بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۷
نگاهی به عملکرد مطلوب صندوق با درآمد ثابت آسمان امید؛

نگاهی جامع به عملکرد صندوق‌های سرمایه گذاری در هفته‌ای که گذشت

نگاهی جامع به عملکرد صندوق‌های سرمایه گذاری در هفته‌ای که گذشت
بی‌تردید صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، یکی از ابزار‌های پرکاربرد در بازار‌های مالی کشور‌های توسعه‌یافته است. ضرورت تسلط و بهره‌مندی از علوم مختلف اقتصادی، صنعتی و مالی از یک سو و پیگیری اخبار و اطلاعات روزانه و ۲۴ ساعته رخداد‌های داخلی و بین المللی اعم از تغییرات قوانین، اجرای مصوبه‌های گوناگون، تغییر قیمت‌های جهانی کالا و مواد اولیه و ...، از سوی دیگر، سبب شد تا صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک با استقبال گسترده‌ای از سوی سرمایه گذاران روبرو گردند.
کد خبر : ۲۸۲۴۹۲

به گزارش بورس‌نیوز، چندین دهه از حضور فعال و تأثیرگذار صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار‌های مالی دنیا می‌گذرد. شرکت‌های تخصصی و نوابغ زیادی در بازار‌های مالی بین‌المللی توانستند با ثبت بازدهی‌های بی‌نظیر در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، اعتماد عموم را به این ابزار مفید جلب کنند.

مکانیزم و ماهیت وجودی و دلیل محبوبیت بالای این صندوق‌ها، شفاف و منطقی به نظر می‌رسد. این صندوق‌ها شرایط را برای حضور هر سرمایه‌گذار با هر میزان سرمایه، درجه ریسک‌پذیری یا ریسک گریزی و هر سطحی از دانش و تسلط به علوم مالی مهیا می‌سازد.

تعریف و تأسیس انواع صندوق‌های با درآمد ثابت برای اشخاص حقیقی و حقوقی ریسک‌گریز، صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام برای اشخاص ریسک‌پذیر، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط برای اشخاص حقیقی و حقوقی فرصت‌طلب، صندوق‌های مبتنی بر سپرده‌های کالایی، صندوق‌های مبتنی بر آپشن‌ها و... گویای توانایی این ابزار در جذب طیف وسیعی از انواع سرمایه‌گذاران است.

در بازار سرمایه کشورمان نیز به‌ویژه در یک دهه گذشته، شاهد تأسیس و فعالیت انواع مختلفی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک هستیم. علی‌رغم آنکه نمی‌توان از ضعف‌های موجود در نحوه اعطای مجوز، مدیریت و عملکرد برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در ایران چشم‌پوشی کرد، بااین‌حال روند جذب منابع و اعتماد روزافزون سرمایه‌گذاران خرد به این ابزار مالی قدرتمند، غیرقابل‌انکار است.

در این راستا، "رسانه بورس‌نیوز" تصمیم دارد تا بنا بر درخواست‌های بی‌شمار شما عزیزان و ایفای نقش خود در افزایش سطح آگاهی و کمک به اتخاذ فرایند تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران، در گزارشات هفتگی، به بررسی وضعیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری و معرفی اجمالی برخی از بهترین صندوق‌ها با بالاترین عملکرد بپردازد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام: (سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر)

نگاهی جامع به عملکرد صندوق‌های سرمایه گذاری در هفته‌ای که گذشت

یکی از اصلی‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در بازار سرمایه کشور، صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام است. مبنای سرمایه‌گذاری در این نوع صندوق‌ها، دریافت و تجمیع سرمایه‌های خرد و کلان از سهامداران حقیقی و حقوقی توسط مدیر صندوق (وابسته به نهاد‌های مالی تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار کشور) و سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها و نهاد‌های فعال در بازار سرمایه است.

برخلاف سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز صندوق‌های با درآمد ثابت و سرمایه‌گذاران کم‌ریسک صندوق‌های مختلط، دارندگان یونیت‌های صندوق‌های در سهام، ترجیح می‌دهند با پذیرفتن ریسک بیشتر، از بازدهی بیشتری برخوردار باشند.

