بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۳
غیرحرفه ای ها چطور در بورس سرمایه گذاری کنند؟
بازار سهام فقط مختص سرمایه گذاران حرفه‌ای نیست. در گذشته بازار اوراق بهادار برای افرادی که حرفه‌ای بودند و دانش اقتصادی و معاملاتی بالایی داشتند، مناسب بود.
کد خبر : ۲۸۶۳۹۳
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس نیوز، بازار سهام فقط مختص سرمایه گذاران حرفه‌ای نیست. در گذشته بازار اوراق بهادار برای افرادی که حرفه‌ای بودند و دانش اقتصادی و معاملاتی بالایی داشتند، مناسب بود. اما امروزه به دلیل وجود ابزار‌های سرمایه گذاری همچون صندوق‌های سرمایه گذاری، این بازار برای افراد مبتدی و حتی بدون تجربه در بورس امکان سودآوری دارد. در ادامه به بررسی این پرسش که آیا بورس فقط جای حرفه‌ای‌ها است، می‌پردازیم.

سرمایه گذاری در بورس مخصوص چه کسانی است؟

سرمایه گذاری در بورس به دو شیوه امکان پذیر است. روش اول که عموم مردم و سرمایه گذاران با آن آشنا هستند، سرمایه‌گذاری مستقیم در سهام و حق تقدم سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس یا خرید اوراق گواهی سکه یا شمش طلا است. روش دوم که به روش غیرمستقیم شناخته می‌شود، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس به دلیل این که به دانش اقتصادی و معاملاتی بالایی نیاز دارد، معمولا برای سرمایه‌گذاران حرفه‌ای مناسب است. اما سرمایه‌گذاری در صندوق ها، چون به دانش اقتصادی و معاملاتی بالایی نیاز ندارد، برای سرمایه‌گذاران مبتدی مناسب‌تر است.

چگونه می‌توان بهترین سرمایه گذاری را در بورس تجربه کرد؟

غیرحرفه ای ها چطور در بورس سرمایه گذاری کنند؟

برای اینکه بتوان بهترین سرمایه‌گذاری در بورس را تجربه کرد، ابتدا باید شخصیت سرمایه‌گذاری خود را بشناسیم. افرادی که شخصیت سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیری دارند و در کنار آن دانش اقتصادی و معاملاتی بالایی نیز دارند، بهتر است به صورت مستقیم در سهام و حق تقدم سهام یا سایر دارایی‌ها سرمایه‌گذاری کنند. اما فردی که شخصیت سرمایه‌گذاری ریسک گریزی دارند، ولی دانش اقتصادی لازم برای رصد و تحلیل بازار را ندارند، بهتر است در صندوق‌های سرمایه‌گذاری همچون صندوق سهامی، صندوق طلا یا صندوق‌های درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کند.

البته میزان پذیرش ریسک در میان متقاضیان هر یک از صندوق‌ها متفاوت است. به عنوان مثال، سرمایه گذارانی که دارای شخصیت سرمایه‌گذاری ریسک‌گریزی هستند، می‌توانند صندوق درآمد ثابت را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند. متقاضیان این صندوق‌ها بهتر است به جای سرمایه گذاری در بانک که گزینه بسیار کم‌ریسکی به حساب می‌آید، می‌توانند در صندوق‌های با درآمد ثابت سرمایه گذاری کنند، چرا که صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق درآمد ثابت ریسک سرمایه گذاری بسیار کمی دارند و سود آن‌ها نیز در مقایسه با سود سپرده بانکی بیشتر است. علاوه بر این، صندوق درآمد ثابت نرخ شکست ندارد و به سرمایه‌گذاران خود سود روزشمار پرداخت می‌کند.

برای سرمایه‌گذارانی که ریسک گریزند علاوه بر صندوق درآمد ثابت گزینه دیگری نیز وجود دارد. این گزینه صندوق تضمین اصل سرمایه است. صندوق تضمین اصل سرمایه، سرمایه اولیه فرد را تضمین می‌کند و همزمان سرمایه گذار می‌تواند در صورت رشد بازار سهام، از مزایای آن نیز بهره‌مند شود. البته برای آن که شرط تضمین سرمایه فعال شود، باید مدت معینی واحد‌های صندوق را نگه داشته باشید.

