بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۶
مهمترین اصول برای موفقیت در معاملات بورس!
بورس یکی از پرطرفدارترین بازار‌های دارایی برای سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید. بسیاری از سرمایه‌گذاران با توجه به سابقه و میزان بازدهی بالای بورس نسبت به دیگر بازار‌های دارایی مانند طلا، مسکن، دلار و خودرو، تمایل به سرمایه‌گذاری در سهام را دارند.
کد خبر : ۲۸۵۷۰۲
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس نیوز، بورس یکی از پرطرفدارترین بازار‌های دارایی برای سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید. بسیاری از سرمایه‌گذاران با توجه به سابقه و میزان بازدهی بالای بورس نسبت به دیگر بازار‌های دارایی مانند طلا، مسکن، دلار و خودرو، تمایل به سرمایه‌گذاری در سهام را دارند. اما سرمایه‌گذاری در سهام و معاملات بورس دارای اصولی است که هر سرمایه‌گذار باید این اصول را بشناسد و آن‌ها را رعایت کند. در ادامه به معرفی هر کدام از این اصول خواهیم پرداخت.

روی آموزش خود سرمایه گذاری کنید!

سرمایه‌گذاری در بورس به دو روش مستقیم و غیر مستقیم امکان‎‌پذیر است. سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در بورس با بهره‌مندی از ابزار مالی نوین مانند صندوق‌های سرمایه گذاری امکان‌پذیر است. در مقابل، سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس به همان شیوه‌ای اشاره دارد که سرمایه‌گذاران با اتکا به دانش اقتصادی و معاملاتی خود، سهام و حق تقدم سهام را معامله می‌کنند. در روش مستقیم، سرمایه گذاران به دانش مالی و زمان کافی برای رصد و تحلیل بازار نیاز دارند؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین اصولی که برای موفقیت در معاملات بورس برای هر سرمایه‌گذار اهمیت دارد، این است که دانش کافی برای خرید و فروش سهام در بورس را داشته باشد و ابزار‌های مورد استفاده برای انجام معاملات را به خوبی بشناسد.

تحلیل تکنیکال و فاندامنتال، دو نوع تحلیل بسیار مهم برای انجام معاملات در بورس به حساب می‌آیند و سرمایه‌گذارانی که تمایل به سرمایه گذاری در بورس را دارند می‌توانند با یاد گرفتن این دو نوع تحلیل با چشم‌انداز و تسلط بهتری اقدام به سرمایه‌گذاری کنند. تحلیل تکنیکال به سرمایه‌گذار کمک می‌کند تا رفتار سهم موردنظر را در بازه‌های زمانی نزدیک رصد کند و تحلیل فاندامنتال به این موضوع می‌پردازد که سهم مورد نظر از پشتوانه و سابقه مالی مناسبی برخوردار است یا نه.

از تجربه حرفه ای‌ها کمک بگیرید!

مهمترین اصول برای موفقیت در معاملات بورس!

راه‌های متفاوتی برای بهره‌مندی از تجربه حرفه‌ای در معاملات بورس وجود دارد. هر کدام از این مسیرها، ویژگی‌های خود را دارند و سرمایه‌گذاران برای انجام معاملات در بورس می‌توانند بنابر تشخیص خود از یکی از این آن‌ها استفاده کنند.

•    صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی: ابزار مالی نوینی به نام صندوق سهامی هم وجود دارد که با سبدی متشکل از سهام صنایع مختلف، امکان سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در سهام را برای سرمایه‌گذارانی که دانش و زمان کافی برای سرمایه گذاری مستقیم در سهام ندارند را فراهم کرده است. صندوق‌های سهامی با داشتن تیم متخصص به نام ارکان صندوق، این امکان را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده‌اند که بدون نیاز به داشتن دانش و زمان کافی بتوانند مدیریت سرمایه‌گذاری در سهام را به متخصصین در سهام بسپارند. علاوه بر مدیریت سرمایه، باید گفت که صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی با سبدی متنوع از سهام، اصل متنوع‌سازی در سرمایه‌گذاری را هم انجام می‌دهند.

•    دریافت مشاوره: یکی از راه‌های بهره‌مندی از تجربه افراد حرفه‌ای در معاملات بورس، بهره‌مندی از مشاوران سرمایه‌گذاری است. در حال حاضر، این امکان برای سرمایه‌گذاران و معامله‌گران در بورس وجود دارد که بتوانند با مشاوران سرمایه‌گذاری برای انتخاب سهام مناسب – با توجه به افق سرمایه گذاری که در نظر دارند تصمیم بگیرند.

•    سبدگردانی اختصاصی: از دیگر راه‌هایی که می‌توان از تجربه حرفه‌ای‌های معاملات بورس کمک گرفت این است که سرمایه خود را به شرکت‌های سبدگردان اختصاصی بسپارید. البته باید گفت که هزینه و کارمزد سبدگردان اختصاصی در مقایسه با سرمایه گذاری مستقیم در سهام و حق تقدم سهام بالاتر است.

