بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۸
ارزیابی نمایشگاه صنعت مالی از دیدگاه مدیران و کارشناسان بازار سرمایه؛

صدای کارشناسان بازار سرمایه، برسد به سازمان بورس که نمایشگاه بورس را جدی نگرفت

صدای کارشناسان بازار سرمایه، برسد به سازمان بورس که نمایشگاه بورس را جدی نگرفت
رسانه بورس نیوز شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس که در نخستین روز خود نیز پذیرای اعتراضات سهامداران بود را از دیدگاه مدیران و کارشناسان بازار سرمایه مورد ارزیابی قرار داده تا به این وسیله، شرایط و میزان دستیابی به اهدافی که این نمایشگاه جهت برگزاری تعیین کرده بود را سنجیده و در اختیار فعالان بازار قرار دهد.
کد خبر : ۲۸۴۱۸۵
نویسنده :
زهرا منصور

به گزارش بورس‌نیوز، فعالان بازار سرمایه در این روز‌های گذشته شاهد بازتاب شرایط نابسامان بازار در نمایشگاه صنعت مالی بودند که از روز ۱۹ تا ۲۲ مردادماه برگزار شد.

رسانه بورس نیوز شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس که در نخستین روز خود نیز پذیرای اعتراضات سهامداران بود را از دیدگاه مدیران و کارشناسان بازار سرمایه مورد ارزیابی قرار داد تا به این وسیله، شرایط و میزان دستیابی به اهدافی که این نمایشگاه جهت برگزاری تعیین کرده بود را سنجیده و در اختیار فعالان بازار قرار دهد.

 

نمایشگاه صنعت مالی امسال، با توجه به ترکیب شرکت کنندگان نتوانست نمایندگی بازار سرمایه را داشته باشد

 

صدای کارشناسان بازار سرمایه، برسد به سازمان بورس که نمایشگاه بورس را جدی نگرفت (منتشر نشود)

    سیاوش وکیلی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به عدم حضور خود در نمایشگاه صنعت مالی، مطرح کرد: نمایشگاه صنعت مالی یک اقدام مفید بوده و شکل گرفتن آن لازم است، اما نمایشگاه      سال جاری با توجه به ترکیب شرکت کنندگان نتوانست نمایندگی بازار سرمایه را داشته باشد و بر این اساس که درصد کمی از شرکت کنندگان به بازار سرمایه تعلق داشتند و بازیگران بازار در      این نمایشگاه حضور نداشتند، نمی‌توان آن را ارزیابی نمود.

   

 

نمره به نمایشگاه؟

نحوه حضور بانک و بیمه در نمایشگاه، احتمالا قابل سنجش است، اما به این دلیل که بازار سرمایه در نمایشگاه حضور نداشته، نمی‌توان جهت ارزیابی آن نمره‌ای را اعلام کرد.

وی افزود: هدف از نمایشگاه صنعت مالی، آشنایی بیشتر مردم با بازار سرمایه است، اما زمانی که بازیگران حضور ندارند، صرف وجود تعدادی سوله و تراکت و بنر نمی‌توان اهداف تعیین شده را محقق نمود.

وکیلی گفت: صنعت مالی در بانک، بیمه، بازار سرمایه و پول خلاصه شده؛ متولی برگزاری نمایشگاه اگر قصد راهبری این سه صنعت را دارد، بایستی با بازیگران آن‌ها هماهنگی ایجاد نماید. اگر عارضه یابی شود، دلیل عدم حضور فعالان، ضعف در هماهنگی متولی با بازیگران اصلی یا نمایندگان این بازیگران است؛ درصورتی در سال‌های گذشته با وجود دست اندازها، نهاد‌های مالی مشارکت داشتند.

وی بیان کرد: شاهد مشارکت فعالان به شکل ناقصی بودیم و یکی از بخش‌های مهم، که بازار سرمایه است در نمایشگاه حضور نداشت و بنابراین نتیجه و هدفی که مورد تصور است محقق نشد.


مهم‌ترین نقطه ضعف نمایشگاه صنعت مالی این است که برگزارکننده آن سازمان بورس نیست.

