بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
آشنایی با چند پلتفرم معامله‌گری و سرمایه‌گذاری در خارج و داخل ایران
با پررنگ شدن نقش تکنولوژی در زندگی روزمره افراد، شاهد پدید آمدن پلتفرم‌ها و ابزار‌هایی هستیم که تجربه معامله‌گری را برای سرمایه‌گذاران تغییر داده‌اند. در
کد خبر : ۲۷۸۲۱۴

به گزارش بورس نیوز، با پررنگ شدن نقش تکنولوژی در زندگی روزمره افراد، شاهد پدید آمدن پلتفرم‌ها و ابزار‌هایی هستیم که تجربه معامله‌گری را برای سرمایه‌گذاران تغییر داده‌اند. در این مقاله دو پلتفرم بین‌المللی را به شما معرفی می‌کنیم که تاثیر قابل توجهی بر بازار مالی در سراسر دنیا داشته‌اند. این پلتفرم‌ها با به‌کارگیری نوآوری و ارائه راهکار‌هایی به‌روز، تجربه جدیدی از معامله‌گری را ارائه داده‌اند.
 
همچنین دو پلتفرم مالی دیگر که در ایران فعالیت می‌کنند و تلاش کرده‌اند تا با بکارگیری خلاقیت، تحولی را در بازار مالی ایران رقم بزنند را معرفی کرده‌ایم:

رابین‌هود مارکتس فضایی برای نسل ایگرگ

رابین‌هود مارکتس که به صورت مختصر با نام رابین‌هود شناخته می‌شود یک پلتفرم تحت وب و اپلیکیشن است که امکان معامله در چند بازار را به معامله‌گران فعال در ایالات متحده آمریکا ارائه می‌دهد. شروع فعالیت طراحی و توسعه رابین‌هود در آوریل ۲۰۱۳ کلید خورد و دفتر اصلی آن در ایالت کالیفرنیا قرار دارد.
 
اپلیکیشن رابین‌هود در مارس ۲۰۱۵ به صورت رسمی در فروشگاه اپ استور اپل قرار گرفت. تا سال ۲۰۲۲ کاربران فعال این پلتفرم به ۱۵.۹ میلیون کاربر رسید. از خدمات این پلتفرم می‌توان به ارائه خدمات کارگزاری در بازار بورس آمریکا، مبادلات سهام و مدیریت صندوق‌های قابل معامله در بورس، همچنین ارائه خدمات مبادلات بیت‌کوین و اتریم اشاره کرد.
 
بیشترین دلیل محبوبیت رابین‌هود راحتی استفاده از این پلتفرم برای سرمایه‌گذاران جوان (نسل Y) به حساب می‌آید. در واقع تکنولوژی محور بودن رابین‌هود سبب شد تا افرادی که متولد دهه ۸۰ تا میانه دهه ۹۰ بودند، بیشتر به سمت سرمایه‌گذاری علاقه نشان دهند. در آبان ماه سال گذشته (نوامبر ۲۰۲۲) رابین‌هود از تصمیم بزرگی پرده‌برداری کرد. این اپلیکیشن به زودی در سال ۲۰۲۴ در انگلستان کار خود را شروع می‌کند.

 
ای‌تورو تسهیل‌کننده سرمایه‌گذاری

 
ای‌تورو یکی دیگر از پلتفرم‌های بین‌المللی در حوزه مالی است که روی سرمایه اجتماعی متمرکز است. در واقع مخاطبان این پلتفرم بیشتر می‌توانند از تجربیات دیگر معامله‌گران بهره ببرند و بر اساس فعالیت آن‌ها معاملات خود را پیش ببرند.
 
ای‌تورو در بعضی از بازار‌های مالی کمیسیونی از معامله‌گران دریافت نمی‌کند و به همین دلیل به یکی از پلتفرم‌های محبوب در این زمینه تبدیل شده است. همچنین کمیسیون‌های مخفیانه در این پلتفرم دریافت نمی‌شود. از سوی دیگر ابزار‌های مالی درون ای‌تورو بسیار متنوع است و معامله‌گران می‌توانند در بازار‌های بسیاری به سرمایه‌گذاری بپردازند. همچنین ارائه پول مجازی برای توسعه فردی و یادگیری بیشتر معامله‌گری از امکاناتی است که این پلتفرم را منحصر به فرد ساخته است.
 
