمایه اشاره شد، اما این بار با نگاهی دقیق‌تر به این موضوع پرداخته ایم. 

بورس تهران مقام شانزدهم بزرگترین بازار سرمایه جهان را داراس

امروزه حدود ۸۰ بازار اوراق بهادار در سراسر جهان به ارزش ۱۱۰ تریلیون دلار وجود دارد که بورس نیویورک و بورس نزدک (NASDAQ) بیش از ۴۲ درصد از این حجم را به خود اختصاص داده اند. 

(بورس اوراق بهادار نزدک با پوشش حدود ۳۳۲۱ شرکت، بیشترین میانگین تعداد سهام فروخته شده در روز را در میان سایر بورس‌های ایالات متحده نسبت به هر بازار بورس دیگری در جهان داراست که توسط انجمن ملی معامله‌گران اوراق بهادار در سال ۱۹۷۱ پایه گذاری شده است)

اقتصاد‌های نوظهوری همچون هند با سرعت بسیار بالایی در زمینه تولید نالخص ملی و دیگر عواملی همچون رشد اقتصادی در اقتصاد جهانی ایفای نقش میکنند که در گزارش‌های قبلی همچون (کدام کشور‌ها سریع‌ترین رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۴ را خواهند داشت؟) و (پایدارترین اقتصاد‌های جهان در سال ۲۰۲۳) به این موضوع پرداخته شده است. اما با این حال آمریکا همچنان با فاصله زیادی پیشتاز بازار‌های سرمایه است. 

در تصویر زیر بزرگ‌ترین بازار‌های سهام در جهان، بر اساس داده‌های فدراسیون جهانی بورس‌ها (WFE) ترسیم شده است. نکته قابل توجه این است که بیش از ۹۶ درصد از کل سرمایه گذاری بازار سهام جهانی توسط ۲۵ بازارسرمایه جهانی صورت گرفته است. 


بورس تهران مقام شانزدهم بزرگترین بازار سرمایه جهان را داراس

بورس تهران مقام شانزدهم بزرگترین بازار سرمایه جهان را داراس

بورس تهران مقام شانزدهم بزرگترین بازار سرمایه جهان را داراس


بورس نیویورک به ارزش ۲۵ تریلیون دلار و نزدک ۲۱ تریلیون دلار، با میزبانی از طیف‌های متنوعی از شرکت‌های ارزشمند، چون انویدیا و اپل، خانه بسیاری از این شرکت به شمار میرود. برای مثال S&P ۵۰۰ Index، فهرستی از ۵۰۰ سهام برتر در بازار بورس سهام نیویورک و نزدک است که به عنوان فشارسنج برای عملکرد بازار سهام ایالات متحده در نظر گرفته می‌شوند. نکته حائز اهمیت دیگر مربوط به رشد این دو بازار است که از سال ۲۰۱۶، بورس نیویورک ۳۵ درصد رشد کرده است در حالی که بورس نزدک (NASDAQ) بیش از ۱۸۹ درصداز ارزش بازار را افزایش داده است. 

 در مقام سوم یورونکست (Euronext) به ارزش ۷.۲ تریلیون دلار قرار دارد. 
(بازار بورس یورونکست، در تاریخ ۲۲ سپتامبر ۲۰۰۰ پس از ادغام بورس اوراق بهادار آمستردام، بورس اوراق بهادار بروکسل و بورس پاریس، تأسیس شد. هدف از تشکیل این بازار بورس، استفاده هماهنگ از بازار‌های مالی اتحادیه اروپا بود.)
پس از خرج بریتانیا از اتحادیه اروپا که به برگزیت (Brexit) معروف است؛ این بازار، سرمایه خوبی جذب کرده است و از بورس لندن تا اوایل ۲۰۲۱ پیشی گرفته است. بدین ترتیب که در طول دو دهه گذشته، بازار سهام لندن از ۱۳ درصد به ۴ درصد از سهم جهانی سقوط کرده است.

در ادامه بورس شانگ‌های با ۶.۷ تریلیون دلار ارزش بازار، مقام چهارم را در این بین دارد. در رابطه با مشور هند باید گفت؛ همانطور که اقتصاد هند همچنان در حال گسترش است، بازار سهام اصلی آن نیز در حال گسترش است. این شرکت به عنوان دوازدهمین شرکت بزرگ جهان، ۳.۵ تریلیون دلار ارزش بازار دارد که نسبت به سال ۲۰۱۶ بیش از ۱۳۳ درصد رشد در ارزش بازار داشته است.

در نهایت شایان ذکر است بورس اوراق بهادار ایران به ارزش ۱.۷ تریلیون دلار پس از کره جنوبی مقام شانزدهم را در بین ۲۵ کشور مهم یاد شده داراست. گفتنی است در این لیست بازار سهام کشور‌هایی همچون اسپانیا، استرالیا، سنگاپور و امارات متحده عربی با اختلاف فاحشی در انتهای این لیست و پس از ایران جای گرفته اند. 

سرمایه گذاری بین المللی 


در حالی که بازار‌های سهام ایالات متحده از نظر مقیاس در عرصه جهانی بی نظیر است، با این حال سرمایه گذاران ممکن است به دنبال تنوع بخشیدن به سبد سرمایه گذاری خود باشند. همچنین پیش بینی، گلدمن ساکس بر این اساس است که تا سال ۲۰۵۰، سهم بازار‌های درحال ظهور از بازار سرمایه جهانی از آمریکا پیشی خواهد گرفت. با توجه به رشد اقتصادی قوی بازار‌های نوظهور، سرمایه گذاران ممکن است فرصت‌هایی را در شاخص‌های این بازار مفید بدانند که در این کشور‌ها را از طریق ابزار‌های مالی همچون صندق‌های ETF استفاده کنند. 


پایان مطلب

اشتراک گذاری :
برچسب ها :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
اقتصاد جهانی لنگ میزند!
بر اساس گزارش های چشم انداز صندوق بین المللی پول؛

اقتصاد جهانی لنگ میزند!

ارسال نظر
نظرات بینندگان
امیر علی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱
این گزارش کاملا دروغ هست . ارزش کل بورس ایران کمتر از ۲۰۰ میلیارد دلار هست نه یک و هفت دهم تریلیارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۶
علتش اینه که حقوقی ها در شرکت های خصولتی یه سفره ای برایشان پهن شده تا جیب سهام داران حقیقی را خالی کنند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۴
کل ارزش بورس ما ۱۵۰ میلیارد دلار ارزش گذاری شده این امارها و داستان ها ن سندیت داره ن حقیقت داره فضای مجازی است و از همون امارهای من دراوردی در پیتی ک ن منبعش معلومه و ن همچین رتبه هایی وجود داره هر چیز عقب مونده ایی تو کشور رو با یک امار من دراوردی جمع و جورش می کنن