بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۴
بورس زیر ذره بین میرزا قلمدون

جمعه بازار بورس - شماره ۱۱ - ۳ آذر ۱۴۰۲

جمعه بازار بورس - شماره ۱۱ - ۳ آذر ۱۴۰۲
بدون شک مهم‌ترین خبر واپسین روزهای آبان‌ماه، انتشار لایحه بودجه ١٤٠٣ بود. بودجه‌ای که چند سالی است به ریسک بازار سرمایه تبدیل شده و صد افسوس که هر سال انتشار آن نشان می‌دهد نگرانی‌های سهامداران خیلی هم بی مورد نیست
کد خبر : ۲۷۶۱۸۶

به گزارش میرزا قلمدون، بازار سرمایه آبان‌ماه را با افت ١٢ هزار میلیارد واحدی شاخص کل بورس و رشد تقریبا ١٣ هزار واحدی شاخص کل هم وزن به پایان رساند و این حرکت خلاف جهت شاخص هم وزن نشان می‌دهد اقبال سهم‌های کوچک بازار در آبان‌ماه بیشتر بوده است. 

 

جمعه بازار بورس - شماره ۱۱ - ۳ آذر ۱۴۰۲

 

آنچه گذشت 

 

بدون شک مهم‌ترین خبر واپسین روزهای آبان‌ماه، انتشار لایحه بودجه ٢٤٢٩ همتی سال ١٤٠٣ بود. بودجه‌ای که چند سالی است به ریسک بازار سرمایه تبدیل شده و صد افسوس که هر سال انتشار آن نشان می‌دهد نگرانی‌های سهامداران خیلی هم بی مورد نیست. بد نیست به چند نکته از جذابیت‌های بودجه ١٤٠٣ اشاره کنیم.

 

اهالی پاستور در بخش واگذاری دارایی‌های مالی، منابع حاصل از فروش اوراق مالی و اسلامی را ٣٦ درصد بالاتر از میزان تامین مالی از این محل در سال ١٤٠٢ پیش‌بینی کرده‌اند! کافی‌است بدانید تحقق این پیش‌بینی در گرو افزایش نرخ بهره بدون ریسک بوده و رکود بازار سهام و صد البته عدم رغبت به تولید و رکود تورمی است...

 

در بخش دیگری، نرخ تسعیر ارز بدون تغییر نسبت به سال جاری و بر مبنای یورو ٣١ هزار تومانی (همان دلار ٢٨٥٠٠) در نظر گرفته شده و این نرخ‌ به معنای همان آش و همان کاسه یکی دو سال اخیر است. انتظار جذابیت صادرات هم نداشته باشید...

 

 

در بخش دیگری از لایحه بودجه ١٤٠٣، فرمان داده شده که برای توسعه حمل و نقل عمومی و زیر ساخت‌های شهری و نوسازی ناوگان، با تایید وزارت کشور، تا سقف ١٢ هزار میلیارد  تومان اوراق مشارکت با تضمین خود منتشر کنند و صد البته که برای انتشار اوراق مشارکت هم مثل اوراق مالی و اسلامی، باید نرخ بهره را داغ کرد تا بتوان چسباند‌..‌‌‌.

 

همچنین برای حقوق دولتی و بهره مالکانه در سال ١٤٠٣، با رشد ١٣ درصدی نسبت به سال جاری، ٥٥ همت در نظر گرفته شده است! عدم جذابیت در حوزه معادن و خروج سرمایه‌ها کیلویی چند‌.‌‌‌..

 

 

طبق لایحه بودجه سال ١٤٠٣، مالیات بر ارزش افزوده که تاکنون ٩ درصد بهای تمام‌شده کالا بود با افزایشی ١ درصدی به ١٠ درصد رسید.

 

 

واکنش غیورمردان تخت طاووس 

 

اگرچه لایحه بودجه ١٤٠٣ برای بعضی فعالان بازار سرمایه ترسناک بود؛ اما تنها واکنش اهالی تخت طاووس به یک کامنت زیر توییت مربوط به اعلام منابع حاصل از فروش دارایی‌های مالی ختم شد که نوشتند "آیا در افزایش ٣٦ درصدی انتشار اوراق مالی، ظرفیت بازارهای مالی لحاظ شده؟" و بس!

