بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۳
گزارش درآمد‌های غیربهره‌ای
بانک مرکزی ایران در سال‌های اخیر کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها را به عنوان یک سیاست کلان احتیاطی در دستور کار قرار داده و البته تلاش کرده است که از همین طریق با کنترل رشد نقدینگی، به هدف کنترل تورم نایل شود.
کد خبر : ۲۸۵۵۹۱
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس نیوز، بانک مرکزی ایران در سال‌های اخیر کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها را به عنوان یک سیاست کلان احتیاطی در دستور کار قرار داده و البته تلاش کرده است که از همین طریق با کنترل رشد نقدینگی، به هدف کنترل تورم نایل شود. در این شرایط طبیعتا سودآوری بانک‌ها از محل درآمد‌های بهره‌ای با چالش مواجه شده است. هر چه وابستگی بانک‌های ایرانی به درآمد‌های بهره‌ای بیشتر باشد، انتظار می‌رود که آسیب بیشتری از این ناحیه متوجه آن‌ها شود.

بر این اساس، در این گزارش تلاش شده که پس از شرح مختصری از مفهوم درآمد‌های غیربهره‌ای بانکی، وضعیت کلی این نوع درآمد‌ها در سیستم بانکی دنیا در کنار صورت‌های مالی برخی از بانک‌های ایالات متحده آمریکا و آلمان به منظور استخراج تنوع درآمد‌های غیربهره‌ای و سهم این درآمد‌ها از کل درآمد سیستم بانکی در این کشور‌ها بررسی شود. در ادامه، به منظور تبیین درآمد‌های غیربهره‌ای بانک‌ها در ایران، فعالیت‌های مجاز بانکی و انواع کارمزد‌ها و نیز وضعیت صورت مالی ۱۸ بانک ایرانی بر اساس اطلاعات موجود مورد بررسی و محاسبه واقع شده است. در بخش پایانی جمع‌بندی و پیشنهاد‌های سیاستی ارائه شده است.

مرکز تحقیقات اقتصادی بانک خاورمیانه به تهیه و تدوین "گزارش‌های فصلی و سالانه تحولات اقتصاد ایران"، "گزارش‌های صنایع"، "گزارش‌های موردی" و همچنین "گزارش‌های پیش‌بینی متغیر‌های کلان اقتصادی" می‌پردازد. هدف این گزارش‌ها ترسیم تصویری واضح از اقتصاد ایران است و از این رو به‌عنوان راهنمای مفیدی برای فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی عمل می‌کند.

گزارش‌های سالانه و فصلی تحولات اقتصاد ایران با بررسی تحولات بخش واقعی اقتصاد کشور (مانند رشد اقتصادی و سهم بخش‌های کشاورزی، نفت، صنایع و معادن و خدمات) آغاز شده و همچنین تولید ناخالص داخلی از سمت مخارج را مورد بررسی قرار می‌دهند. سایر مباحث این گزارش‌ها شامل تحولات بازار نیروی کار، نرخ‌های تورم مصرف‌کننده و تولید‌کننده، وضعیت تراز تجاری کشور، تحولات بازار ارز و همچنین تغییرات متغیر‌های عمده پولی از جمله پایه پولی و نقدینگی می‌شود. لوایح بودجه، قوانین بودجه و نهایتا عملکرد مالی دولت در خصوص درآمد‌ها و هزینه‌های جاری، درآمد‌های نفتی و هزینه‌های عمرانی و به‌دنبال آن خصوصی‌سازی، صندوق توسعه ملی و انتشار اوراق بدهی دولتی نیز در این گزارش‌ها به بوته بحث گذاشته می‌شود.

گزارش‌های تحولات اقتصاد ایران با تحلیل و بررسی بازار سرمایه شامل بورس و فرابورس و همچنین بررسی سایر تحولات مهم اقتصادی در قالب تحلیلی مختصر یا ارائه بخش‌هایی از گزارش‌های نهاد‌های بین‌المللی در مورد وضعیت اقتصادی ایران در جهان به پایان می‌رسد. سایر گزارش‌های این مرکز شامل پیش‌بینی برخی متغیر‌های کلان اقتصادی، بررسی صنایع مختلف و همچنین برخی مباحث عمومی اقتصادی است.

 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.