در هفته گذشته، همه چیز تحت‌الشعاع انتخابات قرار داشت. در اوایل هفته باتوجه‌به دوقطبی شکل‌گرفته و تأکید متفق‌القول همه کاندیدا‌های انتخاباتی بر لزوم حمایت از بازار سرمایه، شاهد تحرکات مثبت و البته کم‌رمقی در سطح معاملات بودیم. پس از هفته‌ها بالاخره برآیند ورود و خروج سرمایه اشخاص حقیقی به بازار سرمایه، مثبت شد که این رخداد منجر به افزایش قیمت بسیاری از سهام شرکت‌ها شد.

اما بعید است روند مثبت هفته گذشته بازار سرمایه، در هفته جاری و باتوجه‌به اخبار قطعی انتخابات و حذف محدودیت دامنه نوسان همچنان ادامه پیدا کند.

شاید در بسیاری از سهام شرکت‌های کوچک شاهد افت معنادار قیمت‌ها و در برخی نماد‌های شاهد جهش قیمتی باشیم که این موضوع نشان از عدم وجود استراتژی قطعی سرمایه‌گذاران در مواجهه با موضوع انتخابات و آینده اقتصاد کشور دارد.

ثبت میانگین بازدهی مثبت ۲.۰۹ درصدی هفتگی و عملکرد مثبت بسیاری از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام، گویای شرایط عمومی و نیمه مثبت بازار سرمایه در هفته گذشته است. 

نگاهی جامع به عملکرد صندوق‌های سرمایه گذاری در هفته‌ای که گذشت

لازم به ذکر است، در هفته گذشته اکثر صندوق‌ها تا تاریخ ۱۴۰۳/۰۴/۰۵ به‌روز رسانی شده‌اند. همچنین صندوق‌های تازه‌تاسیسی که فاقد بازده سه ماهه هستند، از جداول گزارش حذف شده‌اند.

همانگونه که مشاهده می‌شود، هر ۱۰ صندوق از ۱۰ صندوق نخست از حیث بازدهی هفتگی دارای بازده مثبت سرمایه‌گذاری در هفته منتهی به ۱۴۰۳/۰۴/۰۵ هستند که البته سهم بالای صندوق‌های اهرمی از صندوق‌هایی با بیشترین بازده هفتگی قابل‌توجه است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت: (سرمایه‌گذار‌های ریسک‌گریز)

نگاهی جامع به عملکرد صندوق‌های سرمایه گذاری در هفته‌ای که گذشت

از پرطرف‌دارترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری این روز‌های بازار سرمایه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت است. در واقع بسیاری از سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز یا سرمایه‌گذارانی که بنا به تحلیل و تشخیص خود ترجیح می‌دهند بخشی یا تمام سرمایه خود را در مقاطع زمانی مختلف (عمدتاً در زمان نزول یا رکود بازار)، به ابزاری با درآمد ثابت و بی‌ریسک تبدیل کنند، از مشتریان پر و پا قرص این نوع صندوق‌ها هستند.

از محاسن این صندوق‌ها در مقایسه با سپرده‌های بانکی می‌توان به تبدیل سریع این دارایی‌ها به انواع دیگری از اوراق و یا سهام اشاره کرد. (به‌ویژه صندوق‌های ETF و قابل‌معامله)

همچنین محاسبه نرخ بازدهی مفید بیشتر از سپرده‌های بانکی آن هم بدون وجود نرخ شکست، از مهم‌ترین مزایای خرید یونیت چنین صندوق‌هایی است.

در هفته گذشته، باتوجه‌به سهم پایین و تنها ۵.۲۸ درصدی سرمایه‌گذاری‌های صندوق‌های با درآمد ثابت در اوراق سهام شرکت‌ها، ضعیف‌ترین عملکرد در میان انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری را می‌توان به این صندوق‌ها نسبت داد.

اگر چه ثبت میانگین بازدهی هفتگی ۰.۵۹ درصد برای صندوق‌های با درآمد ثابت، تفاوت محسوسی با عملکرد این صندوق‌ها نسبت به هفته گذشته و برخی از هفته‌ها و ماه‌های گذشته ندارد. با این وجود آنچه مشهود است، عملکرد مناسب این صندوق‌ها در قبال سرمایه گذاران ریسک گریزشان است.

