بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۰
مقایسه تاریخی نرخ دلار؛

فرصتی طلایی از جنس طلا !

فرصتی طلایی از جنس طلا !
جردن روی-بیرن، تحلیلگر برجسته طلا، با اشاره به شش جهش بزرگ این فلز از زمان پایان استاندارد طلا در سال ۱۹۷۱، تحلیل خود را در وب‌سایت اینوستینگ منتشر کرد. او به جهش‌های قبلی طلا در سال‌های ۱۹۷۸ و ۲۰۰۹ اشاره کرده و شرایط فعلی بازار را نیز بررسی کرده است. طبق تحلیل او، طلا از پایین‌ترین سطح خود در سال ۲۰۲۲ تا اوج اخیر ۵۰ درصد افزایش یافته و در صورت اصلاح بیشتر، سطح ۲۱۵۰ تا ۲۱۷۵ دلار می‌تواند پتانسیل خوبی برای خرید ایجاد کند. او معتقد است که در صورت کاهش نرخ‌ها و ادامه ضعف اقتصادی ایالات متحده، طلا و فلزات گران‌بها مجدداً رشد خواهند کرد.
کد خبر : ۲۸۲۴۰۱
نویسنده :
علی وکیلی مقدم

به گزارش بورس نیوز؛ جردن روی-بیرن، سردبیر TheDailyGold Premium یک تکنسین بازار‌های مالی، عضو انجمن تکنسین‌های بازار و مشارکت کننده رسمی سابق در گروه CME است که در وب‌سایت اینوستینگ اقدام به انتشار تحلیلی در حوزه طلا کرده است که در ادامه به آن میپردازیم.

طلا از زمان پایان استاندارد طلا در سال ۱۹۷۱، شش بار جهش بزرگ داشته است

در ابتدا اشاره‌ای داشته باشیم به مفهوم استاندارد طلا؛ در ۱۵ اوت ۱۹۷۱ آمریکا قابلیت تبدیل دلار آمریکا به طلا را به شکل یک‌طرفه فسخ کرد و عملاً به نظام برتون وودز پایان داد و دلار را به ارز بی‌پشتوانه تبدیل کرد. به این اقدام «شوک نیکسون» می‌گویند که باعث شد شرایطی پدید آید که دلار آمریکا تبدیل به ارز اندوخته بسیاری از کشور‌ها شود. 

تنها دو مورد از این جهش‌ها مجدداً مورد آزمایش قرار گرفتند. این دو مورد، دو جهش قبلی به رکورد‌های تاریخی جدید در سال‌های ۱۹۷۸ و ۲۰۰۹بودند. 

فلزات گران‌بها در آستانه پایان ماه میلادی و فصل ضعیف شده و احتمال جهش مجدد، همانند موارد ذکر شده، در حال افزایش است. 

طلا از پایین‌ترین سطح خود در سال ۱۹۷۶ تا جهش آن در سال ۱۹۷۸ به میزان ۱۳۶درصد افزایش یافت، گفتنی است؛ از جهش تا اولین اصلاح، ۲۵درصد رشد داشته است. 

این جهش به طور کامل مورد آزمایش قرار گرفت و با اصلاح ۲۰درصدی و یافتن حمایت در میانگین متحرک ۲۰۰ روزه، به پایان رسید. همچنین در نزدیکی ۳۸درصد بازگشت خود به کف رسید.

فرصتی طلایی از جنس طلا !

طلا از پایین‌ترین سطح خود در سال ۲۰۰۸ تا جهش در سال ۲۰۰۹ به میزان ۸۰درصد افزایش یافته و از جهش تا اولین اصلاح، ۲۱درصد رشد داشته است. 


این بار ۱۵درصد کاهش یافت و در میانگین متحرک ۱۵۰ روزه به کف رسید. 

فرصتی طلایی از جنس طلا !

بیایید به وضعیت امروز نگاه کنیم

طلا از پایین‌ترین سطح خود در سال ۲۰۲۲ تا اوج اخیر، ۵۰درصد افزایش یافته است و پس از ۱۸ درصد رشد را رقم زده است. 

تا به حال، طلا ۶درصد اصلاح داشته است، اما تهدیدی برای شکستن زیر ۲۳۰۰ دلار نیز وجود دارد. سطح ۲۱۵۰ تا ۲۱۷۵ دلار می‌تواند اصلاح ۱۱ تا ۱۲درصدی باشد. 

فرصتی طلایی از جنس طلا !

اگر طلا ۲۳۰۰ دلار را از دست بدهد، احتمالاً برگشت مجدد به سطح ۲۱۰۰ تا ۲۱۵۰ دلار خواهد بود.

اگرچه ممکن است برخی آسیب‌های فنی وجود داشته باشد، اما نگران‌کننده نیست. اگر اقتصاد ایالات متحده به کاهش ادامه دهد، احتمال کاهش نرخ‌ها افزایش خواهد یافت و طلا و فلزات گران‌بها دوباره رشد خواهند کرد.

پس از آزمون مجدد جهش خود در سال ۱۹۷۸، طلا در مدت ۱۳ ماه ۱۲۲درصد افزایش یافت و پس از آزمون مجدد جهش در سال ۲۰۰۹، در مدت ۱۳ ماه ۶۳درصد رشد داشت.

اگر این اصلاح فعلی ادامه یابد، فرصتی طلایی خواهد بود، زیرا امکان خرید سهام با کیفیت بالا با قیمت‌های عالی برای بار دوم و شاید آخرین بار فراهم خواهد شد.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر