به گزارش بورس نیوز، رامین نورقلیپور در خصوص پیشنهاد افزایش 17 درصدی قیمت خودرو توسط خودروسازان، اظهار کرد: با توجه به نوسانات شدید قیمت ارز که اخیرا شاهد آن هستیم و شرایطی که در اقتصاد کشور به وجود آمده خودروسازان نیز متحمل هزینههای بسیار زیادی شدهاند.
داخلی ترین خودروی تولید شده توسط خودروسازان 20 تا 30 درصد به ارز وابستگی دارد
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه درصد قابلتوجهی از خودروهای تولید داخل به ارز وابستگی دارند، گفت: داخلی ترین خودروی تولید شده توسط خودروسازان حداقل 20 تا 30 درصد به ارز وابستگی دارد از سوی دیگر قطعهسازان نیز برای تامین مواد اولیه متحمل هزینههای سنگینی میشوند، این موارد دست به دست هم داده تا شرایط بهگونهای رقم بخورد که قیمت تمام شده خودروهای داخلی بیش از میزان پیشبینی شده افزایش داشته باشد.
اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودرو ایجاد فساد میکند
نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان در خانه ملت با اشاره به اینکه اختلاف بین قیمت خودروسازان که توسط شورای رقابت تعیین شده و نرخ محصولات در بازار ایجاد رانت و فساد کرده است، ادامه داد: باید به نحوی تفاوت قیمتهای بین بازار و کارخانه را پوشش دهیم تا موجب ایجاد فساد و رانت نشود.
نیروی مازاد راندمان خودروسازان را کاهش داده است
وی در خصوص اینکه نیروی مازاد خودروسازان چه میزان در تشدید فشار بر آنها اثرگذار است، اظهار کرد: در شرایط جدید اقتصادی کشور تفاوتی در تعداد نیروی خودروسازان ایجاد نشده اما هزینه سربار ناشی از نیروها مازاد از گذشته وجود دارد و باعث کاهش راندمان کاری خودروسازان و افزایش قیمت تمام شده خودروها شده، مشخصا در حال حاضر مسئله ای که خودروسازان با آن مواجه هستند نوسانات نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی است.
امکان تعدیل نیروی در خودروسازیها وجود ندارد
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه متاسفانه تعداد نیروی مازاد خودروسازان بسیار بالا است، خاطرنشان کرد: خودروسازان در حال حاضر این توان را ندارند تا تعدیل نیرو داشته باشند اما در صورتی که به شکل تئوری نیز بررسی کنیم تعدیل نیروهای مازاد موجود در خودروسازان قطعا میتواند تقاضای افزایش خودروسازان را جبران کند اما در شرایط فعلی این امکان برای خودروسازان وجود ندارد.