بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۰
با پایان مناظرات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری؛

دیدگاه‌های دو کاندیدای نهایی ریاست جمهوری درباره بورس

دیدگاه‌های دو کاندیدای نهایی ریاست جمهوری درباره بورس
همانطور که اقتصاددانان و فعالان بازار سهام، مطالبات خود را بیان کرده و به جدایی ناپذیری وضعیت بورس از شرایط اقتصاد و تولید کشور اشاره کردند، دیدگاه‌ها و برنامه‌های هر دو کاندیدای نهایی درباره بورس، بارها از زبان خود این افراد و رسانه‌های کشور تکرار شده که بررسی مجدد آن خالی از لطف نیست:
کد خبر : ۲۸۲۷۸۸

به گزارش بورس‌نیوز، کمتر از ۴۸ ساعت دیگر تا پایان زمان مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری باقی است. دو کاندیدای نهایی در آخرین مناظره انتخاباتی که شب گذشته با محوریت "اقتصاد" برگزار شد، بار دیگر تفکرات اقتصادی و دیدگاه خود درباره بورس را بیان کردند.

از زمان آغاز چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تا کنون، اظهارات کاندیدا‌ها اثری مسقتیم بر شاخص بازار سرمایه گذاشته و نوسانات معاملات، تحت تأثیر نوع نگاه این افراد قرار گرفته است.

تاکنون دیدگاه سعید جلیلی و مسعود پزشکیان به بورس و بازار سهام مشخص شده و مورد توجه فعالان و دنبال کنندگان بازار قرار گرفته است.

همانطور که اقتصاددانان و فعالان بازار سهام، مطالبات خود را بیان کرده و به جدایی ناپذیری وضعیت بورس از شرایط اقتصاد و تولید کشور اشاره کرده‌اند، دیدگاه و برنامه‌های جلیلی و پزشکیان درباره بورس، بار‌ها از زبان خود این افراد و رسانه‌های کشور تکرار شده که بررسی مجدد آن خالی از لطف نیست:



دیدگاه بورسی مسعود پزشکیان:

 

اقدام ما، برگرداندن ثبات و امنیت به بورس است

پزشکیان بیان کرده که به میدان آمده است تا از شکل‌گیری بازار سرمایه قدرتمند و در خدمت تولید و اشتغال حمایت کند و در راستای تأکید وی به ضرورت تکیه بر دانش کارشناسان، اظهار کرده است: اقتصاد یک نفر نیست؛ اینطور نیست که یک نفر برای اقتصاد نقشه بکشد؛ مجموعه‌ای از اقتصاددانان هستند که بسته به تخصص، نسخه می‌نویسند. اگر بخواهیم کاری کنیم کارشناسان مربوط به آن رشته را در این رابطه به کار می‌گیریم که چگونه بورس را کنترل کنیم.

یکی از مطالبات فعالان بازار سرمایه از دولت آینده، عدم دخالت در اقتصاد و بازار سرمایه بوده است؛ پزشکیان در این باره مطرح کرده است: اصولاً دولت نباید در قیمت‌ها دخالت کند و به تولید دستور بدهد. مداخله دولت همین بلا را بر سر بورس، بازار و تولیدکننده می‌آورد.

وی هچنین عدم جبران کسری بودجه دولت از طریق بورس را وعده داده و بیان کرده است: اقدام ما درباره بورس، برگرداندن ثبات و امنیت به بورس است.

پزشکیان در پاسخ به جلیلی که در مناظره شب گذشته از وی پرسید: چگونه ثبات را به بورس برمی‌گردانید؟ گفت "دولت نباید دخالت کند. اگر مداخله نکند، خودبه‌خود این بی ثباتی حذف خواهد شد" و افزود: از نظر تخصصی و علمی، اقتصاد بهداشت و درمان و صنعت و پول و مالی و بورس زمین تا آسمان فرق دارند؛ از کارشناسان مربوطه جهت حل این ناترازی‌ها قطعا استفاده می‌کنیم.
وی در آخرین مناظره اقتصادی عنوان کرد: حل مشکل بورس یک نسخه ساده نیست؛ تحریم‌ها نیز مهم است که اگر حل نکنیم، موج تحریم در خود بورس تاثیرگذار خواهد بود.



دیدگاه بورسی سعید جلیلی:

 

بازار سرمایه اصل اقتصاد کشور است

 

جلیلی در اظهارات خود بار‌ها به ارسال نامه درخصوص حل مسائل بورس به دولت روحانی در سال ۱۳۹۹ اشاره کرده است.

وی معتقد است:، دولت باید از سهامداران خرد حمایت کند. خرده سرمایه دار‌ها بیشترین ضرر را در بورس کردند؛ میلیون‌ها نفر از مردم با بورس درگیرند. در بسیاری از اجتماعات مردمی که متاسفانه ضربه‌های جدی خوردند در این قضیه به خاطر سوءمدیریت، اعتراض داشتنند.

جلیلی بورس را به‌عنوان یکی از بهترین ابزار‌ها برای جهش کشور شمرده و بیان کرده است: بورس یکی از بهترین ابزار‌ها برای اقتصاد، تولید، ارتقا و جهش کشور است. بازار اولیه بورس بستر تولید است و بازار ثانویه نیز در تضمین فعالیت بازار اولیه نقش موثری دارد.

بیمه سهام نیز از دیگر اظهارات بورسی جلیلی بوده است "بانک مرکزی نمی‌تواند تصمیمی بگیرد که به بورس لطمه بزند و بیمه نمی‌تواند نسبت به بورس بی تفاوت باشد. سهام باید بیمه شوند تا مردم بعضی اوقات متضرر نشوند. یکی از راه‌های ما برای بورس شفافیت است تا از این مسائل جلوگیری شود"

به گفته جلیلی، بیمه سهام نیاز به هماهنگی سه دستگاه پولی، مالی و بیمه‌ای کشور به نام؛ سازمان بورس، بانک مرکزی و بیمه مرکزی است و با هماهنگی این ۳ دستگاه می‌توان به سهامداران برای سهامداری در بورس اطمینان بخشید.

وی یکی از بحث‌های اصلی برای نقویت بورس را تسهیل تأمین مالی تولید شناخته و بیان کرده است: بازار سرمایه اصل اقتصاد کشور است؛ اگر می‌گوییم "جهش تولید با مشارکت مردم"، شرط آن تسهیل تأمین مالی است.

جلیلی اشاره کرده  است: بازار سرمایه باید نمادی از اقتصاد واقعی کشور باشد، بازار اولیه باید در اولویت باشد و بازار ثانویه نیز نباید به بازار سوداگری تبدیل شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر