بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۶
گزارش فاجعه‌آمیز و قابل پیش‌بینی شرکت‌ها در فصل مجامع؛

چرا دست بازار سرمایه به ریسمان ناجی‌اش نمی‌رسد؟

چرا دست بازار سرمایه به ریسمان ناجی‌اش نمی‌رسد؟
کد خبر : ۲۸۳۵۸۱
نویسنده :
زهرا منصور

پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه، درباره چشم اندازی که در بلندمدت می‌توان برای بازار سرمایه در نظر گرفت، در گفتگو با بورس‌نیوز مطرح کرد: ریزش بازار سرمایه مربوط به امروز و دیروز نبوده و بازار مدتی است که با این شرایط دست به گریبان است. با توجه به اینکه در دولت جدید و پس از پیروزی آقای پزشکیان در روز ۱۶ تیرماه، از جانب خود رئیس جمهور و اطرافیان ایشان، صحبتی درخصوص بازار سرمایه به گوش نرسید، این موضوع به عاملی تبدیل شد که بازاراحساس کند در دولت جدید فاقد اهمیت است.

الیاس کردی عنوان کرد: به نظر می‌رسد که دولت جدید باید تاکنون صحبتی را درباره بازار سرمایه به میان می‌کشید. بازار در دولت قبل با بی‌مهری‌های بسیاری مواجه شد و شرایط نامساعدی را تجربه کرد، پس از ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ شاهد هیچ اتفاق مثبتی در بازار نبودیم؛ همین عامل سبب به کما رفتن بازار سرمایه، افت ارزش معاملات، کم حجم شدن معاملات و ریزش‌های پی در پی شد.
وی افزود: این عوامل به مجموعه‌ای بدل شدند که امروز، شاهد کاهش ارزش معاملات از حدود ۱۲ هزار میلیارد به ۳ هزار میلیارد تومان، آن هم در بهترین حالت هستیم. این ارقام بیانگر کاهش ۴ برابری ارزش معاملات و رسیدن رقم فعالان بازار از حدود ۵۰۰ هزار نفر به کمتر ۱۰۰ هزار نفر است.

سکوی پرتاب شاخص بازار سرمایه آماده است

الیاس کردی بیان کرد: بازار سرمایه با امید به دولت جدید و موضع‌گیری‌های آن زنده است؛ در هفته‌های گذشته نیز بازار می‌توانست شرایط مساعدتری داشته باشد. اگر اخبار مثبتی همچون افزایش قیمت دلار نیمایی، ابطال مصوبه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، افزایش نرخ‌ها همچون اصلاح نرخ اوره (درصورتی که در دولت جدید با مخالفت روبه‌رو نشود) و افزایش قیمت خودرو مانند افزایش ۵۲ درصدی نرخ دنای ایران خودرو را کنار یکدیگر قرار دهیم، می‌توان بنیاد و آینده خوبی را برای بازار سرمایه در نظر گرفت.

وی ادامه داد: بازار سرمایه تنها در انتظار یک اظهار نظر و تعیین تکلیف تیم اقتصادی دولت جدید است. درصورتی که تیم اقتصادی در جهت بازار سرمایه و اقتصاد ایران باشد و اگر بازار، خروج اقتصاد از رکود را احساس کند (با توجه به اینکه بازار سرمایه آینه تمام نمای اقتصاد است) می‌تواند واکنش خوبی را بروز دهد.

شرایط بنیادین فوق العاده‌ای پیش روی بازار است

الیاس کردی مطرح کرد: بازار سرمایه آماده صعود است. قیمت دلار با سقفی حدود ۵۷ هزار تومان مواجه شد و درحال حاضر نیز بر رقمی حدود ۵۸ هزارتومان قرار دارد و همچنین به‌نظر می‌رسد سود بانکی در ماه‌های آینده افزایشی نخواهد بود؛ برخی از نرخ‌ها نیز همچون نرخ اوره و نرخ خوراک پتروشیمی‌ها اصلاح شده‌اند. شرایط بنیادین فوق العاده‌ای پیش روی بازار است و دلیل عدم واکنش بازار به این شرایط، اصلی‌ترین سوالی است که در حال حاضر می‌توان پرسید.

کارشناس بازار سرمایه گفت: اعتماد یک روزه به وجود نمی‌آید، اما یک روزه از بین خواهد رفت و متاسفانه اعتماد به بازار سرمایه از بین رفته است. بازار تشنه شنیدن نظرات دولت جدید است و می‌تواند شرایط خود را بهبود ببخشد. طبیعتا شرایط بازار سرمایه باید ثبات داشته باشد، قوانین تغییر نکنند و نرخ‌ها و مصوبات در جهت بهبود بازار باشند تا پس از مدتی بازار سرمایه بتواند به این شرایط باثبات تکیه کند و واکنش مثبتی را نشان دهد، اما پیش از آن، چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

وی درخصوص گزارش شرکت‌ها در فصل مجامع افزود: متاسفانه گزارش شرکت‌ها فاجعه آمیز و البته قابل پیش‌بینی بود. درباره اقتصاد، تولید و صنعت رفتار‌هایی انجام شد که نتیجه آن نمی‌توانست شرایطی بهتر از این را رقم بزند! این قیمت‌ها برای بازار سرمایه پیشخور شده بود و سبب غافلگیری نشد.

بازار سرمایه در تفکر امید به آینده

الیاس کردی گفت: بازار سرمایه زمین خوردن تولید و سودآوری، مواجهه شرکت‌ها با شرایط نامساعد و تعطیلی‌ها به دلیل چالش برق در تابستان و گاز در زمستان را پیش‌بینی می‌کرد؛ آنچه در شرایط فعلی اهمیت دارد، این است که آیا بازار می‌تواند به آینده صنایع و کشور امیدوار باشد؟

خطاب به دولت چهاردهم: رشد ۴۰ درصدی بازار سرمایه، پشت کدام موانع قرار گرفته است؟

کارشناس بازار سرمایه اشاره کرد: حذف قیمت گذاری دستوری، تک نرخی کردن ارز، ثبات قوانین و کاهش نرخ بهره، موانع مهم رشد بازار شناخته می‌شوند. تولید در کشور صرفه ندارد، درحال حاضر تولیدکننده تصمیم می‌گیرد پول خود را در بانک‌ها یا سرمایه گذاری‌ها با انواع نرخ‌های بهره قرار دهد و از این طریق سود دولتی به دست آورد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین مسائل داشتن تقویم اقتصادی و عدم ورود به تصمیمات شبانه است. معضلاتی همچون قیمت گذاری دستوری، هزینه‌های تأمین مالی شرکت‌ها، نرخ بهره، عدم ثبات قوانین و تغییر نکردن نرخ‌ها در بازار وجود دارند؛ اگر دولت چهاردهم این مشکلات را از پیش رو بردارد، بازار سرمایه می‌تواند ۳۰ یا ۴۰ درصد رشد کند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
حرکت بازارها به سمت قیمت تعادلی درنتیجه ایجاد
رشد شاخص بورس تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

حرکت بازارها به سمت قیمت تعادلی درنتیجه ایجاد "هیجان"

نقش بانک مرکزی در شرایط فعلی بازار سرمایه
دلایل پررنگ عدم ثبات در شرایط بورس؛

نقش بانک مرکزی در شرایط فعلی بازار سرمایه

واردات خودروی کارکرده، خطر بزرگ اقتصاد ملی
اثر آیین نامه واردات خودروی دست دوم بر بورس چیست؟

واردات خودروی کارکرده، خطر بزرگ اقتصاد ملی

ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.