 

صدای کارشناسان بازار سرمایه، برسد به سازمان بورس که نمایشگاه بورس را جدی نگرفت (منتشر نشود)

     همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه و مدیرعامل سبدگردان داریوش، با اشاره به حضور در نمایشگاه بیان کرد: مهم‌ترین نقطه ضعف نمایشگاه صنعت مالی این است که برگزارکننده آن           سازمان بورس نیست. این نمایشگاه باید برای برگزاری به سازمان بورس سپرده شود و با توجه به نحوه برگزاری آن هرسال دچار یکسری حواشی می‌شود؛ این مشکل به برگزارکننده              نمایشگاه برمی‌گردد و ضروری است که در این خصوص چاره‌ای اندیشه شود.

   

 

وی افزود: همچنین زمان و تاریخ بندی نمایشگاه نیز چندان جالب نیست. اقتصاد با تمام زیرمجموعه‌های خود ماهیت نمایشگاهی مانند صنعت و خدمات دیگر را ندارد و نیاز است که ماهیت نیز       تغییر یابد.

نمره به نمایشگاه؟

نمایشگاه می‌توانست عملکرد بهتری را داشته باشد.

دارابی گفت: برگزاری این نمایشگاه بهتر از عدم تشکیل آن است، اما تأثیر کافی را جهت تحقق اهداف تعیین شده ندارد. ضعف نمایشگاه، نحوه برگزاری و کیفیت برنامه ریزی آن است که مورد سوال قرار دارد و نقطه قوت آن نیز تشکیل فضایی برای تازه شدن دیدار‌ها و شکل گیری گفتگو‌های جدید است.

 

برگزاری نمایشگاه صنعت مالی با توجه به شرایط بازار سرمایه، دارای ضرورت نیست

 

صدای کارشناسان بازار سرمایه، برسد به سازمان بورس که نمایشگاه بورس را جدی نگرفت (منتشر نشود)

    مهدی دلبری، کارشناس بازار سرمایه ومدیر عامل سبد‌گردان هیوا، با اشاره به عدم حضور در نمایشگاه سال جاری بیان کرد: برگزاری نمایشگاه صنعت مالی با توجه به شرایط بازار سرمایه،       دارای ضرورت نیست. با توجه به این موضوع که فعالان بازار در نمایشگاه حضور نداشتند، توانایی تحقق یافتن اهداف آن نیز مشخص است.

 

 

 

 

نمره به نمایشگاه؟

صفر از ۱۰

 

زمانی که اقتصاد کشور تحت تأثیر سیاست‌های بانک مرکزی دچار رکود فزاینده‌ای شده، نمایشگاه صنعت مالی معنا نخواهد یافت

 

صدای کارشناسان بازار سرمایه، برسد به سازمان بورس که نمایشگاه بورس را جدی نگرفت (منتشر نشود)

  برزو حق‌شناس، کارشناس بازار سرمایه و مدیر واحد تحلیل کارگزاری دنیای نوین، با اشاره به عدم حضور در نمایشگاه صنعت مالی مطرح کرد: وضعیت نامساعد بازار سرمایه مشخص است       و نهاد‌های وابسته به این بازار، به‌خصوص کارگزاری‌ها، به دلیل این وضعیت به‌شدت دچار مشکل شده‌اند. زمانی که سازمان بورس به‌عنوان متولی، جرئت حضور در نمایشگاه را نداشته،  طبیعتا  حضور در آن دارای توجیه نیست. هرچند این نمایشگاه، یک نمایشگاه تخصصی است و نمی‌توان به کسانی که حضور یافته‌اند نیز ایرادی را وارد نمود.

 

 

 

حق‌شناس ضمن اینکه معنای عدم حضور وی تحریم کردن نمایشگاه نبوده، افزود: در شرایط فعلی بازار سرمایه و اقتصاد، حضور در نمایشگاه ضرورتی ندارد. زمانی که اقتصاد کشور تحت تأثیر سیاست‌های بانک مرکزی دچار رکود فزاینده‌ای شده، چنین نمایشگاهی معنا نخواهد یافت.

