بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۳
طبق اعلام بانک مرکزی؛

کاهش ۵.۳ درصدی رشد نقدینگی

کاهش ۵.۳ درصدی رشد نقدینگی
طبق اعلام بانک مرکزی، نرخ رشد دوازده‌ماهه نقدینگی از ۳۰.۹ درصد در پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ طی یک روند نزولی به ۲۵.۶ درصد در پایان اردیبهشت­ ماه ۱۴۰۳ رسید.
کد خبر : ۲۸۳۰۵۶

به گزارش بورس‌نیوز، نقدینگی در پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، نسبت به پایان سال ۱۴۰۲ معادل ۳.۲ درصد رشد یافته است که این رقم پایین‌تر از رشد نقدینگی هدف‌گذاری شده برای دو ماهه نخست سال جاری است.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، همچنین، نرخ رشد دوازده‌ماهه نقدینگی از ۳۰.۹ درصد در پایان اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ طی یک روند نزولی به ۲۵.۶ درصد در پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ رسیده است.

گفتنی است رشد ماهانه نقدینگی در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ معادل ۲.۰ درصد بوده است و رشد تجمعی نقدینگی دو ماهه نخست امسال کمتر از میزان هدف گذاری تعیین شده برای این مدت است.

بر اساس آمار‌های مقدماتی، پایه پولی در پایان اردیبهشت ماه سال جاری رشدی معادل ۰.۳ درصد را نسبت به پایان سال ۱۴۰۲ تجربه کرد. همچنین، نرخ رشد دوازده‌ماهه پایه پولی در پایان اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ معادل ۲۱.۱ درصد بوده است. نکته قابل توجه تداوم روند نزولی رشد پایه پولی است، به طوری که رشد دوازده‌ماهه پایه پولی از ۴۲.۹ درصد در پایان سال ۱۴۰۱ به ۲۱.۱ درصد در پایان اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ رسیده است.

لازم به ذکر است ضریب فزاینده نقدینگی نیز در پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ نسبت به پایان سال ۱۴۰۲، معادل ۲.۹ درصد افزایش یافت و به رقم ۷.۴۳۴ رسید.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رویای دست نیافتنی تهیه مسکن برای قشر کارگر
تأمین مسکن کارگران باید در اولویت دولت چهاردهم باشد

رویای دست نیافتنی تهیه مسکن برای قشر کارگر

نقش بانک مرکزی در شرایط فعلی بازار سرمایه
دلایل پررنگ عدم ثبات در شرایط بورس؛

نقش بانک مرکزی در شرایط فعلی بازار سرمایه

ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.