بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۰
ثبت میانگین بازدهی منفی ۱۷.۶۴ درصدی ماهانه و عملکرد ضعیف تعداد زیادی از صندوق‌های سرمایه گذاری، گویای شرایط بد و نامناسب بازار سرمایه در ماه گذشته است.
کد خبر : ۲۸۴۲۹۹
نویسنده :
امیرمحمد آبیار

به گزارش بورس‌نیوز، باتوجه‌به شرایط این روز‌های بازار اکنون بهتر است به عملکرد یک‌ماهه صندوق‌های اهرمی حال حاضر بازار سرمایه نگاهی بیندازیم. بررسی وضعیت یک‌ماهه صندوق‌های سرمایه‌گذاری اهرمی تا پایان ۱۴۰۳/۰۵/۲۶ است.

اما در ابتدا بهتر است با توضیحی مختصر متوجه شویم که صندوق اهرمی چه صندوقی است؟ صندوق اهرمی یک نوع صندوق سرمایه‌گذاری است که از تکنیک اهرم مالی برای به‌دست‌آوردن بازدهی بیشتر استفاده می‌کند. این صندوق‌ها نوع جدیدی از صندوق‌های سهامی بوده و برای افراد ریسک‌پذیر و ریسک‌گریز مناسب هستند.

صندوق اهرمی متناسب با ریسکی که دارند هم‌زمان از دو سازوکار صدور و ابطال و قابل‌معامله در بورس (ETF) برای سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند. واحد‌های بدون ریسک سازوکار صدور و ابطالی داشته و واحد‌های قابل‌معامله یا ETF واحد‌های پرریسکی محسوب می‌شوند. سبد سرمایه‌گذاری صندوق‌های اهرمی معمولاً از سهام و حق‌تقدم سهام تشکیل می‌شود.

در حال حاضر در بازار سرمایه ایران ۷ صندوق اهرمی با نماد‌های اهرم، توان، جهش، شتاب، موج، نارنج و بیدار در حال فعالیت هستند.

بیدار بیشترین و توان کمترین بازدهی منفی را در یک‌ماهه داشته‌اند!

اما ازآنجایی‌که بازار در ماه‌های اخیر یا به‌نوعی بیشتر از یک سال گذشته شرایط مناسبی نداشته است باید گفت که تعداد زیادی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم به درد بازار دچار شدند و بازدهی‌های منفی داشته‌اند. چرا که صندوق‌ها هم همسو با بازار شده‌اند.

در یک ماه گذشته و تا پایان ۲۶ مردادماه سال جاری، صندوق سرمایه‌گذاری سهامی اهرمی توان مفید بالاتر از ۶ صندوق دیگر اهرمی موفق شد که بازدهی خود را در حدود منفی ۱۰.۷ درصد ثبت کند. در رتبه بعدی صندوق سرمایه‌گذاری سهامی اهرمی شتاب آگاه با بازدهی منفی ۱۳.۱۸ درصدی و در جایگاه سوم صندوق سرمایه‌گذاری سهامی اهرمی کاریزما با بازدهی منفی ۱۴.۷۴ درصدی قرار دارد.

ثبت میانگین بازدهی منفی ۱۷.۶۴ درصدی ماهانه و عملکرد ضعیف تعداد زیادی از صندوق‌های سرمایه گذاری، گویای شرایط بد و نامناسب بازار سرمایه در ماه گذشته است.

در انتهای لیست نام صندوق سهامی اهرمی بیدار به چشم می‌خورد که نزدیک به ۲۴.۴۴ درصد در یک ماه گذشته افت داشته است. اما اگر نگاهی به بازدهی هفتگی صندوق‌های سرمایه‌گذاری اهرمی بیندازیم متوجه خواهیم شد که ۴ صندوق شتاب، اهرم، موج و بیدار در یک هفته گذشته بازدهی مثبت و ۳ صندوق توان، نارنج اهرم و جهش بازدهی منفی داشته‌اند.

بیشترین بازدهی هفتگی به موج اختصاص دارد که نزدیک به ۳ درصد بازدهی داشته است و پایین‌ترین بازدهی مربوط به نارنج اهرم با بازدهی منفی ۰.۹۲ درصدی است.

با نگاهی به ارزش خالص دارایی‌های این صندوق‌ها می‌بینم که صندوق سرمایه‌گذاری سهامی اهرمی کاریزما با مبلغ ۱۱ هزار و ۹۶۸ میلیارد تومان، با اختلاف قابل توجهی در رتبه نخست قرار دارد؛ همچنین صندوق سرمایه گذاری اهرمی نارنج که بیشتر از یک ماه از پذیره نویسی آن میگذرد با ۲ هزار و ۵۷۵ میلیارد تومان ارزش خالص دارایی در رتبه هفتم قرار گرفته است.

اشتراک گذاری :
برچسب ها :
اخبار مرتبط
بازدهی ۳ماهه صندوق‌ها چگونه بود؟

"ونچر" یکه‌تاز میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری

طلوع در صدر بازدهی و اونیکس در صدر کل ارزش خالص دارایی‌ها!
بازدهی یک‌ماهه درآمد ثابت‌های etf بدون تقسیم سود؛

طلوع در صدر بازدهی و اونیکس در صدر کل ارزش خالص دارایی‌ها!

اکسیر بهترین، کمان بدترین!
بازدهی یک‌ماهه صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی؛

اکسیر بهترین، کمان بدترین!

ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.