بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۲
افتتاح پروژه های
مدیرعامل پترول گفت: در دوسال گذشته در پترول روی بحث تولید چند دغدغه داشتیم که بسیاری از آنهابه نتیجه رسید.
کد خبر : ۲۸۴۱۰۴
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس نیوز، رشید قانعی، مدیرعامل پترول در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در دوسال گذشته در پترول روی بحث تولید چند دغدغه داشتیم که بسیاری از آنهابه نتیجه رسید. در پتروشیمی ایلام امروز بیشتر از ظرفیت اسمی یعتی با ۱۱۰ درصد ظرفیت اسمی تولید می‌کنیم. پتروشیمی ایلام که یک روزی بحران بود امروز کار خود را به خوبی انجام می‌دهد.

وی افزود: در پتروشیمی گچساران سهامدار هستیم و به صورت دوطرفه از تولید گچساران سود می‌بریم. این پتروشیمی وقتی به تولید رسید دو دغدغه خوب ما را برطرف کرد. یکی اتیلن و دیگری قراردادی است که یکی، دو ماه گذشته پتروشیمی ارغوان گستر ایلام با گچساران منعقد کرده که باعث می‌شود تولید پروپیلن ما افزایش یابد و ارغوان گستر به ظرفیت کاملی برسد. امیدوار هستیم که اتفاقات بهتری نیز رخ دهد.
قانعی خاطرنشان کرد: در خصوص پتروشیمی ارومیه نیز که با ۶۰ درصد ظرفیت کار می‌کردیم، اما امروز اکثر واحد‌ها با ۱۰۰ درصد ظرفیت فعال است. صادرات خوبی نیز داشتیم. "واحد پک" نیز آماده افتتاح است و منتظر تعیین زمان افتتاح آن هستیم. این واحد در دو سال گذشته یک بستر خاکی بوده که امروز به صد درصد پیشرفت رسیده است. لین واحد در تصفیه آب کمک خوبی دارد. یک واحد جدید تولید کول نیز داریم که در هفته بعد به بهره برداری خواهد رسید. این اتفاق بزرگی برای کشور است که برای اولین بار رقم می‌خورد. قطب تولیدات کشاورزی ایران در پتروشیمی ارومیه رخ دهد و کشور از امنیت غذایی بهتری برخوردار شود.
پتروشیمی لردگان مشکلاتی داشت ایجاد می‌شد و برق قطع نشده است. درخصوص گاز نیز با رایزنی‌های انجام شده از قطع گاز جلوگیری شد. نمی‌شود دولت بدهی خود به یک شرکت را ندهد، اما طلب خود را مطالبه کند. این منطق از نظر اقتصادی منطق غلطی است و متاسفم که دولت از این منطق غلط تبعیت می‌کند.
ما منتظر هستیم تا سازمان برنامه و بودجه این مساله را حل کند. ما در پتروشیمی ارومیه این مشکل را داریم. بعضی وقت‌ها مطالبات ما از جهاد کشاورزی به یک همت می‌رسد. در لردگان تا حدود ۹۰ درصد ظرفیت اسمی رسیدیم. این یک دستاوردی برای پترول و شرکت‌های تابعه است. این رکورد از رکورد هلدینگ خلیج فارس بالاتر است. 

در خصوص پروژه‌ها اتفاقات خوبی رقم خورد. پروژه‌های ارومیه آماده افتتاح است. ارغوان گستر ایلام نیز فاز اول هیچ مشکلی ندارد و عملیات تکمیلی فاز دوم در حال انجام است. امیدواریم تا اواخر شهریور به افتتاح برسد. در پروژه صدف، فینیشنگ واحد نهایی مطرح است که ۸ سال این موضوع باز مانده بود، تجهیزات آن وارد سایت شده است. گرفتن این تجهیزات بسیار پیچیده بود. اولین کشوری هستیم که توانستیم این تجهیزات را وارد کشور کنیم. امیدواریم در اواسط پاییز پیش راه اندازی و تولید کامل آنرا داشته باشیم. دو پروژه دیگر نیز پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی دارد و به دنبال تامین مالی آن‌ها هستیم. 

در حوزه حقوقی دو دستاورد داشتیم. یکی پتروشیمی گچساران و دیگری سهام ما در کیمیای پارس خاورمیانه است. جلسه‌ای نیز با فعالان بازار سرمایه داشتیم. چشم انداز‌های آتی بازار سرمایه در آن زمان خوب بود. از این ناراحت هستیم که شرایط بازار سرمایه مخصوصا در چند هفته گذشته خوب نیست. علیرغم تلاش ما در صنعت، سهامدار شیرینی این دستاورد را نمی‌بیند. امیدواریم دولت جدید حمایت بیشتری از بازار سرمایه داشته باشد. ضرورت دارد که نقدینگی جدیدی وارد بازار شود و اگر این طور نشود سهامداران این همه دستاورد‌ها را نمی‌بینند. شرایط بازار سرمایه شرایط خوبی نیست. امیدواریم تغییراتی که رخ می‌دهد شرایط بازار بهتر شود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.