بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۷
لزوم فرماندهی واحد در اقتصاد با محوریت وزیر اقتصاد
ماموریت مهم وزارت اقتصاد به جز رصد و سیاست گذاری کلان اقتصادی، مدیریت شرکت‌های دولتی، تنظیم گری امور بیمه و بازار بورس اوراق بهادار، فراهم سازی بستر جذب سرمایه گذاری خارجی و مدیریت خزانه کشور نیز است.
کد خبر : ۲۸۴۳۲۸

به گزارش بورس‌نیوز، ماموریت مهم وزارت اقتصاد به جز رصد و سیاست گذاری کلان اقتصادی ، مدیریت شرکت های دولتی ،تنظیم گری امور بیمه و بازار بورس اوراق بهادار ،فراهم سازی بستر جذب سرمایه گذاری خارجی و مدیریت خزانه کشور نیز است .که این مهم می تواند سطح اهمیت و تاثیر گذاری این وزارتخانه را نشان دهد

در مقایسه با بانک مرکزی فرزین ،همتی بسیار موفق تر بود چرا که در آن مقطع فاصله بین ارز نیمایی و آزاد بسیار کم بود به عبارتی رانت کمتری توزیع می شد و تولید منابع خوبی برای طرح های توسعه ای داشت . البته رانت معنادار در ارز باعث شده انگیزه صادرات کاهش یابد و در سال ۱۴۰۲ رکورد تاسف بار تراز ارزی منفی ۱۷ میلیارد دلار رقم خورد .در حالی که این رقم در دوره همتی بسیار بسیار کمتر بود و انگیزه های صادرات بسیار بالاتر بود . از سوی دیگر در دوره همتی ، نرخ سود بانکی پایین تر از حاشیه سود شرکت ها بود اما بانک مرکزی فرزین با شوک اوراق ۳۰ درصدی اوراق خاص سپرده در مقابل حاشیه سود ۱۳ درصدی تولید ، بدترین اتفاق را رقم زد و هیچ انگیزه ای برای سرمایه گذاری در تولید نماند و با کاهش شدید تولید و صادرات و وضعیت نیم تعطیلی در اقتصاد کشور مواجه شدیم .با این توضیح می توان گفت تصمیمات همتی معقول و منطقی تر بوده است و تولید با وجود تحریم ها توانمند بود .بنابراین نیاز است وزیر اقتصاد در گام اول در جهت تعدیل نرخ سود بانکی و تسهیلات و همچنین کاهش فاصله ارز نیمایی و بازار آزاد با هماهنگی بانک مرکزی اقدام کنند.

در برنامه همتی رشد اقتصادی پایدارو ایجاد اشتغال ،کنترل تورم و ثبات اقتصادی، اصلاح ساختاری اقتصاد ،شفافیت و مبارزه با فساد،توسعه منابع انسانی،تقویت دیپلماسی اقتصادی و توجه به مسائل اجتماعی و زیست محیطی مورد توجه قرار گرفته است . البته در خصوص بازار سرمایه بانک محور بودن بازار مالی بعنوان یک عامل مخرب و عدم شفافیت ،بی اعتمادی مردم به بازار ،دخالت مکرر دولت و همچنین قیمت گذاری دستوری از چالش های آن بر شمرده شده است و به اجرای جز (۱) بند (ب)ماده (۵) – تقویت جایگاه سهامداران خرد و سایر بندهای مربوط به بازار سرمایه و تجارت در برنامه هفتم تاکید کرده اند .این برنامه نسبتا جامع می تواند پس از تصدی وزارتخانه تکمیل و رویکرد عملیاتی بگیرد .

بدیهی است بسیاری از مسائل اقتصادی بین بخشی است و نیاز به فرماندهی واحد دارد .ایجاد توازن در میزان نقدینگی و نیاز بازار ،مدیریت کسر بودجه و شرکت های دولتی،مدیریت بدهی بانک ها به بانک مرکزی و مدیریت بدهی دولت و شرکت های دولتی به بانک ها نیاز به تدابیر چند وجهی دارد . به نظر می رسد این مسئولیت سنگین بر شانه های اقتصاد کشور با محوریت و فرماندهی وزیر اقتصاد باعزم ملی با مشارکت همه قوا و مردمان این سرزمین ممکن خواهد بود .

 

نویسنده: حسین محمودی اصل، کارشناس اقتصادی

 

 
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
صدای کارشناسان بازار سرمایه، برسد به سازمان بورس که نمایشگاه بورس را جدی نگرفت
ارزیابی نمایشگاه صنعت مالی از دیدگاه مدیران و کارشناسان بازار سرمایه؛

صدای کارشناسان بازار سرمایه، برسد به سازمان بورس که نمایشگاه بورس را جدی نگرفت

تعیین تکلیف دامنه نوسان تا پایان هفته
به منظور بهبود شرایط بازار سرمایه؛

تعیین تکلیف دامنه نوسان تا پایان هفته

میزگرد کارشناسان بازار سرمایه/ آیا حمایت نظام بانکی از بورس به حق است؟
مطالبات کارشناسان بازار سرمایه از وزیر اقتصاد پیشنهادی/ بهترین تصمیم برای دامنه نوسان در هفته آینده

میزگرد کارشناسان بازار سرمایه/ آیا حمایت نظام بانکی از بورس به حق است؟

ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.