بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۴ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۵

انبار شدن ۳۰ هزار خودرو در پارکینگ‌های خودروسازان!

انبار شدن ۳۰ هزار خودرو در پارکینگ‌های خودروسازان!
طی ۱۰ ماهه امسال ۷۱۹ هزار و ۳۱ هزار دستگاه خودروی سواری تولید اما در مقابل ۶۸۸ هزار و ۸۹۴ دستگاه فروخته شده بنابراین ۳۰ هزار و ۱۳۷ دستگاه در پارکینگ شرکت ها مانده است.
کد خبر : ۲۹۱۲۳۸
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس‌نیوز، تحلیل عملکرد ۱۰ ماهه ایران خودرو، سایپا و پارس‌خودرو (موجود در کدال) نشان می‌دهد که در این مدت ۷۱۹ هزار و ۳۱ دستگاه خودروی سواری تولید شده، اما فقط ۶۸۸ هزار و ۸۹۴ دستگاه از آن‌ها به فروش رسیده است. 

دپوی خودرو در پارکینگ خودروسازان به مسئله تجاری‌سازی و پیگیری مراحل قانونی برای فروش محصولات تولیدی مربوط می‌شود. در این راستا، ۳۰ هزار و ۱۳۷ دستگاه خودروی سواری تولیدی در سال جاری بدون فروش باقی مانده که نشان‌دهنده نسبت فروش به تولید ۹۵.۷ درصدی خودروسازان است.

 

دپوی ۱۲ هزار و ۳۵۹ خودرو در دی‌ماه!

 

در طول ۳۰ روز دی‌ماه، تعداد ۸۳ هزار و ۲۸۹ دستگاه خودروی سواری توسط این سه شرکت تولید شده که از این تعداد، ۷۰ هزار و ۹۳۰ دستگاه فروش رفته است. بنابراین، در ماه دی ۱۲ هزار و ۳۵۹ دستگاه خودروی سواری در پارکینگ دپو شده است.

قابل ذکر است که میزان دپوی خودرو روز به روز در حال افزایش است؛ به‌طوری که در ۹ ماه گذشته، ۱۷ هزار و ۷۷۸ دستگاه دپو شده بود و این رقم در دی‌ماه به ۳۰ هزار و ۱۳۷ دستگاه رسیده که ۳۹.۵ درصد از کل خودروهای دپوشده در ۱۰ ماه امسال را شامل می‌شود.

تحلیل آمار فعالیت این سه خودروساز همچنین نشان می‌دهد که فقط ایران خودرو آمار مربوط به خودروهای ناقص خود را تحت عنوان «خودروهای تولیدی تجاری‌نشده» اعلام کرده و سایپا و پارس‌خودرو از ارائه این آمار خودداری کرده‌اند. بر همین اساس، ایران خودرو در ۱۰ ماهه امسال ۹ هزار و ۵۴۶ دستگاه خودروی ناقص تولید کرده که ۵ هزار و ۱۶۸ دستگاه آن مربوط به دی‌ماه است.

 

پیامدهای دپوی خودرو

 

به‌طور معمول، هر خودرو پس از تولید باید مجوزهای لازم را از ارگان‌های مختلف برای شماره‌گذاری و تأیید نهایی سازمان ملی استاندارد و همچنین سازمان محیط‌زیست دریافت کند تا قابل فروش به مشتریان شود. نکته مهم در مورد تعداد خودروهای پارک‌شده در پارکینگ خودروسازان این است که اگر خودرویی در پارکینگ دپو شود، طبق قراردادهای منعقده با مشتریان، خودروسازان با هزینه‌های قابل توجهی مواجه خواهند شد.

طبق قرارداد، اگر خودرویی دیر به مشتریان تحویل داده شود، مشمول جریمه دیرکرد خواهد شد و این موضوع می‌تواند به هزینه‌های بالایی برای خودروسازان منجر شود. به عبارت دیگر، تأخیر در شماره‌گذاری و تحویل خودروها می‌تواند منجر به پرداخت جریمه‌های قابل توجهی از سوی خودروسازان شود.

از سوی دیگر، خودروسازان موظف به دریافت مجوزهای لازم از سازمان‌های مرتبط هستند و حتی تأخیر یک‌روزه در این فرآیند می‌تواند به تجمع خودروها در پارکینگ خودروسازان به میزان تولید روزانه منجر شود. یعنی اگر فقط یک روز مجوزهای لازم برای خودروها صادر نشود، هزاران خودرو از کارخانه به پارکینگ وارد می‌شوند و تعداد خودروهای دپوشده افزایش خواهد یافت.

کارشناسان بر این باورند که برخی خودروسازان به‌دلیل قیمت‌گذاری دستوری و تولید و دپوی خودرو به بهانه استاندارد، در تلاش برای افزایش قیمت در کارخانه هستند. همچنین برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که بدهی بالای خودروسازان به قطعه‌سازان که اکنون به بیش از ۱۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده، عامل دیگری برای دپوی خودرو در پارکینگ شرکت‌هاست.

به‌طور کلی، دپوی خودرو به هر دلیلی که باشد، چه به‌واسطه شیوه فروش، بدهی و چه گروکشی برای دریافت مجوز افزایش قیمت، نه تنها به نفع تولیدکنندگان از جمله خود خودروسازان و قطعه‌سازان نیست، بلکه به نفع بازار و مصرف‌کنندگان نیز نمی‌باشد. بنابراین، بهتر است متولیان امر به‌طور جدی نسبت به تسهیل فرایند عرضه خودروها اقدام کنند.

 

 

انتهای پیام/

اشتراک گذاری :
ارسال نظر