بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۸
بازدهی یک‌ماهه صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی؛

اکسیر بهترین، کمان بدترین!

اکسیر بهترین، کمان بدترین!
کد خبر : ۲۸۲۷۸۶
نویسنده :
امیرمحمد آبیار

به گزارش بورس‌نیوز، باتوجه‌به اتمام خردادماه و شرایط نامساعد بازار سرمایه در ماه‌های اخیر، اکنون بهتر است به عملکرد یک‌ماهه صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی حال حاضر بازار سرمایه نگاهی بیندازیم.

اما در ابتدا بهتر است با توضیحی مختصر متوجه شویم که صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی چه صندوقی است؟ صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی ابزار‌های سرمایه‌گذاری هستند که به‌وسیله شرکت‌های خصوصی و به نمایندگی از گروهی از سرمایه‌گذاران اداره می‌شوند. سرمایه این صندوق‌ها با این دیدگاه تأمین می‌شود که بخشی از سهام شرکت‌های خصوصی تملک و سپس در یک بازه زمانی واگذار شود. 

بیشتر صندوق‌های خصوصی در قالب مشارکت محدود با سرمایه ثابت تشکیل می‌شوند. اهداف سرمایه‌گذاری این شرکت‌ها از قبل به طور کاملاً تعیین نشده و ازاین‌جهت به آن‌ها اصطلاحاً گفتـه می‌شود. این صندوق‌های با سرمایه ثابت، معمولاً دارای طول عمر محدود هستند و از سرمایه‌گذاران می‌خواهند متعهد به تأمین سرمایه صندوق برای تمام طول عمر صندوق (معمولاً ۱۰ سال)، بدون حق بازخرید و یا برداشت باشند.

اغلب سرمایه‌گذاران در یک صندوق دیدگاه روشنی نسبت به نوع سرمایه‌گذاری‌های صندوق دارند. بااین‌حال، نقشی در انتخاب تک‌تک شرکت‌هایی که صندوق می‌خواهد در آن‌ها سرمایه‌گذاری کند ندارند که این درواقع همان مفهوم است. البته اخیراً بازار ثانویه برای واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق‌های خصوصی، درحال‌توسعه است. این می‌تواند باعث نقدشوندگی برای سرمایه‌گذارانی که قصد فروش منافعشان در یک صندوق خصوصی دارند شود.

در حال حاضر در بازار سرمایه ایران ۵ صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی وجود دارد که ۳ تای آن‌ها قابل معامله در بازار سرمایه و ۲ تای دیگر صدور ابطالی هستند. این صندوق‌ها عبارت اند از: خصوصی اکسیر زیست پارسیان، خصوصی ثروت آفرین فیروزه، اعتبار سرمایه نوآفرین، خصوصی دیوان ارزش و خصوصی کمان کاریزما.

اکسیر بهترین، کمان بدترین!

ازآنجایی‌که بازار در ماه‌های اخیر شرایط مناسبی نداشته است باید گفت که تعداد زیادی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم به درد بازار دچار شدند و بعضاً بازدهی‌های منفی داشته‌اند؛ اما در گروه صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی اوضاع کمی متفاوت‌تر است و بازدهی ماهانه این صندوق‌ها کمی قابل‌تأمل‌تر بوده است.

در خردادماه صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی اکسیر زیست پارسیان بالاتر از ۴ صندوق سرمایه گذاری خصوصی دیگر موفق شد که بازدهی مثبت ۱.۵۴ درصدی ثبت بکند و از این رو بالاتر از سایر رقبا با بازدهی مثبت نام بگیرد. گفتنی است که این صندوق جزو صندوق‌های قابل معامله در بازار سرمایه است.

سپس در رتبه بعدی صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی ثروت‌آفرین فیروزه قرار گرفته است که موفق شده بازدهی ۱.۲۱ درصدی را رقم بزند.

اما در انتهای لیست نام خصوصی کمان کاریزما با نماد کمان به چشم می‌خورد که حدود ۱.۶۷ درصد در یک ماه گذشته افت داشته است. باتوجه به عملکرد سایر صندوق‌های خصوصی در یک ماه گذشته این میزان از افت طبیعی و دور از انتظار نبوده است.

شایان‌ذکر است که صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی ثروت‌آفرین فیروزه بیشترین میزان ارزش خالص دارایی‌ها را در میان دیگر صندوق‌ها دارد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
موج کمترین و جهش بیشترین بازدهی منفی!
بازدهی یک‌ماهه صندوق‌های اهرمی؛

موج کمترین و جهش بیشترین بازدهی منفی!

نگاهی جامع به عملکرد صندوق‌های سرمایه گذاری در هفته‌ای که گذشت
نگاهی به عملکرد مطلوب صندوق با درآمد ثابت آسمان امید؛

نگاهی جامع به عملکرد صندوق‌های سرمایه گذاری در هفته‌ای که گذشت

ثروت ستارگان، تنها صندوق مثبت این گروه!
بازدهی یک‌ماهه صندوق‌های سرمایه‌گذاری فراصندوق؛

ثروت ستارگان، تنها صندوق مثبت این گروه!

نگاهی جامع به عملکرد صندوق‌های سرمایه گذاری در هفته‌ای که گذشت
صندوق زیتون، گزینه‌ای مناسب برای هر سرمایه گذار؛

نگاهی جامع به عملکرد صندوق‌های سرمایه گذاری در هفته‌ای که گذشت

ارسال نظر