بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۶
هفته کابوس واری را در بازار سرمایه می‌گذرانیم
کارشناس بازار سرمایه گفت: هفته کابوس واری را در بازار سرمایه می‌گذرانیم و این کابوس زمانی تمام می‌شود که عقلانیت به مسیر تصمیم گیری برگردد و تصمیمات با بازار در میان گذاشته شود و تصمیم گیری راحت‌تر انجام شود. این کمترین خواسته اهالی بازار سرمایه است. 
کد خبر : ۲۷۱۹۴۱
نویسنده :
امیرحسین کریمی

هفته کابورس باری را در بازار سرمایه می‌گذرانیم

بورس نیوز:

پیام الیاس کردی، در گفتگو با بورس نیوز، در خصوص وضعیت بازار سرمایه اظهار کرد: اتفاقات عجیبی در بازار سرمایه رخ داده و می‌توانم بگویم که ۷ هفته تکراری را بازار پشت سر می‌گذارد. هفته‌هایی که با منفی همراه بوده و ارزش معاملات به شدت افت کرده و هرچقدر جلوتر رفتیم افت آن بیشتر شد. کم رمق شدن و معامله نشدن در بازار کاملا مشهود است.

وی افزود: ما بار‌ها گفتیم که بازار دارد خود را با قیمت دلار هماهنگ می‌کند. اما واقعیت این است که بعد از رشد قیمت غیررسمی ارز در بازار با نزول همراه شد و بازار نیز افت کرد. اما اینکه چرا ۷ هفته طول کشید و بازار منفی‌تر از محرک خود یعنی قیمت ارز دارد جلو می‌رود، دلیلش ریسک ها، نامه ها، بخشنامه‌ها و تصمیمات یک شبه‌ای است که در بازار ما اتفاق می‌افتد و نتیجه‌ای غیر از این نخواهد داشت. طبیعی است که بازار نیز از روند خود عقب نشینی کند. هفته کابوس واری را در بازار سرمایه می‌گذرانیم و این کابوس زمانی تمام می‌شود که عقلانیت به مسیر تصمیم گیری برگردد و تصمیمات با بازار در میان گذاشته شود و تصمیم گیری راحت‌تر انجام شود. این کمترین خواسته اهالی بازار سرمایه است. 

تصمیمات عقلانی برای بخش‌های تولیدی

کارشناس بازار سرمایه درخصوص محرک‌های بازار سرمایه بیان کرد: واقعیت این است که در مقطع فعلی لازم است که کمی عقلانی‌تر برای بخش‌های تولیدی تصمیم گیری شود. متانول سازان با یک بحران رو به رو شدند و گاز را بالاتر از قیمت جهانی خریداری می‌کنند. این روش جز ورشکستگی این واحد‌ها چیزی را در پی نخواهد داشت.

سهام کوچک و یزرگ شرایط جذابی ندارند

وی با اشاره به شاخص ۲ میلیونی توضیح داد: من با شاخص کل کاری ندارم. حال بازار کاملا مشخص است. اگر سبدی از سهم‌های کوچک و بزرگ درست کنیم، می‌بینیم که سهام چه شرایطی داشتند و الان شرایط جذابی را ندارند. نوسانات ارزی در یک روند ساید قرار دارند و می‌توانیم بگوییم که نماد‌های دلارمحور روند سایدی را می‌توانستند داشته باشند؛ به شرطی که آن تصمیم گیری‌ها و ریسک‌ها نبود. بازار ما داشت به ثبات می‌رسید. ما انتظار اصلاح داشتیم، اما نه اینقدر زیاد. انتظار این اصلاح زمانی به وجود آمد که دیدیم دولت دارد تصمیماتی می‌گیرد که برای تولید آسیب زننده است. 

الیاس کردی گفت: باز هم می‌گویم که شاخص کل را مبنای خود قرار نمی‌دهم. اما اوضاع بازار، طوری است که از دست رفتن این سطوح نیز دور از انتظار نیست. اما یک تصمیم باتوجه به شرایطی که بازار اخبار مثبت و منفی را می‌بیند ممکن است که اخبار مثبت باعث شود که بازار تغییری کند.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.