نگاهی جامع به عملکرد صندوق‌های سرمایه گذاری در هفته‌ای که گذشت

اینکه صندوق با درآمد ثابت اعتماد در هفته گذشته، بازدهی بیش از ۶.۷ درصدی را به ثبت رسانده احتمالا ناشی از شناسایی تعدیل‌های اوراق بوده که در صندوق‌های درآمد ثابت مرسوم است. 

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط: (سرمایه‌گذاران کم‌ریسک)

نگاهی جامع به عملکرد صندوق‌های سرمایه گذاری در هفته‌ای که گذشت

ارزش پایین خالص دارایی‌های صندوق‌های مختلط در ایران نشان می‌دهد که یا ارزیابی‌های صحیحی از میزان ریسک‌پذیری افراد صورت نگرفته است (مانند ارزیابی میزان ریسک‌پذیری افراد) یا بسیاری از سرمایه‌گذاران در دوطبقه ریسک‌گریز و ریسک‌پذیر قرار دارند.

به‌هرحال باتوجه‌به سهم در حدود ۵۰ درصدی سرمایه‌گذاری‌های صندوق‌های مختلط در سهام موجود در بازار سرمایه، ثبت بازده مثبت این نوع از صندوق‌ها در هفته گذشته غیر منطقی نیست. در حالی که شاهد نوسانات مثبت در بسیاری از سهام در هفته گذشته بودیم، صندوق‌های سرمایه مختلط در هفته گذشته، بازدهی مثبت ۱.۲۷ درصدی را به ثبت رساندند. 

لازم به ذکر است صندوق مختلط آرمان سپهر آتی با ثبت بازدهی هفتگی ۲.۱ درصدی در عملکرد هفته گذشته، از بهترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در بازار سرمایه بود.

نگاهی جامع به عملکرد صندوق‌های سرمایه گذاری در هفته‌ای که گذشت

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر سپرده‌های کالایی: (سرمایه‌گذاران مشتاق به سرمایه‌گذاری در بازار طلا و ارز)

نگاهی جامع به عملکرد صندوق‌های سرمایه گذاری در هفته‌ای که گذشت

متأسفانه، باتوجه‌به شرایط اسفناک اقتصاد کشور در سال‌های اخیر و تلاطمات و جهش‌های ناگهانی قیمت ارز، سرمایه‌گذاری در طلا و دلار همواره یکی از سرمایه‌گذاری‌های معقول و پربازده در ایران بوده است.

مشکلات ناشی از خرید و نگهداری طلا (عمدتاً سکه) و دلار، اعم از امنیت و اعتماد خرید این دو کالا، قابلیت نقدشوندگی، موانع قانونی خرید (قوانین مربوط به قاچاق ارز)، اخذ مالیات، ثبت‌نام خریداران در سامانه‌های دولتی و... تنها برخی از دلایلی هستند که بسیاری از سرمایه‌گذاران این حوزه را به سمت خرید یونیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر سپرده کالایی (به‌ویژه مبتنی بر طلا) سوق داده است.

ابزاری که اگر چه شفافیت معاملات را در پی دارد؛ اما تا حدود زیادی خیال سرمایه‌گذارانش را از بابت استفاده از نوسانات قیمت طلا و تا حدود زیادی نرخ ارز، راحت کرده است.

علی‌رغم آنکه در هفته گذشته شاهد عدم رشد محسوس قیمت جهانی طلا بودیم، اما رشد محسوس قیمت دلار به دلیل انتظارات نگران‌کننده فعالان بازار ارز از نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری منجر به رشد بیش از ۶.۴ درصدی قیمت سکه‌های امامی با وجود ثبت قیمت ۲.۳۳۰ دلاری انس جهانی طلا شد.

مشابه با رشد بیش از ۶.۴ درصدی قیمت سکه‌های امامی در هفته گذشته، صندوق‌های سرمایه گذاری مبتنی بر سپرده کالایی نیز با ثبت بازدهی ۴.۸ درصدی هفته گذشته را ضعیف‌تر از رشد قیمت سکه‌های طلا به پایان رساندند.