وی افزود: وجود برخی پنل‌های تخصصی جهت دستیابی به نظرات کارشناسان خبره از نقاط مثبت نمایشگاه شناخته می‌شود، اما نمایشگاه بسیار ضعیف برگزار شد و کارگزاری‌ها و نهاد‌های مالی به دلیل شرایط و هزینه‌ها حضور نیافتند؛ بنابراین نمایشگاهی که ناقص برگزار شده نمی‌تواند اهداف متصور را محقق سازد.

نمره به نمایشگاه؟

به دلیل عدم حضور از ارائه نمره به نمایشگاه امسال معذروم، اما می‌توان گفت که به رونق سال گذشته برگزار نشد؛ سال گذشته کارشناسان حضور قوی‌تری داشتند و تعداد پنل‌ها نیز بیشتر بود.

وی بیان کرد: نمایشگاه باید منظم و در تاریخ خاص خود برگزار شده و بایستی یک ماه مشخص از سال برای تشکیل آن مشخص شود. درحال حاضر نمایشگاه بر اساس شرایط بازار، در ماه‌های مختلفی برگزار می‌شود که سبب نامنظمی است. اینکه سازمان بورس در زمان شرایط نابسامان بازار در نمایشگاه تهران حضور نمی‌یابد، اما هرساله در نمایشگاه کیش به دلیل دوری از مخاطبان عادی شرکت می‌کند، یک انتقاد بسیار جدی است. زمانی که شرایط بازار‌ها رکودی است، سیاست گذار می‌تواند جهت حضور نهاد‌ها در نمایشگاه‌ها مشوق‌ها و تسهیلاتی را اختصاص دهد. در حال حاضر هزینه‌های کارگزای برای شرکت در نمایشگاه‌ها کافی نیست، چراکه این نمایشگاه یک نمایشگاه تخصصی است و حضور بیشتر نهاد‌ها و شرکت کنندگان اثر مثبتی بر وضعیت بازار سرمایه خواهد گذاشت.

 

نمایشگاه صنعت مالی امسال آینه تمام‌نمای بورس بود؛ همانقدر خلوت، بدون متولی، کنار گذاشته شده و بلاتکلیف

 

صدای کارشناسان بازار سرمایه، برسد به سازمان بورس که نمایشگاه بورس را جدی نگرفت (منتشر نشود)

  مهدی سوری، تحلیلگر و مدرس بازار سرمایه، با اشاره به حضور دو روزه در نمایشگاه بیان کرد: همانطور که می‌دانیم بورس آینه تمام‌نمای اقتصاد کشور است، نمایشگاه امسال نیز آینه     تمام‌نمای بورس بود؛ همانقدر خلوت، بدون متولی، کنار گذاشته شده و بلاتکلیف!

 

 

نمره به نمایشگاه؟

به صورت مطلق می‌توان نمره ۱ از ۱۰ را به نمایشگاه داد، اما از این منظر که انعکاس درست وضعیت بورس کشور بود، نمره ۱۰ از ۱۰ را خواهد گرفت.

وی افزود: اینکه چی کسی، چه اهدافی را برای نمایشگاه تعیین کرده مهم نیست، چراکه نهاد ناظر در این نمایشگاه حضور نداشته است. اگر بخواهیم به فلسفه نمایشگاه بپردازیم، کاربرد آن در یک اقتصاد پویا ارائه آخرین دستاورد‌ها و خدمات نهاد‌های مالی است. زمانی که در نهاد‌های مالی و بازار سرمایه خدمات جدیدی شکل نمی‌گیرد، طبیعتا دستاوردی نیز برای نمایش دادن وجود ندارد.

سوری با مورد انتقاد قرار دادن عدم حضور سازمان بورس، گفت: در بسیاری از موارد، انتقاد سهامداران به نقاطی بالاتر از سازمان بورس برمی‌گردد، اما لازم بود که سازمان بورس جهت همدلی و شنیدن صدای سهامداران در این نمایشگاه حضور می‌یافت.

