بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۸
سفر به کیش با ماشین شخصی؛

قوانین ورود خودرو به جزیره

قوانین ورود خودرو به جزیره
در گذشته، ماشین‌های ایرانی قدیمی‌تر از سال ۱۳۹۵ و ماشین‌های خارجی قدیمی‌تر از ۲۰۱۰، امکان ورود به جزیره را نداشتند، اما در حال حاضر این محدودیت وجود ندارد. 
کد خبر : ۲۸۱۵۰۷

بورس نیوز:

جزیره کیش، همواره یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری ایران بوده است. هر ساله مسافران زیادی از راه‌های مختلف زمینی و هوایی خودشان را به این جزیره زیبا می‌رسانند؛ برخی با هواپیما، برخی با قطار و یا اتوبوس و لنج و برخی هم با ماشین شخصی. اگر جزو دسته آخر هستید و مسافرت به کیش با ماشین را ترجیح می‌دهید پس ادامه مقاله برای شماست. در این مقاله شرایط، قوانین و نکات مهم مربوط به سفر به کیش با ماشین شخصی را بررسی می‌کنیم.

مسیرهای سفر زمینی به کیش با ماشین شخصی

اگر تصمیم تان را گرفتید و قصد دارید به جای خرید بلیط پرواز و سفر هوایی که راحت ترین مسیر سفر به کیش است، با ماشین شخصی به کیش بروید، پس ما هم چند مسیر جذاب از ۵ شهر پرجمعیت ایران را به شما معرفی می‌کنیم.

۱. سفر به کیش با ماشین از تهران

خوش‌مسیرترین بندر برای سفر به کیش از تهران، بندر چارک است. بندر چارک تا تهران حدود ۱۴۰۰ کیلومتر فاصله دارد و تقریباً ۱۷ ساعت باید رانندگی کنید. در این مسیر از شهرهایی مثل قم، کاشان، اصفهان، یاسوج و شیراز عبور می‌کنید. در سفر زمینی به کیش، از تهران تا بندر آفتاب نیز حدودا ۱۷ ساعت در راه خواهید بود.

قوانین ورود خودرو به جزیره

۲. سفر به کیش با ماشین از اصفهان

کوتاه‌ترین مسیر جاده‌ای که شما را از اصفهان به کیش می‌رساند به این شرح است: ابتدا از شهرضا در استان اصفهان عبور کنید تا به آباده برسید. از آنجا باید باید به سمت بزرگراه آباده-صفاشهر بروید و تنگه کولی کش را رد کنید تا وارد بزرگراه سیرجان-شهربابک شوید. وقتی به سیرجان رسیدید از روی تابلو‌های راهنمای مسیر، مسیر بندرعباس را پیدا کنید؛ وقتی به بندرعباس رسیدید، باید به بندر چارک یا آفتاب بروید و برای رسیدن به کیش از لندیگراف استفاده کنید. این مسیر ۹۳۲ کیلومتری، تقریبا ۱۲ ساعت طول می‌کشد.

۳. سفر به کیش با ماشین از مشهد

مسیر سفر از مشهد به کیش، ۱۹ ساعت طول می‌کشد. نزدیک‌ترین بندر به این مسیر، بندر لنگه است. در طول راه هم باید از شهر‌هایی مثل تربت‌حیدریه، فردوس، کرمان، سیرجان، بندرعباس، بندر خمیر عبور کنید تا در نهایت به بندر لنگه برسید.

۴. سفر به کیش با ماشین از شیراز

مسیر شیراز به کیش، از حرکت به سمت فسا آغاز می‌شود. از پل فسا که رد شدید، تمام خروجی‌ها را به سمت راست برانید تا به «تفیهان» برسید. از کمربندی تفیهان به سمت جنوب رانندگی کنید و از شهر‌های کوار و فیروزآباد رد شوید؛ این مسیر از اینجا به بعد کمی دشوار می‌شود، چون به خاطر ماشین‌های سنگینی که از عسلویه عازم نقاط مختلف هستند، عملا جاده فیروزآباد تا چارک، جاده‌ای صنعتی است؛ بنابراین هنگام رانندگی در این جاده باید احتیاط بیشتری به خرج دهید. این مسیر حدود ۶ ساعت و ۳۴ دقیقه طول می‌کشد. البته از بندر چارک تا کیش با لندیگراف، یک ساعت راه است پس جمعا حدود ۸ ساعت در راه خواهید بود.

۵. سفر به کیش با ماشین از تبریز

مسیر پنجم، از شمال غرب ایران شروع می‌شود. در این مسیر باید حدود ۲۶ ساعت رانندگی کنید و از مهاباد، سنندج، کرمانشاه، خرم‌آباد، دزفول، اهواز، ماهشهر، بوشهر و پارسیان بگذرید تا به بندر آفتاب برسید. این بندر، نزدیک‌ترین بندر برای استفاده از لندیگراف به مقصد کیش است.

