بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۷
بورس زیر ذره بین میرزا قلمدون

جمعه بازار بورس - شماره ۸ - ۹ تیر ۱۴۰۲

جمعه بازار بورس - شماره ۸ - ۹ تیر ۱۴۰۲
در دو روز پایانی هفته گذشته شاخص کل طوری عقبگرد کرد که مطمئن شدیم فقط خواب پنبه دانه دیده‌ایم و بس...
کد خبر : ۲۷۱۲۹۶

به گزارش میرزا قلمدون، اگرچه اوایل هفته داشتیم امیدوار می‌شدیم که اصلاح تمام شده و بازار برمی‌گردد؛ اما در دو روز پایانی هفته شاخص کل طوری عقبگرد کرد که مطمئن شدیم فقط خواب پنبه دانه دیده‌ایم و بس... 

 

سه شنبه‌ای که گذشت، سه شنبه سیاهی بود؛ نامه‌ای در فضای مجازی دست به دست چرخید که نشان می‌داد وزارت نفت، وزارت اقتصاد، وزارت نیرو، وزارت صمت، وزارت تعاون، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی دست به دست هم داده اند و نرخ خوراک و سوخت گازی صنایع را گران کرده‌اند تا جیب خالی اهالی پاستور را(همان‌ها که با وعده حمایت از بورس رای آوردند) پر کنند! افزایش نرخی که برخی واحدهای پتروشیمی را زیان‌ده می‌کند و حاشیه سود سیمانی‌ها و فولادی‌ها را هم کاهش می‌دهد.

 

فاجعه وقتی دردناک‌تر می‌شود که تازه خبردار می‌شویم  و تطابق می‌دهیم با آن شايعه‌ای که رئیس تخت طاووس روز ١٧ اردیبهشت، برخی حقوقی‌ها را به صف کرد و فرمان فروش فوری صادر کرد! تاریخ این نامه مربوط به همان زمان بوده و فقط سهامداران بی خبر از همه جا یا شاید بهتر است بگوییم بره‌های بازار، تازه بعد از حدود ٥٠ روز فهمیده‌اند قرار است قربانی شوند! 

 

اما واکنش ها به خبر افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و گاز صنایع هم در نوع خود جالب توجه بود. رئیس تخت‌طاووس که کلا خودش را به همان کوچه معروف زد و فارغ از هیاهوی رسانه‌ها و تاراج منافع سهامداران، مشغول تدارک سفری دیگر و تبلیغ بازار سرمایه به اهالی به قول خودشان کم سواد(سواد مالی) شهرستان‌ها هستند. انگار نه انگار که این نامه، حدود ٥٢ هزار میلیارد تومان سود شرکت‌ها را به باد خواهد داد و تحلیلگران معتقدند در نتیجه این کاهش سود، ارزش بازار سرمایه، ٧٠٠ هزار میلیارد تومان سقوط خواهد کرد! به والله که هر جای دنیا بگویید مدیری نسبت به سقوط ٧٠٠ همتی (با دلار ٢٨٥٠٠‌تومانی نزدیک ٢٥ میلیارد دلار) مجموعه‌ای که سکان آن را در دست دارد، بی تفاوت است؛ به بی‌بخار بودن‌ اهالی آن مجموعه می‌خندند!

 

البته این خونسردی و بی خیالی فقط در برابر خبر افزایش نرخ گاز نبوده؛ همین هفته‌ای که گذشت، نرخ تسعیر فرآورده‌های نفتی هم یکبار افزایش یافت و مجددا به قیمت قبل بازگشت و در همین رفت و برگشت نرخ تسعیر ارز فرآورده‌های نفتی، عده‌ای که خبر داشتند تصمیم شان، باد هواست؛ نوسان خوبی از جیب سهامداران گرفتند و باز هم جناب رئیس در خواب خرگوشی بود.

 

اخ ببخشید؛ از پشت صحنه اشاره می‌کنند که بزرگوار خواب نبوده و مشغول اتخاذ یک تصمیم مهم بوده! تصمیمی جدید برای ممنوعیت معامله آپشن‌ها توسط صندوق‌های درآمد ثابت! به نظر مدیران صندوق‌های درآمد ثابت، اهالی تخت طاووس مثل عقابی تیز چنگ کمین کرده‌اند ببینند کی، کجا دوزار سود می‌کند تا بلافاصله وارد عمل شده و مانع شوند. اصلا چه معنی دارد کسی در این بازار سود کند؟ سود بورس مال از ما بهتران است و سهامدار جماعت هم باید روزی یک نان بخورد و صد نان صدقه دهد که برای سفره بزرگان، ذبح می‌شود.... جالب اینجاست که یکی از مدیران خودشان هم این تصمیم را نقد کرده بود! بماند که گویا بعد از انتقاد گوش ایشان را طوری پیچاندند که بینوا دیگر صدای زنگ موبایلش را می‌شنود، از حال می‌رود.

 

 

 

واکنش مدیر روابط عمومی تخت طاووس به خبر افزایش نرخ خوراک و سوخت صنایع اما، مصاحبه‌ای بود که در آن به سبک آرتيست‌های دهه ٥٠، همه چیز را جوسازی در فضای مجازی خواند! به نظر ایشان همه آنها که در این بازار‌ موی سپید کرده‌اند و حالا نگران سرمایه‌های خودشان و مردم هستند، بی سواد تشریف دارند و یگانه باسواد عالم، رئیس بزرگوارشان است و بس. شما هم بیخود شلوغ نکنید که جواب تان را با بستن کد معاملاتی، تشکیل پرونده تخلفاتی و... می‌دهند‌.