 

صدای کارشناسان بازار سرمایه، برسد به سازمان بورس که نمایشگاه بورس را جدی نگرفت (منتشر نشود)

 

اگر این نمایشگاه، نمایشگاه بین‌المللی بورس بود، چرا بورس و سازمان بورس در آن حضور نداشتند؟

 

صدای کارشناسان بازار سرمایه، برسد به سازمان بورس که نمایشگاه بورس را جدی نگرفت (منتشر نشود)

 عبداله رحیم‌لو، مدرس و تحلیلگر اقتصادی، با اشاره به حضور در نخستین روز نمایشگاه مطرح کرد: مطلقا هیچ‌گونه نکته مثبتی در نمایشگاه وجود نداشت و در عوض سبب آبروریزی و سرشکستی و القاکننده یأس و ناامیدی بود.

 

 

 

نمره به نمایشگاه؟

منفی ۱۰ از ۱۰

وی با اشاره به عدم حضور نهاد‌های مالی و کارگزاری‌ها در نمایشگاه امسال بیان کرد: دلیل تحریم و عدم مشارکت در بازار سرمایه باید مورد بررسی قرار بگیرد. اگر این نمایشگاه، نمایشگاه بین‌المللی بورس بود، چرا بورس و سازمان بورس در غرفه‌های آن حضور نداشتند؟

رحیم‌لو گفت: عدم حضور سازمان بورس، اساسا ترسیم هدف را بی معنا می‌سازد. این نمایشگاه صرفا هزینه‌هایی را ایجاد نمود و به جای نمایشگاه بورس، نمایشگاه رمزارز‌ها بود.
وی عنوان کرد: پیشنهاد می‌شود تا زمانی که توان برگزاری نمایشگاه وجود ندارد، از برگزاری نمایشگاه ممانعت شود؛ همچنین نمایشگاه را به‌عنوان نمایشگاه به رسمیت بشناسد و نه دکان کاسبی! چندین سال است که نمایشگاه از ماهیت خود خارج شده است.


غیبت و عدم پاسخگویی بورس در نمایشگاه صنعت مالی، مصداق تشکیل کلاس بدون شرکت استاد است

 

صدای کارشناسان بازار سرمایه، برسد به سازمان بورس که نمایشگاه بورس را جدی نگرفت (منتشر نشود)

  فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه و مدیرعامل سبدگردان نیکان، با اشاره به حضور یک روزه در نمایشگاه بیان کرد: اساسا نمایشگاه‌ها محل ارائه و تبادل اطلاعات و افکار کلیه     فعالان  بازار سرمایه هستند، بنابراین تشکیل آن‌ها ضروری و مورد نیاز بازار فعلی است؛ اما تحت اختیار گرفتن نمایشگاه جهت مقاصد تبلیغاتی _آن هم تبلیغاتی که به دولت گرایش دارد_  صحیح نیست.

 

 

نمره به نمایشگاه؟

۶ از ۱۰

وی افزود: تشکیل نمایشگاه‌ها به خصوص به‌صورت متوالی و سالیانه، محل ارائه و رونمایی از ابزار‌ها و تکنولوژی‌های جدید است. متاسفانه نسبت به نمایشگاه سال گذشته دستاورد‌های کمتری را شاهد بودیم و ابزار، شیوه راهبردی یا سامانه‌های مورد استفاده حال حاضر، نسبت به سال گذشته تفاوت چشمگیر و قابل توجهی که در نمایشگاه رونمایی شود را نداشت.

آقابزرگی گفت: بخش عمده‌ای از انتظارات فعالان بازار سرمایه، این است که مسئولین مرتبط در ارکان بورس در اینگونه نمایشگاه‌ها حضور فعال و پاسخگو داشته باشند. محور برگزاری نمایشگاه‌ها تطبیق کلیه نهاد‌های مالی و فعالان بازار سرمایه با ضوابط و مقررات بورس است، اگر بورس در آن محل غایب باشد مصداق تشکیل کلاس بدون شرکت استاد است در نتیجه یک به هم ریختگی را مشاهده می‌کنیم که عوارض آن در یکی از جلسات افتتاحیه به گوش همگان رسیده است.


