بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۱
پایش مستمرعملکرد، کنترل برنامه های بهبود و تقدیر از شرکت های برتر تیپیکو
تیپیکو برنامه ویژه ای جهت استقرار بهینه نظام پویای ارزیابی عملکرد شرکت‌های تابعه دارد.
کد خبر : ۲۷۶۴۲۱

به گزارش بورس نیوز، ارزیابی عملکرد فصلی شرکت‌های تابعه تیپیکو با حضور دکتر حسین عطار، سرپرست و عضو هیئت مدیره، معاونین و مدیران تیپیکو و همچنین مدیران عامل، اعضای هیئت مدیره و معاونین و مدیران عامل ۲۵ شرکت تابعه بصورت تخصصی و هدفمند برگزاری می‌شود. در همین راستا با پایان جلسات ارزیابی عملکرد شش ماهه در آبان ماه ۱۴۰۲، ضمن تقدیر از شرکت‌های برتر، پیگیری نظام‌مند مصوبات صورتجلسات، بمنظور تسریع در جاری سازی طرح ها، پروژه‌ها و اقدامات بهبود در دستور کار جدی مدیران ارشد تیپیکو قرار دارد.
 
 دکتر رضا توکلان، معاون امور شرکت‌ها و مجامع تیپیکو گفت: هلدینگ تیپیکو برنامه ویژه‌ای جهت استقرار بهینه نظام پویای ارزیابی عملکرد شرکت‌های تابعه و طراحی و پیگیری برنامه‌های بهبود مربوط دارد. 
 ارزیابی عملکرد فصلی با هدف شناسایی وضعیت شرکت‌ها در شاخص‌های کلیدی عملکرد طی بازه‌های سه ماهه برگزار می‌شود. در این جلسات مهمترین ابعاد فعالیتی شرکت‌ها بررسی و در بخش‌های دارای ضعف و یا نیازمند به بهبود تصمیم‌های عملیاتی و اجرایی مبتنی بر نیاز‌های شرکت‌ها اخذ می‌شود. 
 دکتر توکلان در خصوص مدل ارزیابی مورد استفاده افزود: ارزیابی مبتنی بر یک مدل فرایندگرای پویا انجام می‌شود که با نگاهی جامع عملکرد شرکت‌ها را در حوزه مالی و اقتصادی با سنجش ۵ راهبرد (از طریق ۲۰ شاخص)، در حوزه فرایند‌های داخلی نیز با سنجش ۵ راهبرد (با ۱۴ شاخص) و در حوزه مدیریتی با سنجش ۵ شاخص کلیدی عملکرد مورد ارزیابی قرار می‌دهد. باتوجه به میزان اهمیت متفاوت حوزه‌های مورد بررسی، حوزه اقتصادی و مالی ۵۵ درصد، حوزه فرایند‌های داخلی ۳۵ درصد و حوزه مدیریتی ۱۰ درصد از وزن نمره هر شرکت را به خود تخصیص می‌دهد.
 
 معاون امور شرکت‌ها و مجامع شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین گفت: در هر فصل پس از صحه گذاری امتیازات تخصیص داده شده و اطلاعات پشتیبان مربوط توسط هر شرکت بلافاصله نمرات نهایی و کارنامه ویژه شرکت صادر می‌گردد. سپس نمره کل هر شرکت و نمره در حوزه‌های مورد ارزیابی همراه با رتبه در گروه تخصصی خود و رتبه در هلدینگ به ایشان ابلاغ می‌گردد. در کارنامه‌های فصل جاری گزارش خلاصه مدیریتی تحلیل عملکرد نیز افزوده شده است و سیاست‌های بهبود عملکرد در بخش‌های مورد نیاز به شرکت‌ها ابلاغ می‌گردد و تا حصول نتیجه پیگیری‌های لازم ادامه پیدا خواهد کرد. همچنین به منظور الگوسازی در شاخص‌های کلیدی عملکرد و فراهم سازی بستر الگوبرداری و بهینه کاوی در میان شرکت‌های گروه و نیز ایجاد فضای رقابت مثبت، تقدیر از شرکت‌های دارای رتبه برتر و رشد یافته در آذر ماه سال جاری در دستور کار هلدینگ قرار دارد.
 
 دبیر برگزاری جلسات ارزیابی عملکرد شرکت‌های تیپیکو گفت: بر اساس آخرین ارزیابی صورت گرفته، تعدادی از شرکت‌ها روند مطلوبی داشته اند که جزو دو دسته اول (عالی و خوب) هستند و تلاش می‌گردد از تمامی ظرفیت‌ها جهت حفظ و بهبود عملکرد آن‌ها استفاده شود. برای شرکت‌های متوسط و ضعیف نیز برنامه‌های اصلاحی جدی وجود دارد که در هر شرکت در حال اجرا و پیاده سازی است. برنامه‌های بهبود مذکور در قالب تکالیف مندرج در صورتجلسات ارزیابی عملکرد به شرکت‌ها ابلاغ گردیده است و بصورت ماهانه بر اساس جدول زمانبندی تعیین شده پایش می‌گردد. شایان ذکر است اهم گزارشات مربوط در جلسات هیات مدیره هلدینگ نیز بصورت ویژه مورد بررسی قرار می‌گیرد.
 
 در پایان معاون امورشرکت‌ها و مجامع تیپیکو خاطر نشان کرد: باتوجه به نوپا بودن این مدل ارزیابی در تیپیکو برنامه بهبود و ارتقای آن در حال پیاده سازی است. این مدل ارزیابی یک مدل پویا بوده که مبتنی بر استراتژی‌ها و الزامات بالادستی، تغییرات در فرصت‌ها و تهدید‌های محیطی و نیز بازخوردگیری از خود مرتبا به روز رسانی می‌شود. بر همین اساس در فصل تابستان نسبت به بهار حدود ۲۰ درصد بهینه شده است و با توجه به نقش حمایتی و جایگاه حاکمیتی تیپیکو و الزامات شستا پیش بینی می‌شود در ارزیابی ۹ ماهه حدود ۲۰ درصد دیگر بهبود یابد. قطعا پس از یک سال اجرا می‌توان گفت تیپیکو یک مدل ارزیابی بلوغ یافته ویژه خود خواهد داشت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.