نگاهی جامع به عملکرد صندوق‌های سرمایه گذاری در هفته‌ای که گذشت

صندوق‌های اختصاصی بازارگردانی هم که این روز‌ها با چالش‌های عجیبی نظیر حذف الزام شرکت‌ها به داشتن بازارگردان و شرایط نامطلوب بازار سرمایه روبرو هستند، با ثبت بازده ۱.۲۷ درصدی، عملکرد امیدوارکننده‌ای نسبت به هفته گذشته به ثبت رساندند.

بنابراین، آنچه می‌توان از عملکرد انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در هفته گذشته بیان کرد، ثبت بازدهی‌هایی بعضاً مثبت، همسو با شرایط کلی بازار سرمایه و بر خلاف روند قیمت دلار است.

نگاهی جامع به عملکرد صندوق‌های سرمایه گذاری در هفته‌ای که گذشت

همانگونه که در جدول فوق مشاهده می‌شود، تنها صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر سپرده‌های کالایی موفق به ثبت بازده سالانه ۴۲ درصدی شده‌اند؛ بنابراین اگر در سال گذشته عملکردی با بازدهی صفر و یا حتی بازدهی منفی تا ۵ درصد را به ثبت رسانده‌اید خیلی به خودتان سخت نگیرید چرا که برآیند فعالیت سالانه ۱۳۴ صندوق در سهام کشور، بازدهی ۵- درصدی را به همراه داشته است.

معرفی اجمالی صندوق با درآمد ثابت " آسمان امید ": (نماد ثامید)

در گزارش‌های بررسی هفتگی صندوق‌های سرمایه‌گذاری، قصد داریم تا به بررسی اجمالی صندوق‌های برتر سرمایه‌گذاری بپردازیم تا علاوه بر تشویق مجموعه‌ها و مدیران این صندوق‌ها به ادامه روند مطلوب، چشم‌انداز مناسبی برای سرمایه‌گذاران و فعالین بازار سرمایه کشور فراهم گردد.

در هفته‌های گذشته به بررسی اجمالی برخی از بهترین صندوق‌های با درآمد ثابت و مختلط پرداختیم. در این هفته قصد داریم به بررسی صندوق با درآمد ثابت آسمان امید یکی از پربازده‌ترین صندوق‌های با درآمد ثابت بپردازیم.

صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت آسمان امید، یکی از صندوق‌های موفق در کسب بازدهی سالانه می‌باشد. این صندوق با " ثبت بازده سالانه بیش از ۲۷.۳ درصدی "، " دهمین صندوق از حیث بازدهی سالانه " در میان ۱۴۵ صندوق سرمایه گذاری بادرآمد ثابت است.

نگاهی جامع به عملکرد صندوق‌های سرمایه گذاری در هفته‌ای که گذشت

مدیریت صندوق آسمان امید: 

مدیریت صندوق آسمان امید، بر عهده شرکت سبدگردان آسمان با مدیریت عامل محمد اقبال‌نیا است. همچنین محمد اقبال‌نیا، سپیده رحمانی، الناز ابراهیمی از مدیران صندوق آسمان امید هستند.


نگاهی جامع به عملکرد صندوق‌های سرمایه گذاری در هفته‌ای که گذشت

شرکت سبدگردان آسمان (سهامی خاص) با هدف مدیریت دارایی اشخاص حقیقی و حقوقی در مردادماه سال ۱۳۹۰ با شماره ثبت ۴۱۱۶۶۰ تأسیس شد و با کسب مجوز سبدگردانی از سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت خود را آغاز کرد.

این مجموعه در ۱۰ سال گذشته همواره تلاش کرده است تا با تکیه بر دانش، تجربه و سوابق مدیران و کارشناسان خود مناسب‌ترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری را شناسایی کرده و در جهت افزایش دارایی سرمایه‌گذارانش بهره‌برداری کند تا از این طریق تجربه خوشایندی از سرمایه‌گذاری را برای مشتریانش رقم بزند. خدمات شرکت در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبد‌های اختصاصی به سرمایه‌گذاران سراسر کشور ارائه می‌شود.

نگاهی جامع به عملکرد صندوق‌های سرمایه گذاری در هفته‌ای که گذشت

صندوق‌های سرمایه‌گذاری آسمان یکم، آسمان آرمانی، آسمان خاورمیانه، آسمان زاگرس و آسمان سهند از دیگر صندوق‌های تحت مدیریت این شرکت است.

ترکیب دارایی‌های صندوق با درآمد ثابت آسمان امید:

عمده دارایی‌های صندوق آسمان امید، اوراق مشارکت با ۵۶ درصد دارایی‌ها، سپرده‌های بانکی با ۳۶ درصد و سهام با ۶ درصد است.

نگاهی جامع به عملکرد صندوق‌های سرمایه گذاری در هفته‌ای که گذشت

سرمایه‌گذاری در سهام:

بر اساس آخرین گزارش ماهانه منتشر شده این صندوق، بخش عمده و تنها سهم خریداری شده در این صندوق مربوط به سهام شرکت بهار رز عالیس چناران است.

باتوجه‌به اینکه تقریباً تمامی مبالغ سرمایه‌گذاری در سهام این صندوق مربوط به سهام شرکت عالیس چناران است، این موضوع به‌نوعی ریسک و شاید مزیتی از حیث ثبات بازدهی محسوب گردد.

سرمایه‌گذاری در اوراق مشارکت و اوراق اختیار فروش تبعی: 

بر اساس عملکرد اردیبهشت‌ماه منتشر شده صندوق، ۲۸۰ میلیارد تومان از منابع صندوق به سرمایه‌گذاری در اوراق مرابحه اختصاص دارد. بخش عمده‌ای از اوراق موجود در پرتفوی سرمایه‌گذاری این صندوق مربوط به اوراق اجاره صاروج پارس، آرمان گستر پاریز، الکترونیک آرمان و معدنی و صنعتی گلگهر است که تمامی اوراق نامبرده مربوط به اوراق منتشره از سوی شرکت‌های خصوصی است. 

سپرده‌های بانکی:

۱۸۰ میلیارد تومان سپرده‌های بانکی موجود در سبد سرمایه گذاری این صندوق تا تاریخ ۲۹ اردیبهشت سال ۱۴۰۳، نشان از سهم ۳۶ درصدی بانک‌ها از کل منابع این صندوق دارد. لازم به ذکر است، بخش عمده‌ای از سپرده‌های بانکی این صندوق مربوط به بانک سامان با ۸۴ میلیارد تومان، بانک پاسارگاد با ۵۰ میلیارد تومان و بانک اقتصاد نوین با ۴۱ میلیارد تومان است.

 

اشتراک گذاری :
برچسب ها :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
ثروت ستارگان، تنها صندوق مثبت این گروه!
بازدهی یک‌ماهه صندوق‌های سرمایه‌گذاری فراصندوق؛

ثروت ستارگان، تنها صندوق مثبت این گروه!

موج کمترین و جهش بیشترین بازدهی منفی!
بازدهی یک‌ماهه صندوق‌های اهرمی؛

موج کمترین و جهش بیشترین بازدهی منفی!

نگاهی جامع به عملکرد صندوق‌های سرمایه گذاری در هفته‌ای که گذشت
صندوق زیتون، گزینه‌ای مناسب برای هر سرمایه گذار؛

نگاهی جامع به عملکرد صندوق‌های سرمایه گذاری در هفته‌ای که گذشت

نگاهی جامع به عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در هفته‌ای که گذشت
گزارشات هفتگی صندوق های سرمایه گذاری کشور را از بورس نیوز بخواهید؛

نگاهی جامع به عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در هفته‌ای که گذشت

ارسال نظر
نظرات بینندگان
مالباخته بورسی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۴
پولیکه سال 99 وارد بورس کردم یک ششم شده.4 ساله بورس درحال سقوط و تورم دیگر کالاها هزاران رصد شده ولی دشمنی حاکمیت با بورس و تولید تمومی نداره.این سیستم ... قابل اصلاح نیست انشاله زودتر نابود بشه حتی اگر ته مانده پس اندازمون تو بورس نابود بشه.