نمایشگاه صنعت مالی، یک هدررفت واقعی بود

 

صدای کارشناسان بازار سرمایه، برسد به سازمان بورس که نمایشگاه بورس را جدی نگرفت (منتشر نشود)

  هومن عمیدی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به حضور یک روزه در نمایشگاه بیان کرد: عدم حضور مسئولین مرتبط، برگزاری در بدترین زمان ممکن (چه از جهت نادیده گرفتن     مشکلات ناترازی برق و چه از منظر نامساعد بودن شرایط بازار سرمایه و بازار مالی)، نادیده گرفتن نامشخص بودن شرایط سیاسی و اقتصادی کشور (همچنان کابینه دولت، وزرا و     مسئولین بانک مرکزی و سازمان بورس در حال تغییر هستند، که مشخصا سیاست گذاری‌ها برای تشکیل این نمایشگاه را نامعلوم می‌سازد) از نقاط منفی این نمایشگاه شناخته می‌شود.

 

 

نمره به نمایشگاه؟ 

۳ از ۱۰

وی افزود: عملکرد نمایشگاه در تحقق اهداف تعیین شده ضعیف بوده و دستیابی به آن اهداف خارج از توانایی آن است. تغییر زمان و فضای برگزاری نمایشگاه به منظور استقبال عموم متخصصین و کارآمد شدن این نمایشگاه، حضور مسئولین در غرفه‌ها و سالن‌ها، کارا بودن نمایشگاه‌ها، جلوگیری از هزینه‌های اضافه‌ای که معمولا در این نمایشگاه‌ها اتفاق می‌افتد (در شرایطی که وضعیت نهاد‌های مالی مساعد نیست)، تخصصی شدن نمایشگاه و تعریف شدن آن برای فعالان بازار سرمایه (این نمایشگاه مورد استفاده قشر مطلع بازار سرمایه قرار می‌گیرد، اما نمایشگاه به شیوه‌ای برگزار می‌شود که گویی مخاطبان آن افراد عمومی و غیر مرتبط هستند) پیشنهاد می‌شود.

عمیدی گفت: بهتر است نمایشگاه به تفکیک رسیده و برای بیمه و بانک و بورس هرکدام به شکل تخصصی برگزار شود. در صورتی که اصرار به همزمانی وجود دارد نیز، بهتر است در زمان مناسب و همراه با پاسخگویی مسئولین تشکیل گردد. با توجه به اینکه کابینه دولت همچنان مشخص نیست، باید به متولیان نمایشگاه گفت که درکی از کارایی نداشتن نمایشگاه در این مقطع و منتج شدن آن به اتلاف هزینه و مصرف برق نداشته‌اید و این نمایشگاه یک هدررفت واقعی بود.


نحوه برگزاری نمایشگاه صنعت مالی، نوعی دهن کجی به تمام فعالان بازار سرمایه بود

 

صدای کارشناسان بازار سرمایه، برسد به سازمان بورس که نمایشگاه بورس را جدی نگرفت (منتشر نشود)

  احمد جان‌جان، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به عدم حضور در نمایشگاه گفت: این نمایشگاه را می‌توان ضعیف‌ترین نمایشگاه ادوار تاریخ شناخت. نمایشگاهی که رئیس سازمان بورس در آن شرکت ننماید، مشخصا ضعیف عمل خواهد کرد.

 

 

نمره به نمایشگاه؟

به دلیل عدم شرکت در نمایشگاه از ارائه نمره معذروم

وی افزود: این نمایشگاه عملا به واسطه نوع برگزاری، عدم تعامل، عدم شرکت وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس، هدف گذاری را بی معنا می‌سازد.

جان‌جان با تأکید بر ضرورت شرکت مسئولان نمایشگاه گفت: مسئولان باید حضور یافته و پذیرای نقد دیگران باشند. نحوه برگزاری نمایشگاه نوعی دهن کجی به تمام فعالان بازار سرمایه بود که حواشی ایجاد شده نیز در نتیجه آن است. به نظر می‌رسد زمان کنار رفتن آقای عشقی فرا رسیده و بهتر است همه ما را با یک خداحافظی خوشحال کنند!