حد سود و ضرر را در معاملات مشخص کنید!

سرمایه‌گذاران بسیاری در معاملات سهام بوده‌اند که تنها به خاطر مشخص نکردن حد سود و ضرر، نتوانسته‌اند بازدهی مناسب و مورد انتظار خود را از خرید و فروش سهام به دست بیاورند. از دیگر اصول مهم برای موفقیت در معاملات بورس، مشخص کردن حد ضرر و سود است. به این معنی که بتوان با مشخص کردن میزان سود مشخص از طمع در معامله جلوگیری کرد و با تعیین حد ضرر و فروش به موقع سهم، در زمان ضرر از زیان بیش‌تر و انتظار برای بازگشت ارزش سهم به قیمت زمانی که آن را خریده‌ایم جلوگیری شود. حد ضرر و حد سود در معاملات سهام را به طور معمول، ۷- و ۷+ در نظر می‌گیرند.

در تشکیل سبد دارایی تنوع را حفظ کنید!

مهمترین اصول برای موفقیت در معاملات بورس!

این ضرب المثل را بار‌ها شنیده‌ایم که «همه تخم مرغ‌های‌مان را در یک سبد نگذاریم!». در این مثل، اصل متنوع‌سازی در نظر گرفته شده است. متنوع‌سازی در سبد دارایی باعث می‌شود تا اگر یکی از دارایی‌های در سبد دارایی با ضرر همراه شد، دیگر دارایی‌ها از این ضرر دور بمانند و از طرفی دیگر، سود حاصل در دیگر سهام بتواند به جبران ضرر وارده بپردازد. به همین خاطر است که بسیاری از کارشناسان و مشاوران سرمایه‌گذاری از سرمایه گذاری تنها در یک سهم – سرمایه‌گذاری تک سهمی – استقبال نمی‌کنند.

احساساتی و هیجان زده معامله نکنید!

نکته‌ای که باید در مورد معاملات بورس بدانیم این است که تمام خرید و فروش‌ها در این بازار دارایی هم بر اساس منطق انجام می‌شود و هم احساسات در آن دخالت دارد. سوگیری‌ها و تأثیر احساسات را نمی‌توان در انجام معاملات بورس بی‌تأثیر دانست؛ بنابراین سرمایه‌گذاران برای این‌که از تأثیر سوگیری‌ها و رفتار‌های شتاب‌زده در معاملات بورس جلوگیری کنند، بهتر است به شناخت این سوگیری‌ها بپردازند و با آگاهی در موقعیت معامله در بورس قرار بگیرند.
به عنوان مثال، شاخص ترس و طمع که با نام‌های (FUD) و (FOMO) شناخته می‌شوند به تاثیرپذیری افراد سرمایه‌گذار از رسانه‌ها، نوسانات بازار و حجم معاملات ترند‌های موجود اشاره دارد.

میزان ریسک خود را بسنجید و سپس معامله کنید!

علاوه بر تمام نکاتی که به عنوان اصول مهم موفقیت در معاملات بورس معرفی شد، این نکته را هم باید در نظر گرفت که هر سرمایه‌گذار از روحیه سرمایه‌گذاری مشخص و متفاوت برخوردار است. قبل از اقدام به سرمایه‌گذاری و انجام معاملات در بورس، باید نسبت به روحیه سرمایه‌گذاری که داریم آگاه باشیم. سرمایه‌گذاران به طور کلی به دو دسته ریسک‌پذیر و ریسک گریز دسته‌بندی می‌شوند. گفتنی است که بورس به همان اندازه که پر بازده است، بازار پر ریسکی هم به حساب می‌آید؛ بنابراین سرمایه‌گذار برای ورود به بورس باید نسبت به این نکته که چه میزان روحیه ریسک‌پذیری دارد، آگاه باشد.

با استفاده از سامانه‌های آنلاین سنجش ریسک می‌توان نسبت به میزان ریسک‌پذیری آگاه شویم. سرمایه‌گذارانی که از روحیه ریسک‌گریز برخوردار هستند می‌توانند از بازار‌های دارایی مانند صندوق با درآمد ثابت برای سرمایه‌گذاری بهره‌مند شوند.

دیدگاه بلند مدت داشته باشید!

اصل مهم دیگری که باید برای سرمایه‌گذاری در سهام در نظر داشت این است که برای سرمایه‎‌گذاری در سهام باید افق زمانی بلندمدت را در نظر گرفت. بورس به عنوان پربازده‌ترین بازار دارایی در میان دیگر کلاس‌های دارایی رسمی شناخته می‌شود. اما باید این نکته را در نظر گرفت که این برتری در بازدهی در بازه‌های زمانی بلندمدت، به عنوان مثال در ۱۰ سال، به وجود آمده است؛ بنابراین برای سرمایه گذاری در سهام و انجام معاملات در بورس، بهتر است بازه‌های زمانی بلندمدت را در نظر گرفت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.