نوع و مدل ماشین برای ورود به کیش 

ورود خودرو به کیش، قوانینی دارد. این قوانین اجاره نمی‌دهند با هر مدل خودرویی در جزیره تردد کنید؛ ماشین‌هایی که اجازه ورود به کیش را ندارند، از این قرارند: 

  • پراید
  • پیکان
  • پژو آر دی
  • برخی از تاکسی‌ها
  • ون
  • مینی‌بوس
  • اتوبوس و کمپر 

در گذشته، ماشین‌های ایرانی قدیمی‌تر از سال ۱۳۹۵ و ماشین‌های خارجی قدیمی‌تر از ۲۰۱۰، امکان ورود به جزیره را نداشتند، اما در حال حاضر این محدودیت وجود ندارد. 

مدارک لازم برای ورود خودرو به کیش

برای ورود با خودرو به جزیره کیش باید مدارک زیر را همراه داشته باشید:

  • مدارک شناسایی معتبر مانند کارت ملی
  • برگه معاینه فنی خودرو
  • گواهی‌نامه
  • اصل و کپی کارت ماشین
  • برگه ورود موقت به جزیره کیش: این برگه برای تردد در کیش به شما ۱۰ روز مهلت می‌دهد (اگر بیشتر بمانید، باید به ازای هر روز، ۱۰۰ هزار تومان جریمه بپردازید).
  • برگه کاپوتاژ

هزینه سفر به کیش با ماشین شخصی

هزینه سفر به کیش با خودرو شخصی شامل هزینه بنزین، هزینه عوارض بین‌راهی، خوردوخوراک و اقامت بین راهی است. سایر هزینه‌ها مربوط به لندیگراف و اموری است که باید برای ورود به جزیره انجام دهید. یعنی هزینه کاپوتاژ ماشین، عوارض شهرداری و همین‌طور بلیط استفاده از لندیگراف کیش. 

هزینه لندیگراف کیش چقدر است؟

گفتیم که برای رفتن به کیش باید خودرویتان را به یکی از سه بندر لنگه، چارک و یا آفتاب ببرید و سپس با استفاده از لندینگ کرافت، به جزیره کیش منتقلش کنید. از آنجا که فاصله این سه بندر تا کیش متفاوت است، هزینه حمل خودرو برای این سه مسیر یکسان نیست.

هزینه لندیگراف از بندر آفتاب به کیش 

فاصله بین بندر آفتاب تا جزیره کیش در مقایسه با سایر بنادر، کمتر و بنابراین هزینه حمل خودرو از این بندر به کیش ارزان‌تر است. 

هزینه لندیگراف ماشین از بندر آفتاب به کیش (سال ۱۴۰۳): حدود ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان

مدت‌زمان تقریبی پیمودن مسیر: حدود یک ساعت و ۳۰ دقیقه

شماره تماس بندر آفتاب: ۰۷۶۴۴۲۸۵۰۵۴

هزینه لندیگراف از بندر چارک به کیش 

فاصله بندر چارک تا کیش کمی بیشتر از بندر آفتاب است و بنابراین لندیگراف از این بندر گران‌تر است. اطلاعات حرکت از بندر چارک و هزینه آن به شرح زیر است:

هزینه رفت‌وبرگشت لندیگراف از بندر چارک به کیش (سال ۱۴۰۳): حدود ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان

مدت‌زمان تقریبی پیمودن مسیر: تقریباً ۲ ساعت

شماره تماس بندر چارک: ۰۷۶۴۴۲۸۰۵۴۴

هزینه لندیگراف از بندر لنگه به کیش 

در ایام عید نوروز بجز دو بندر آفتاب و چارک، از بندر لنگه هم می‌توانید با استفاده از لندیگراف به جزیره کیش بروید. البته گاهی حتی در عید هم این بندر، خدمات لندیگراف ارائه نمی‌دهد؛ بنابراین بهتر است تماس بگیرید و مطمئن شوید.

هزینه رفت‌وبرگشت لندیگراف از بندر لنگه به کیش (سال ۱۴۰۳): نامشخص است.
مدت‌زمان تقریبی پیمودن مسیر: تقریباً ۵ ساعت 
شماره تماس بندر لنگه: ۰۷۶۴۴۴۲۲۳۰۰

قوانین ورود خودرو به جزیره

قوانین راهنمایی‌ و رانندگی در کیش

اگر با ماشین وارد کیش شدید حتما قوانین راهنمایی‌ و رانندگی را رعایت کنید. چون اگر در این جزیره جریمه شوید، تا زمانی که جریمه را نپردازید، اجازه خروج ندارید. برخی از این قوانین به شرح زیر هستند:

سرعت مجاز: ۴۰ تا ۶۰ کیلومتر در ساعت.
بوق زدن: ممنوع است.
بیرون ریختن زباله از خودرو: ممنوع است.
بیرون بردن دست یا بدن از پنجره در زمان حرکت خودرو: ممنوع است.
تغییر مسیر بین خطوط: حتماً از ۱۰۰ متر جلوتر راهنما بزنید.
تمیز نبودن خودروها در سطح شهر: جریمه دارد.

سخن پایانی

رانندگی در جاده‌های ایران و عبور از مناظر زیبا و متنوع، لذت سفر به کیش را دوچندان می‌کند. به خصوص که با همراه داشتن ماشین شخصی، از آزادی و انعطاف‌ بیشتری در گشت‌وگذار برخوردار خواهید بود. در این مقاله سعی کردیم تمام نکات لازم در خصوص سفر به کیش با ماشین شخصی را برایتان بازگو کنیم تا اگر خواستید به دل جاده بزنید، با کم و کیفش آشنا باشید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.