در جایی که باید صحبت از بورس به میان می‌آمد، از رقبای بورس صحبت شد

 

صدای کارشناسان بازار سرمایه، برسد به سازمان بورس که نمایشگاه بورس را جدی نگرفت (منتشر نشود)

  مهدی افشار اعلم، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به عدم حضور در نمایشگاه سال جاری مطرح کرد: زمانی که تمام نهاد‌های مهم مربوط به بورس در این نمایشگاه حضور نیافتند و در عین حال فضای بازار نیز مناسب نیست، همچنین سازمان بورس که باید متولی این جریان باشد، فضای نمایشگاه را جدی نگرفت، دلیلی برای حضور کارشناسان نیز وجود نداشت.

 

 

 

نمره به نمایشگاه؟

صفر از ۱۰

وی افزود: بیش از ۸۰ درصد از نمایشگاه سال جاری را غرفه‌های مربوط به بانک و بیمه اشغال کرده بودند و یک یا دو درصد نیزغرفه‌های مربوط به کارگزاری‌های کریپتو کارنسی‌ها بودند که این مسئله می‌تواند مفهوم عجیبی را منتقل می‌سازد: در جایی که باید صحبت از بورس به میان آید، از رقبای بورس صحبت می‌شود.

افشار اعلم گفت: در نمایشگاه امسال، تعدادی کارگزار یا نهاد مالی دیگر شرکت کردند که به دلیل کمرنگ بودنشان نمی‌توان نام نمایشگاه را نمایشگاه بورس گذاشت. شرکت کنندگان نمایشگاه، بانکی‌ها، بیمه‌ای‌ها، صرافی و کارگزاری‌های کریپتو کارنسی بودند و به همین دلیل صحبت از این نمایشگاه می‌تواند به بورس بی ربط باشد.

وی اشاره کرد: در مرحله اول قرار است بتوانیم به وسیله نمایشگاه، بورس را به میان مردم آوریم، اما به واقع با شرایطی که در بازار بورس اتفاق افتاده، نقض غرض شده است. فضای بازار فضای دلزدگی و گریز دهنده سرمایه است؛ به نوعی که کارشناسان و خبرگان قدیمی بورس نیز در حال فرار از بورس هستند و با این وضع، نمایشگاه نمی‌تواند در بهبود این شرایط، جذب مردم به سوی بورس و مهیا ساختن فضا برای سرمایه گذاری موثر واقع شود. این روزگار پس از سه سال سرکوب دائمی و نرخ منفی سرمایه گذاری در کشور ایجاد شده و در این شرایط نمی‌توان درخصوص نمایشگاه سرمایه نظر مساعدی را دارا بود.


نمایشگاه فرصتی برای معرفی پتانسیل‌ها، جذب مشتری و سرمایه گذار و البته تجدید دیدار است که به نظر می‌رسد در این دوره صرفا کارکرد سوم محقق شده باشد

 

صدای کارشناسان بازار سرمایه، برسد به سازمان بورس که نمایشگاه بورس را جدی نگرفت (منتشر نشود)

   مصطفی نصر اصفهانی، کارشناس اقتصاد با اشاره به عدم حضور در نمایشگاه بیان کرد: نمایشگاه فرصتی برای معرفی پتانسیل‌ها، جذب مشتری و سرمایه‌گذار و البته تجدید دیدار       است، که به نظر می‌رسد در این دوره صرفا کارکرد سوم محقق شده باشد.

 

 

 

نمره به نمایشگاه؟

به دلیل عدم حضور از ارائه نمره معذروم

 

صدای کارشناسان بازار سرمایه، برسد به سازمان بورس که نمایشگاه بورس را جدی نگرفت (منتشر نشود)

 

بیشتر شرکت‌هایی که در نمایشگاه حضور یافتند، در حوزه رمز امرز‌ها و بانک و بیمه قرار داشتند

 

صدای کارشناسان بازار سرمایه، برسد به سازمان بورس که نمایشگاه بورس را جدی نگرفت (منتشر نشود)

  علی بهشتی روی، کارشناس بازار سرمایه و مدیرعامل کارگزاری مهرآفرین، با اشاره به عدم حضور در نمایشگاه بیان کرد: نمایشگاه هیچ نکته مثبتی را به غیر از تجدید دیدار‌ها در دست     نداشت. بازار سرمایه با توجه به شرایطی که در آن قرار گرفته، به برگزاری دو نمایشگاه در سال _تهران و کیش_ احتیاجی ندارد. این نمایشگاه باید هر دو سال یک بار، در تهران، در   فصلی بدون گرما و در ساعت خارج از زمان بازار برگزار شود. در حال حاضر بازار سرمایه به دلیل شرایط وخیم و عدم اعتماد عمومی مانند نخسین روز نمایشگاه محل تخلیه اعتراض   مردم خواهد شد.

