بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۳
حرکت شاخص در یک یا دو روز نمی‌تواند ملاک برآورد موضوعی باشد/یک توصیه برای سرمایه گذاران؛

خوشبینی به رشد بازار سرمایه در یک سال آینده

خوشبینی به رشد بازار سرمایه در یک سال آینده
کارشناس بازار سرمایه گفت: با استقرار دولت جدید و تشکیل کابینه آقای پزشکیان و همچنین شکل‌گیری نفرات دولت چهاردهم در وزارتخانه‌ها، می‌توان در بازه یک سال آینده به رشد بازار سهام خوشبین بود. ممکن است در آینده همچنان شاهد فراز و فرود‌هایی باشیم، اما باید روند را مثبت ارزیابی کرد.
کد خبر : ۲۸۵۰۳۶
نویسنده :
زهرا منصور

احسان عسگری، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس‌نیوز مطرح کرد: طی چند هفته اخیر وضعیت بازار سهام به گونه‌ای بود که یک بازدهی نسبی در پرتفوی سرمایه گذاران با دید کوتاه مدت ایجاد شد.‌نمی‌توان بر اساس سقوط دو روزه شاخص و خروج پول، وضعیت کلی بازار را پیش بینی نمود.

وی اشاره کرد: تغییر در ریاست سازمان بورس نیز مزید بر علت منفی خوردن بازار شد، چراکه هر تغییر و تحولی مشخصا تأثیراتی را بر بازار خواهد گذاشت، اما این تغییرات کوتاه مدت است و آنچه در بلندمدت بر بازار سرمایه تاثیر می‌گذارد موضوعات بنیادینی همچون قیمت دلار نیما است که هرچه به بازار آزاد نزدیک‌تر شود وضعیت بازار سرمایه نیز بهبود خواهد یافت.

عسگری ادامه داد: همچنین حذف قیمت گذاری دستوری، کاهش نرخ بهره، حجم انتشار اوراق دولتی و قیمت‌های جهانی از جمله موضوعاتی هستند که در بلندمدت بر بازدهی بازار سرمایه اثر می‌گذارند و عموما حرکت شاخص در یک یا دو روز نمی‌تواند ملاک برآورد موضوعی باشد.

وی افزود: به نظر می‌رسد با استقرار دولت جدید و تشکیل کابینه آقای پزشکیان و همچنین شکل‌گیری نفرات دولت چهاردهم در وزارتخانه‌ها، می‌توانیم در بازه یک سال آینده به رشد بازار سهام خوشبین باشیم. ممکن است در آینده همچنان شاهد فراز و فرود‌هایی باشیم، اما باید روند را مثبت ارزیابی کرد.

کارشناس بازار سرمایه گفت: به نظر می‌رسد تا زمانی که اثرات متغیر‌ها و عوامل بنیادینی که در بلندمدت بر بازار سرمایه اثر می‌گذارند در صورت‌های مالی و گزارشات ماهانه شرکت‌ها نمایان نشود، بازار سرمایه به بهبود دست نخواهد یافت.

عسگری بیان کرد: در وهله اول دولت باید تصمیماتی حیاتی را برای بازار اخذ کند که اثرات آن در صورت‌های مالی شرکت‌ها نمایان شود، همچنین از سویی دیگر با ایجاد ثبات در قوانین و مقررات اعتماد دوباره را به بازار سهام بازگرداند.

وی یادآور شد: طی چندسال اخیر شاهد تصمیماتی از سوی دولت و مجلس بوده‌ایم که بدون در نظر گرفتن آثار سوء آن بر سرمایه گذاران و شرکت‌های فهرست شده در بازار، این تصمیمات اتخاذ و سبب شد که اعتماد سرمایه گذاران از بازار رخت ببندد.

عسگری ادامه داد: اتفاقاتی که در اردیبهشت سال گذشته رخ داد نیز مزید بر علت شد و برخی از افراد با اطلاع اقدام به فروش سهام کردند؛ قرار بر این بود اعتمادسازی صورت پذیرد و افرادی که مطلع بودند معرفی شوند، اما اقدامی اجرایی نشد و این موضوع منجر به این گردید که دلگرمی سرمایه گذارن و فعالان بازار نسبت به حفظ تمامیت و کلیت بازار که رسالت اصلی سازمان بورس است تا حد زیادی زیر سوال قرار بگیرد.

کارشناس بازار سرمایه افزود: درصورتی که اتفاقات مثبت در صورت‌های مالی شرکت‌ها خودنمایی کند، می‌توان به وضعیت یک سال آتی بازار خوشبین بود.

وی خاطرنشان کرد: عموما بازار سهام و قیمت‌ها در تابلو بر مبنای انتظارات شکل می‌گیرد. دولت آقای پزشکیان می‌تواند تا حد زیادی در رشد و توسعه اقتصاد کشور موفق باشد؛ بنابراین به سرمایه گذاران توصیه می‌شود از بازار‌های دلالی و سفته بازانه دوری و به بازار سرمایه اعتماد کنند و همچنین بخشی ازپرتفو خود را به سهام اختصاص دهند تا بتوانند در بازه‌های بلندمدت‌تر سود خود را از بازار دریافت نمایند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
شرح دلایل تأخیر در ارائه گزارشات موسسات حسابرسی
بررسی نقش شرکت‌های حسابرس در ارتقای اعتماد سهامداران؛

شرح دلایل تأخیر در ارائه گزارشات موسسات حسابرسی

ضرورت احیای عرضه خودرو در بورس کالا
مروری بر نواقص ساز و کار پیش فروش کنونی خودرو؛

ضرورت احیای عرضه خودرو در بورس کالا

اهمیت به بازار سرمایه در ایران، یک دروغ بزرگ است، عمر و وقت تان را هدر ندهید
بورس، کم طرفدارترین و کوچکترین بازار سرمایه گذاری در ایران؛

اهمیت به بازار سرمایه در ایران، یک دروغ بزرگ است، عمر و وقت تان را هدر ندهید

وظیفه سازمان بورس درقبال عدم افشای اطلاعات توسط شرکت‌ها
دلیل عدم افشای اطلاعات توسط برخی از شرکت‌ها/مرور ضرورت بعد شفافیت و حاکمیت شرکتی؛

وظیفه سازمان بورس درقبال عدم افشای اطلاعات توسط شرکت‌ها

ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.