 

آنقدر از متولیان حفاظت از حقوق سهامداران، حمایت ندیده‌ایم که همین یک خط سوال غیررسمی هم غافلگیرمان کرد! 

 

شاید بپرسید پس مدیران غارنشین در این یک هفته چکار می‌کردند؟

 

نگاهی داشته باشیم به مهم‌ترین اقدامات اهالی تخت طاووس در روزهای پایانی آبان‌ماه 

مدیران محترم هفته گذشته ناگهان خبری در بوق و کرنا کردند که ما برای افزایش شفافیت، ناشران را ملزم به برگزاری نشست پرسش و پاسخ کرده‌ایم! در همان گیر و داری که مشغول فکر کردن و رایزنی با کارشناسان بازار بودیم بلکه بفهمیم این شوآف چطور قرار است در بازاری که هر لحظه ترس زدن جیب‌مان را داریم شفافیت ایجاد کند، ناگهان اعلام شد حالا خیلی جدی نگیرید منظور ما از تمام ناشران، ٣٠ شرکت بزرگ بازار بود!! از هنگی که درآمدیم آرزو کردیم ای کاش به جای این همه تحمل فشار، بزرگواران دست اهل و عیال را می‌گرفتند و راهی کیش می‌شدند و نمایشگاهی برگزار می‌کردند! اینطوری حداقل دو سه روز سبز دستوری هم داشتیم....

 

البته این تمام هنرشان نبود و در هفته‌ای که گذشت، به لطف پذیره‌نویسی انجام شده، حدود ٤.٥ همت از بازار خارج شد. ضمنا یک صندوق بخشی هم راه‌اندازی شد که رئیس بزرگ زحمت رپورتاژ آن را شخصا کشید!

 

راستی، این هفته سخنگوی خوش‌تیپ مان خیلی فعال نبود و توییت نزد؛ نگرانش شدیم؟ شما از این عزیز خبر ندارید؟

 

 

نگاهی به سایر خبرهای هفته پایانی آبان‌ماه

 

پایان بررسی برنامۀ هفتم توسعه در مجلس

مصوبات برای اعلام‌نظر و تایید به شورای نگهبان ارسال و پس از آن لازم‌الاجرا خواهند بود.

 

بانک‌ها مکلف هستند اموال مازاد خود را واگذار کنند وگرنه باید مالیات بدهند

رئیس سازمان بازرسی کل کشور خبر داده بانک‌ها مکلف هستند طبق قانون اموال مازاد خود را واگذار و از بنگاه داری دست بردارند و در صورت عدم اجرای قانون، سالانه مشمول پرداخت مالیات می‌­شوند و اگر سازمان امور مالیاتی کشور در این خصوص کوتاهی کرد، باید پاسخگو باشد.

 

مجلس به دنبال تداوم عرضه خودرو در بورس کالا 

پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از سرکوب نرخ ارز در ماه‌های اخیر گفت که دولت سیاست سرکوب صادرات در پیش گرفته است. وی همچنین خبر داد کمیسیون اقتصادی مجلس به دنبال تداوم عرضه خودرو در بورس کالا است.

 

پایان مطلب

 

 

 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
جمعه بازار بورس - شماره ۸ - ۹ تیر ۱۴۰۲
بورس زیر ذره بین میرزا قلمدون

جمعه بازار بورس - شماره ۸ - ۹ تیر ۱۴۰۲

جمعه بازار بورس - شماره ۱۰ - ۱۹ آبان ۱۴۰۲
بورس زیر ذره بین میرزا قلمدون

جمعه بازار بورس - شماره ۱۰ - ۱۹ آبان ۱۴۰۲

بورس زیر ذره بین میرزا قلمدون

جمعه بازار بورس - شماره ۹ - ۱۲ آبان ۱۴۰۲

جمعه بازار بورس - شماره ۷ - ۲ تیر ۱۴۰۲
بورس زیر ذره بین میرزا قلمدون

جمعه بازار بورس - شماره ۷ - ۲ تیر ۱۴۰۲

ارسال نظر
نظرات بینندگان
تربدر
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۳ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۵
واقعا انتظار حمایت دارین؟ طرف دستمالچی دولته
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.