 

 

 

وی افزود: این نمایشگاه آورده قابل ذکری نداشت و بیشتر شرکت‌هایی که حضور یافتند در حوزه رمز امرز‌ها و بانک و بیمه قرار داشته و در بازار سرمایه نیز برخی از شرکت‌هایی که خدمات نرم افزاری و اطلاعاتی را ارائه می‌کنند، حضور داشتند.

نمره به نمایشگاه؟

۲ از ۱۰

بهشتی روی گفت: نمایشگاه در دستیابی به اهداف تعیین شده همچون جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی به میزان ۰/۱۰، آشنایی شرکت‌های ایرانی با آخرین تکنولوژی‌های جهان به میزان ۴/۱۰ و ارائه آخرین دستاورد‌های کشور در زمینه صنعت مالی به میزان ۲/۱۰ عمل کرد.

 

نمایشگاه صنعت مالی، یک نمایش شکست خورده بود

 

صدای کارشناسان بازار سرمایه، برسد به سازمان بورس که نمایشگاه بورس را جدی نگرفت (منتشر نشود)

محمدرضا اعلمی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به حضور در نخسین روز نمایشگاه بیان کرد: از نکات منفی این نمایشگاه می‌توان به عدم حضور سازمان بورس و مسئولین مربوطه و خالی بودن غرفه وزارت اقتصاد و دارایی اشاره کرد.

وی دلیل حضور خود را دعوت شدن از سوی غرفه‌ها بیان کرد و افزود: وجه مثبت نمایشگاه، حضور آقای عبده تبریزی بود که با خویشیتن داری و صبر با سهامداران معترض صحبت کرده و پاسخگوی آن‌ها بودند.

 

 

نمره به نمایشگاه؟

۱ از ۱۰

اعلمی مطرح کرد: زمانی که متولی اقتصاد کشور در یک محل حضور نداشته باشد، طبیعتا از اعتبار آن رویداد کاسته خواهد شد؛ بنابراین در نمایشگاهی که به عنوان بورس، بانک و بیمه شکل می‌گیرد، حضور رئیس سازمان بورس، وزیر اقصاد یا رئیس بانک مرکزی جهت اعتباردهی به نمایشگاه ضروری است و قرار بر جایگزینی این افراد با افراد جدید نمی‌تواند دلیلی برای شانه خالی کردن از مطالبات به حق سهامداران باشد. اهداف تعیین شده برای نمایشگاه نیز محقق نشد؛ برای مثال دستاوردی جهت ارائه در نمایشگاه وجود نداشت.

وی افزود: می‌توان گفت نمایشگاه به محل دید و بازدید بین افراد حاضر در این صنعت تبدیل شده بود و جذب سرمایه گذار با توجه به عدم حضور مسئولین مربوطه، شرایط بازار سرمایه و عدم اعتماد عمومی بی معنا است؛ بنابراین تأخیر یا عدم برگزاری نمایشگاه تا زمان تعیین مسئولین جدید می‌توانست تصمیم بهتری باشد. می‌توان گفت این نمایشگاه، یک نمایش شکست خورده بود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
پیش‌بینی روند متعادل بورس تا پایان هفته
در گفتگو با بورس‌نیوز مطرح شد؛

پیش‌بینی روند متعادل بورس تا پایان هفته

مگر برای
سوژه هفته: به مناسبت شانزدهمین نمایشگاه بورس : "ده‌ها میلیارد تومان هزینه" بابت بازاری که "یک ریال" هم نمی‌ارزد؛

مگر برای "فضاحت" هم، "نمایشگاه" برپا می‌کنند؟

ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.