"خودرو" در بهمن ماه در سقف آمار تولید و فروش ۲ ساله

به گزارش بورس نیوز، بعد از کش و قوسهای فراوان و پس از آن مجمع عجیب و غریب که همه اهالی بازار و خارج از بازار را به تعجب وا داشت، بالاخره با فشار سهامداران و حمایتهای سازمان بورس و دیوان عدالت اداری، مدیریت ایران خودرو به بخش خصوصی واگذار شد.
مدیریت جدید بلافاصله به سمت تجدید ارزیابی و خروج از ماده ۱۴۱ شرکت رفت و خبر افزایش سرمایه ۹۰۰ درصدی آن در کدال افشا شد که باعث شد خودرو ۳ روز متوالی با صف خرید مواجه شود و در روز جاری هم شاهد تشکیل صف خرید در خودرو بودیم.
در این بین آنچه که بیش از همه جلب توجه کرد، چابکی و سرعت عمل مدیریت جدید است. مشخص شدن سریع مدیرعامل جدید، افزایش شیب تولید و تیراژ خودرو در بهمنماه، تصویب سریع افزایش سرمایه و تحولات مثبت مدیریتی در همین مدت کوتاه است.
اگر بخواهیم این تغییر و تحولات را از دریچه فنی و با توجه به گزارش ماهانه شرکت بررسی کنیم، به نتیجه زیر خواهیم رسید. بهمن ماه، ماه سقف زدن مقدار تولید، فروش و درآمد ایران خودرو از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا کنون بود.
اگر سری به آمار تولید ۲۳ ماه اخیر بزنیم به نمودار زیر خواهیم رسید:
همان طور که مشخص است در بهمن ماه، رکورد تولید در ۲ سال اخیر شکسته شده و خودرو موفق به تولید ۵۷۲۱۴ دستگاه شد که در مقایسه با رکورد خرداد سال گذشته با ۵۳۴۷۵ دستگاه بوده و عدد جدیدی در تولید ماهانه محصوب میشود.
در فروش نیز شرایط به همین منوال است، اگر سری به میزان فروش ۲۳ ماهه اخیر شرکت بزنیم هم به نمودار زیر خواهیم رسید:
همان طور که مشخص است، ایران خودرو در فروش نیز شرکت از رکورد تیر ماه سال گذشته خود عبور کرد و موفق به فروش ۶۰۲۶۵ خودرو شده است.
در درآمد نیز روند صعودی مبلغ فروش ادامه دارد و روند آن به شکل زیر است:
همان طور که مشخص است فروردین امسال از کمترین درآمدهای سالهای اخیر بوده، اما سپس شرکت به یک ثبات نسبی رسیده و نهایتا از دی ماه به بعد روند درآمد صعودی شد و در بهمن ماه رکورد درآمدی شرکت نیز شکسته شده است. مجموع درآمد شرکت در بهمن ماه برابر با ۴۰ همت بوده که در سالهای اخیر بی سابقه است. فروش دی ماه شرکت برابر با ۲۹ همت و بیشترین درآمد قبلی در خرداد سال گذشته برابر با ۳۵ همت بوده است.
همچنین، اگر به صورت فصلی نیز به تولید و فروش و درآمد شرکت نگاه کنیم شاهد تغییر استراتژی شرکت و تولید خودروهای با حاشیه سود بالاتر خواهیم بود.
به عبارتی، شرکت ایران خودرو تولید محصولات گروه پژو را کاهش داده و به سمت محصولات جدیدتر یعنی دنا، سورن و رانا رفته که این روند در دی و بهمن ماه نیز ادامهدار بوده است. این محصولات از حاشیه سود بیشتری برخوردار بوده و برای خروج از زیان شرکت موثرتر خواهند بود.
اگر همه این عوامل کنار هم قرار گیرند، احتمالا در پایان سال نیز شاهد کاهش زیاندهی "خودرو" باشیم و شرکت به روند رو به رشد خود ادامه دهد.
لازم به ذکر است، با افزایش سرمایه مطرح شده نیز خودرو از قید ماده ۱۴۱ رها شده و راه برای دریافت تسهیلات آن باز میشود و این امر میتواند به اصلاح ساختار سرمایه شرکت و خروج از زیاندهی کمک شایانی کند.
اگر مدیران جدید و بخش خصوصی بتوانند ایران خودرو را از وضعیت قبلی نجات دهند و تحولات مثبت و سریع فعلی ادامه دار باشد، این امر میتواند الگویی برای سایر شرکتها و صنایع کشور که مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی هستند، باشد.