 

بزرگان انجمن پتروشیمی اما بعد از انتشار نامه در فضای مجازی انگار در عالم دیگری سیر می‌کردند؛ اولش گفتند ٧ هزار تومان نرخ خوراک ‌هم مثل ٥ هزار تومان، یک عدد است دیگر... ساعاتی بعد انگار یک چای پررنگ نوشیدند و حال شان جا آمد؛ تازه دوزاری شان افتاد که چه خاکی بر سرشان شده! پیغام دادند "افزایش ٦٠ درصدی خوراک و ١٠٠ درصدی سوخت، منجر به تخته شدن درب واحدهای پتروشیمی خواهد شد، به دادمان برسید"! جوری حرف میزنند انگار توقع دارند برای کسی مهم باشد...

 

 

اینها که گفتیم یک طرف، ماهیگیری دشمنان قسم خورده بورس از آب گل آلود هم یک طرف! یکی از آنها که در روزهای گل و بلبل سال ٩٩ آب به آسمان می‌پاشید که جلوی رشد بورس را بگیرید؛ همیشه هم علنا طرفداري از بازار مسکن را نشان داده و با یکی از روسای بانک‌ مرکزی هم رفیق گرمابه و گلستان بوده و صدقه سر همین رفاقت، همسرش را در هیئت مدیره یکی دو نهاد مالی جا داده و... به محض رویت آشفتگی در بازار سرمایه، در ساز برکناری رئیس سازمان بورس دمید و خود را دلواپس بورس نشان داد! و خدا میداند که هر چه می‌کشیم از همین بوقلمون صفتی هاست...

برخی مسوولان محترم هم این هفته طبق روال همیشگی، چپ و راست مصاحبه کردند که بورس بهترین محل برای هدایت نقدینگی و سرمایه‌گذاری است و... مانده‌ایم با چه رویی، مردمی را که خرید گوشت و میوه و لبنیات، حسرت شان شده؛ به بورس دعوت می‌کنند!

 

خلاصه که هر چه بود، این هفته هم گذشت و خووووب مراسم قربانی در بورس تهران برگزار شد.

 

 

 

نگاهی هم داشته باشیم به مهم‌ترین خبرهای هفته‌ای که گذشت 

 

.ایران به‌زودی عضو دائمی سازمان همکاری شانگهای می‌شود

وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه گفت که در نشست آتی سازمان همکاری شانگهای، ایران و بلاروس رسماً عضو دائمی این سازمان می‌شوند.

 

.از تنش‌زدایی در موضوع هسته‌ای ایران استقبال می‌کنیم

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: این سازمان از هر توافقی که در موضوع هسته ای ایران منجر به تنش زدایی شود استقبال می‌کند.

 

 

.خودروسازان ته چاه زیان

بررسی آخرین وضعیت صورت مالی خودروسازان (ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو) منتهی به ۲۹ اسفند سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که زیان انباشته این صنعت فقط در بخش شرکت‌های مادر حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان شده و میزان بدهی نیز به ۲۴۴ هزار میلیارد تومان رسیده است. سهم ایران خودرو از زیان انباشته حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان و از بدهی حدود ۱۳۱ هزار میلیارد تومان است. سایپا نیز حدود ۳۹ هزار میلیارد تومان زیان انباشته و ۹۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بدهی دارد.  برای پارس خودرو نیز ۱۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان زیان انباشته و کمتر از ۲۰ هزار میلیارد تومان بدهی ثبت شده است.

 

 

.در هفته پایانی خرداد، ۹۷۰ میلیارد تومان سود از طریق سجام به حساب سهامداران واریز شد

 

 

.سامانه نیما در آستانه انحلال

شهاب ابراهیم قربانی، دبیر کل کانون صرافان گفت: به زودی قرار است در تیرماه بازار حواله مرکز مبادله ارز و طلا راه‌اندازی شود و به این ترتیب سامانه نیما به احتمال زیاد برچیده خواهد شد.

 

.موافقت مجلس با کلیات لایحه کاهش مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی

نمایندگان مجلس، گزارش کمیسیون برنامه و بودجه درباره لایحه دو فوریتی الحاق یک بند به تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور را بررسی کرده و با ۱۸۳ رای موافق کلیات این لایحه را به تصویب رساندند.

 

 

 

و اما مهم‌ترین خبرهای هفته جدید 

 

.شنیده ها حاکی از آن است که مصوبه افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها این هفته باطل می‌شود

اگر این خبر ابطال مصوبه درست باشد، وضعیت بازار سرمایه شاید بهتر شود؛ اما یادمان‌ نمی‌رود که در روزهایی که چاقوی تیز دولتی‌ها زیر گلوی سهامداران بود، چه کسانی خود را به خواب زدند‌...

 

.٥شرکت آماده عرضه اولیه در فرابورس

 

مدیرعامل فرابورس گفت: شرکت صبا فولاد، خمیر مایه‌ی رضوی، شرکت معدنی زیر مجموعه بنیاد شهید، شرکت دانش‌بنیان نیا، شرکت آسیا ناما (زیرمجموعه سرمایه‌گذاری امید) و شرکت سهامی عام مس سنگون در دست عرضه قرار دارند؛ لازم به ذکر است تمام عرضه‌های مذکور بستگی به شرایط بازار دارد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
عزیزی
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۹ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۸
عالی بود درود
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.