ریسک‌های سرمایه گذاری در بورس

بازار سرمایه به دلیل ماهیتش، ریسک سرمایه‌گذاری بالایی دارد. این بازار به اخبار سیاسی و اقتصادی به صورت لحظه‌ای واکنش نشان می‌دهد و قیمت سهام شرکت‌های پذیرفته شده در آن ممکن است نوسانات قیمتی زیادی را در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت تجربه کند.

ریسک دیگری که برای سرمایه‌گذاری در سهام وجود دارد، بحث نقد شوندگی است. در برخی مواقع بنا به دلایلی سهام گرفتار صف خرید یا صف فروش می‌شوند. در این گونه زمان‌ها فردی که بخواهد سهامی که در صف فروش گرفتار شده است را بفروشد با مشکل روبه رو می‌شود. از سوی دیگر، فردی که تشخیص دهد سهام شرکتی باارزش است، اما دچار صف خرید شده است، نمی‌تواند با قیمت مناسب وارد سهم شود و در آن سرمایه‌گذاری کند. در بقیه موارد مانند خرید طلا در بورس، ریسک افت قیمت در صورت کاهش بهای طلا در بازار داخلی یا جهانی وجود دارد.

بهترین گزینه‌های بورس برای سرمایه گذاری غیرحرفه ای‌ها

غیرحرفه ای ها چطور در بورس سرمایه گذاری کنند؟

همانگونه که بیان شد، برای افراد غیرحرفه‌ای سرمایه‌گذاری مستقیم به خصوص در سهام و حق تقدم سهام مناسب نیست. این افراد، در صورتی که ریسک‌پذیر باشند و بخواهند وارد بازار سهام شوند، می‌توانند از چند گزینه برای سرمایه‌گذاری در بورس استفاده کنند.

کمک گرفتن از مشاوران سرمایه گذاری

مشاوره گرفتن در هرکاری باعث می‌شود فرد دید بازتری نسبت به آن کار داشته باشد. در سرمایه‌گذاری نیز مشاوره گرفتن کمک شایانی به فرد می‌کند. مشاور به سرمایه‌گذار کمک می‌کند تا بتواند در نقطه مناسب وارد سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت شود.

سبدگردانی

برخی دیگر از سرمایه‌گذاران علاقمند به این نیستند که مشاور سرمایه گذاری داشته باشند، بلکه تمایل دارند صفر تا صد سرمایه گذاری را به افراد خبره واگذار کنند. برای این کار می‌توانند سرمایه خود را به شرکت‌هایی که سبدگردانی انجام می‌دهند واگذار کنند. در صورت انجام چنین کاری، سرمایه‌گذار دیگر لازم نیست روزانه بازار را رصد کند، زیرا شرکت سبدگردان دارای مدیر است و روزانه بازار سرمایه را رصد می‌کند و سهامی که پتانسیل رشد و سود آوری داشته باشند را برای فرد انتخاب می‌کند.

البته در صورتی که سرمایه فرد زیاد باشد می‌تواند از این راه استفاده کند. اگر سرمایه هنگفت نباشد، می‌توان از صندوق‌های سهامی استفاده کرد.

مهترین نکات قبل از سرمایه گذاری در بورس!

برای سرمایه گذاری در بورس ابتدا باید هدف سرمایه‌گذاری را از لحاظ زمانی مشخص کنید. سرمایه‌گذاری در سهام در بلندمدت نسبت به سایر کلاس‌های دارایی رسمی سوددهی بیشتری دارد. اما در کوتاه‌مدت به دلیل نوسانات قیمتی ممکن است سرمایه‌گذاران را دچار مشکلاتی کند.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که سرمایه اولیه‌ای که وارد بورس می‌کنید نباید به آن نیاز مبرم داشته باشید. زیرا این بازار ماهیتی ریسکی دارد و ممکن است در کنار سود بالایی که در بلندمدت دارد، سرمایه‌گذاران را در یک بازه زمانی دچار ضرر کند. در نهایت، اشاره کردیم که سرمایه‌گذاری در بورس صرفا شامل سهام نمی‌شود. اگر تمایل به خرید طلا یا اوراق درآمد ثابت را دارید نیز می‌توانید از صندوق‌های طلا یا درآمد ثابت موجود استفاده کنید. با این حساب، سرمایه‌گذاری در بورس دیگر فقط جای حرفه‌ای‌ها نیست.

 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.