اما مهمترین ابزار ارائه شده در ای‌تورو امکان کپی تریدینگ (Copy Trading) محسوب می‌شود. فردی را تصور کنید که تا به حال هیچ قدمی برای سرمایه‌گذاری بر نداشته است و می‌خواهد برای اولین بار وارد بازار سرمایه شوید. طبیعتا چالش‌های بسیاری پیش روی او است؛ از کسب دانش گرفته تا ترس از دست دادن سرمایه از چالش‌هایی است که آن فرد ممکن است با آن‌ها مواجه شود. ای‌تورو به چنین افرادی این امکان را می‌دهد که بتوانند با انتخاب یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای که سابقه آن ثبت شده، عینا مانند او به معامله‌گری بپردازند. در حقیقت افراد با استفاده از ابزار کپی تریدینگ می‌توانند بدون نیاز به دانش سرمایه‌گذاری، به سود برسند.

بلوط پلتفرمی برای پس‌انداز و سرمایه‌گذاری:
 

پس‌انداز همیشه یکی از چالش‌هایی است که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. بلوط به این افراد کمک می‌کنند که هر چند هم محدود بتوانند پس‌انداز کنند و سپس آن مبلغی که کنار گذاشته‌اند را تبدیل به صندوق‌های سرمایه‌گذاری کنند.
 
در واقع بلوط به شکل یک قلک دیجیتال عمل می‌کند. در حالی که بسیاری از افراد نمی‌توانند برنامه‌ای برای پس‌آنداز خود داشته باشند، کاربران بلوط می‌توانند هر مبلغی که توانش را دارند به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه در قلک دیجیتال خود پس‌انداز کنند. این فرآیند به صورت کاملا خودکار انجام می‌شود.
 
سپس این پس‌انداز‌ها می‌تواند به صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت یا بورسی تبدیل شود که به کمک حفظ ارزش پول در شرایط تورمی کمک می‌کند. فرآیند سرمایه‌گذاری هم به صورت کاملا خودکار انجام می‌شود و نیازی نیست که فرد به صورت دستی سرمایه‌گذاری خود را مدیریت کند.
 
این پلتفرم در واقع مشابه نسخه آمریکایی خود با نام Acorns است که همین فرآیند را برای مخاطبان خود طی می‌کند.

 
پلتفرم معالمه‌گری جمعی کمان، برای تحول تجربه سرمایه‌گذاری در فضایی یکپارچه
 

پلتفرم‌های متعددی هستند که در زمینه معاملات بازار‌های مالی ایران فعالیت می‌کنند. با این حال همچنان چالش‌های بسیاری در این زمینه برای معامله‌گران وجود دارد. پلتفرم معامله‌گری جمعی کمان که مدتی است فعالیت خود را به صورت محدود آغاز کرده است، به برخی از این چالش‌ها پرداخته است تا تجربه معامله‌گران از فرآیند سرمایه‌گذاری را تسهیل کند.
 
کمان در حالی که یک فضای یکپارچه برای معامله‌گران است، سه بخش اصلی دارد که در ادامه بیشتر به معرفی آن‌ها پرداخته‌ایم. شبکه اجتماعی کمان یک فضای آنلاین اجتماعی است که به معامله‌گران این امکان را می‌دهد تا بتوانند در تعامل باشند و از نظرات هم در مورد بازار سرمایه مطلع شوند. در واقع شبکه اجتماعی کمان اجتماع معامله‌گران را کنار هم آورده است تا به واسطه سرمایه اجتماعی ایجاد شده، بتوانند از آگاهی و دانش یکدیگر بهره ببرند و تجربه بهتری از معامله‌گری داشته باشند.
 
دسترسی راحت به اطلاعات بازار سرمایه ایران شامل بازار بورس، فرابورس و صندوق‌های سرمایه‌گذاری همواره با چالش‌هایی روبرو بوده است. کمان تلاش کرده است تا با ایجاد یکپارچگی و ارتباطی معنادار میان شبکه اجتماعی خود و این بخش، مخاطب را از وضعیت بازار آگاه‌تر سازد. همچنین فرآیند تحلیل برای آن‌ها تسهیل شود.
 
در نهایت مهمترین بخش پلتفرم کمان امکان انجام معاملات در این پلتفرم به حساب می‌آید. معامله‌گران با یک تجربه راحت و ساده‌تری می‌توانند به معامله‌گری بپردازند.
 
کلام آخر:
 
بی‌شک تکنولوژی توانسته تاثیرات بسیاری بر تجربه معامله‌گران و به کل حوزه سرمایه‌گذاری بگذارد. دسترسی راحت‌تر به امکانات مورد نیاز و بهبود تجربه معامله‌گر دقیقا مسیری است که هم در پلتفرم‌های مالی بین‌المللی و هم در ایران رو به گسترش و توسعه است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر