بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۳
منطقه آزاد ماکو دارای دومین باغ مدرن جهان/ مناطق آزاد می‌تواند هاب گردشگری باشد
مدیرعامل منطقه آزاد ماکو گفت: دستگاه‌های دیگر به این مناطق جزیره‌ای نگاه می‌کنند اما مناطق آزاد می‌تواند هاب گردشگری شود.
کد خبر : ۲۸۲۷۶۵
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس نیوز، حسین گروسی، مدیرعامل منطقه آزاد ماکو در اولین کنگره بین المللی توسعه و توانمندسازی اقتصاد گردشگری اظهارکرد: در شمال غرب کشور یکی از مناطق بسیار خوب گردشگری واقع شده که تا به امروز وجود نداشته است، منطقه‌ای که می‌تواند گردشگری ترکیبی داشته باشد. 

وی ادامه داد: علاوه بر اینکه گردشگران از جاذبه‌های خوب طبیعی بازدید می‌کنند، ما جزو ۱۰ کشور دارای پتانسیل و آثار طبیعی گردشگری و نیز جزو ۵ کشور اکوتوریست هستیم، اما در درآمد‌ها در آخر قرار گرفتیم. دلیل این کار چیست؟

گروسی افزود: ما بزرگترین باغ مدرن خاورمیانه و دومین باغ مدرن جهان را در منطقه آزاد ماکو داریم. اولین باغ در کالیفرنیا واقع شده و دومین باغ با وسعت ۲۰۹۰ هکتار باغ یکپارچه گردو و پسته است که به کمک بخش خصوصی ایجاد کردیم و خود یک جاذبه گردشگری است. علیرغم اینکه ما قانون داریم در مناطق آزاد باید بدون پرداخت عوارض تجهیزات وارد شود، تجهیزات گمرک ۶ ماه معطل شدند. 

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو بیان کرد: ما در منطقه آزاد ماکو دو هتل ۴ ستاره و ۵ ستاره ساختیم. مناطق آزاد نمونه بارز اقتصاد بدون نفت هستند. مناطق آزاد در ردیف بودجه یک ریال بودجه دولتی ندارد و با عوارض مناطق اداره می‌شوند.

وی توضیح داد: مناطق آزاد کشور ما را ببینید؛ نسبت به مناطق همجوار خودشان بهتر هستند، اما دریغ از اینکه قوانین اجرا شود. 

گروسی خاطرنشان کرد: جا دارد از شهدای خدمت یاد کنیم. در دو جلسه شورای عالی با شهید رئیسی گفتیم قوانین منطقه آزاد اجرا نمی‌شود. اینجا هم نوویزا است و هم از عوارض و مالیات طبق قانون معاف هستند. اما دستگاه‌های دیگر به این مناطق جزیره‌ای نگاه می‌کنند. مناطق آزاد می‌تواند هاب گردشگری شود. ما می‌توانیم از دروازه مناطق آزاد گردشگران را وارد کشور کنیم. اما تجهیزات هتل را بیش از ۷، ۸ ماه معطل کردند. شهید رئیسی در همان جلسه شورای عالی ابلاغ کردند که قوانین مناطق آزاد باید اجرا شود. یکبار این موضوع کتبی ابلاغ شد. یک بار هم گفتند که یک سال آزمایشی اجرا شود، اما هیچ کدام اجرایی نشد. 

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو ادامه داد: ما قانون داریم و دربرنامه پنجم، ششم و هفتم تصویب شده است. ماده ۶۵ احکام دائم می‌گوید برای تصمیم گیری‌های صحیح و سریع مدیران مناطق آزاد به نمایندگی از دولت بالاترین مقام منطقه محسوب می‌شوند و هرگونه تصمیم گیری آن‌ها قانونی است. همه این‌ها تصویب شده، اما اجرایی نمی‌شود. امیدوارم رئیس جمهور منتخب در آینده این موارد را اجرایی کند. 

وی افزود: ما در منطقه آزاد ماکو این آمادگی را داشتیم و داریم که بدون دریافت ریالی بودجه و بدون داشتن زیرساخت این اقدامات را انجام دهیم. امروز می‌بینید منطقه آزاد کیش، قشم، اروند، ارس، ماکو و چابهار بدون اینکه یک ریال بودجه دولتی بگیرند با مناطق اطرافشان قابل مقایسه نیستند. اما گویا دست هایی از داخلی و خارجی دست به دست هم دادند تا مناطق آزاد رشد نکند. وقتی درآمد نفتی ما حدود ۴۰ میلیارد دلار است و گردشگری دنیا حدود ۱۵۰۰ میلیارد دلار. جذب ۱۰ درصد از این عدد، عدد بزرگی است و این شدنی است. 

گروسی بیان کرد: منطقه آزاد ماکو با داشتن دو کلیسا به نام‌های قره کلیسا و حضرت مریم بیش از ۷، ۸ هزار مسیحی از خارج از کشور از آنجا بازدید می‌کنند. بدون اینکه زیرساختی داشته باشد.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو گفت: امیدوارم رئیس جمهور منتخب آینده موضوع گردشگری و مناطق آزاد تجاری_ صنعتی را جدی بگیرد و ما بتوانیم در عدم وابستگی به نفت، معدن، گاز یا خام فروشی تاثیرگذار باشیم. گاهی اوقات فکر می‌کنم که برخی افراد دست به دست هم دادند تا ما فقط بتوانیم گاز، نفت بفروشیم یا خام فروشی داشته باشیم. امیدوارم دولت آینده به طور جدی وارد این موضوع شود. شهید رئیسی حامی تمام قد مناطق آزاد بودند. امیدواریم که ببینیم در عمل این موانع برداشته شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر