بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۷
مدیر پژوهش و ساخت داخل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران مطرح کرد؛

ضرورت پیگیری فرآیند افزایش عمق داخل توسط حاکمیت

ضرورت پیگیری فرآیند افزایش عمق داخل توسط حاکمیت
کد خبر : ۲۸۵۱۱۴
نویسنده :
زهرا منصور

به گزارش بورس‌نیوز، علی باقری، مدیر پژوهش و ساخت داخل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در حاشیه هجدهمین دوره از نمایشگاه ایران پلاست بیان کرد: با توجه به اینکه شرکت ملی پتروشیمی این توانایی را ندارد که بر پتروشیمی‌های زیر مجموعه که متعلق به خودش نیست، اعمال مدیریت کند تا ساخت داخل را جدی بگیرند، می‌تواند از لحاظ حاکمیتی برای مجتمع‌ها یا طرح‌ها برنامه‌هایی خاص و شرکت‌های سازنده داخلی را پیشنهاد دهد تا آن‌ها بتوانند استفاده کنند. زمانی که وارد این مجموعه شدیم دیدیم که مسئله صرفا با توصیه حل نمی‌شود و باید پی کار را گرفت و اگر شرکتی توانمند است و می‌تواند در حوزه ساخت داخل کار کند، اول باید این توانمندی برای ما ثابت شود و پس از آن باید پیگیری شده، با مجتمع‌ها جلسه برقرار شده و نیاز‌های آن‌ها شناسایی و سازنده داخل به لحاظ حاکمیتی حمایت شود تا بتواند با آن‌ها تفاهم کند؛ زیرا لذتی که در خرید خارج وجود دارد در تولید داخل نیست و معمولا به این سمت می‌روند.

وی اشاره کرد: در بخش‌هایی که تصمیم به داخلی سازی گرفته می‌شود نیز مشکلاتی از جمله استاندارد وجود دارد.

باقری مطرح کرد: دو اقدام بلند مدت و کوتاه مدت را انجام داده ایم. در اقدام کوتاه مدت تجهیزات پکیجی استراتژیک را شناسایی کردیم مانند پی سی اس که توسط شرکت راپکو در حال ساخت است، اکسترودر و‌ای اس یو که آن‌ها را شناسایی کرده و با شاخص‌هایی که گذاشته ایم به اهمیت این اقدامات دست یافته ایم.

مدیر پژوهش و ساخت داخل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران افزود: همه این‌ها از خارج وارد می‌گشته و ما شرکت‌هایی را شناسایی کرده ایم که در این حوزه به تعمیرات مشغول بودند و دانش فنی آن را پیدا کرده بودند؛ این‌ها در مناقصات برنده نمی‌شدند، اما به دلیل دانش بنیان شدن به کمک وزارت صنایع ورود این کالا‌ها را ممنوع کردیم.

وی ادامه داد: در نتیجه ما سراغ داخلی سازی همه چیز نرفته ایم، زیرا منطق آن باید بر اساس شاخص تحریمی، استراتژیک، ارزبری و تعداد باشد که با قرار دادن این شاخص‌ها به ۵ پکیج رسیدیم و در این پکیج‌ها به سراغ شرکت‌هایی رفتیم که تعمیرات کرده و دانش فنی دارند. با این شرکت‌ها توافقنامه امضا کرده و وظیفه خود را کمک به پروژه گرفتن آن‌ها در صنعت پتروشیمی و افزایش عمق داخل اعلام کردیم.


باقری اظهار داشت: انتقال تکنولوژی کلمه‌ای است که اغلب توسط دلالان استفاده می‌شود، اما واردات باید به دست حلالان صورت پذیرد. شرکتی می‌تواند تکنولوژی را انتقال دهد که از دانش فنی برخوردار باشد، پی سی اس را تعمیر کرده و همچنین پازل‌ها و ساب سیستم‌هایی که پی سی اس دارد و تولیدکننده‌های آن‌ها در جهان را به طور کامل بشناسد.
مدیر پژوهش و ساخت داخل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: برخی از کلیدواژه‌ها مقدس شده و دلالان به خوبی از آن‌ها استفاده می‌کنند؛ بنابراین فرآیند افزایش عمق داخل باید توسط حاکمیت پیگیری شود.

وی با اشاره به اقدام بلندمدت این شرکت گفت: حوزه تولید، ساخت داخل و بومی سازی باید موضوعات مقدسی شناخته شوند. تصمیم بر آن شد پلتفرمی را طراحی کنیم که همه موضوعات و نیاز‌های کشور در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی در این پلتفرم بنشیند و از سوی دیگر افراد توانمند خود را در این سامانه معرفی کنند. همچنین یک سیسیتم ارزیابی نیز تعریف شده که ارزیابان را در کل کشور تشکیل می‌دهد تا توسط کارشناسان ادعای شرکت‌ها در خصوص ساخت داخل بررسی شود.


باقری یادآور شد: ما باید تفکر سیسیتمی و همه جانبه داشته باشیم و اگر می‌خواهیم انقلاب صنعتی در حوزه ساخت داخل در کشور اتفاق بیفتد باید همه موضوعات باهم در نظر گرفته شوند و کلیت چهارچوب اصلاح شود. جلوگیری از سواستفاده از تولید داخل، انتقال تکنولوژی دروغین و دلالی به اسم تولید داخل و همچنین نابودی تولیدکنندگان زیر دست و پای جنس‌های چینی باید در دستور کار قرار بگیرد. در نهایت همه در این پلتفرم ورود کرده، دانش خود را ثبت کرده و نیاز‌ها دیده می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: ارتباط صنعت و دانشگاه شکل نگرفته است، زیرا دانشگاه‌ها به دنبال موضوعات عمومی هستند. ما درخت دانش صنعت پتروشیمی را تولید کردیم تا به این وسیله آزمایشگاه دانشگاه‌ها و مسیر استادان به سمت ساخت داخل و شاخه‌های درخت دانش سوق داده شود و با این اقدام توانستیم مسئله پنجاه ساله عدم تعامل با دانشگاه‌ها را حل کنیم که این تفکر مورد استقبال واقع شد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
از انعقاد تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری تا ارتباط با مشتریان
پتروشیمی اروند در دومین روز ایران پلاست هجدهم؛

از انعقاد تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری تا ارتباط با مشتریان

تمرکز بر توسعه صادرات در شرکت کنترل فرآیند رادمان
در گفتگو با مدیرعامل شرکت کنترل فرآیند رادمان مطرح شد؛

تمرکز بر توسعه صادرات در شرکت کنترل فرآیند رادمان

ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.