بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۲
بررسی عوامل موثر بر رشد شاخص بورس/اثر تأیید کابینه پیشنهادی وزارت خارجه و اقتصاد بر بازار سرمایه

بازار سرمایه در مسیر صعود

بازار سرمایه در مسیر صعود
به طور کلی پارادایم نظری سرمایه گذاران مبنی بر شرایط نامساعد در آینده، جای خود را به امیدواری داده و بر همین اساس روند معاملات در بازار سهام در حال بهبود است. به نظر می‌رسد شاخص بازار رو به رشد است و صعود ۲۰ تا ۲۵ درصدی را در سال جاری تجربه خواهد کرد.
کد خبر : ۲۸۴۳۶۳
نویسنده :
زهرا منصور

محمد مشاری، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس‌نیوز مطرح کرد: متغیر‌های بنیادی بازار سرمایه در حال تغییر هستند، رفع محدودیت صادرات فلزات اساسی به‌خصوص مس، اثر بسیار مثبتی بر بازار ارز و تولید و عملیات فروش شرکت‌های تولیدکننده مس و سایر فلزات خواهد داشت.

مشاری عنوان کرد: به علت قطعی برق در هفته‌های اخیر، عملیات شرکت‌های تولیدکننده با مشکل مواجه شده بود که با سرد شدن هوا کمرنگ شدن این مشکل و بازگشت این شرکت‌ها به چرخه صادرات و عدم الزام آن‌ها برای عرضه وجه حاصل از صادرات در سامانه نیما و همچنین توانایی انجام واردات از محل صادرات باعث بهبود عملکرد و سودآوری شرکت‌های گروه فلزات اساسی خواهد شد.


وی افزود: از سوی دیگر خط اعتباری که بانک مرکزی بابت اعتباردهی شرکت‌های کارگزاری به سهامداران و سرمایه گذاران مدنظر قرار داده، اثرات مثبتی را بر بازار خواهد گذاشت.

 

اثر تصویب افزایش ضریب سهام در معاملات اعتباری بر بازار سرمایه

 

مشاری با اشاره به تصویب افزایش ضریب سهام در معاملات اعتباری از ۷۰ به ۷۵ درصد، گفت: برخی از مشتری‌های حقیقی و حقوقی به این دلیل که ارزش داریی‌هایشان به کمتر ارزش تضمین شده رسیده بود، در فهرست کال مارجین قرار گرفته بودند و برخی از شرکت‌های کارگزاری جهت خروج از این لیست، مشتریان را تحت فشار قرار داده بودند؛ افزایش اعتباری ضریب سهام به میزان ۵ درصد، فشار فروش در بازار را کاهش خواهد داد و کاهش فشار فروش نفس تازه‌ای را به جان بازار خواهد بخشید.

وی ادامه داد: در نهایت در این هفته، دولت به‌صورت کامل مستقر خواهد شد و در حال حاضر اخبار حاکی از این است که کلیت کابینه رأی اعتماد خواهد گرفت. از میان افراد سیاسی، کابینه وزارت خارجه برای بورسی‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است و با توجه به این که آقای عراقچی در بحث‌های مربوط به برجام حضور داشته است بازار دید مثبتی به تعاملات جهانی دارد. از میان افراد غیر سیاسی نیز کابینه وزارت اقتصاد برای بورس حائز اهمیت است که به نظر می‌رسد آقای همتی موفق به اخذ رآی اعتماد خواهد شد.

کارشناس بازار سرمایه گفت: بنابراین فضای بدبینی سرمایه گذاران در حال تبدیل شدن به فضای خوش بینی است. به نظر می‌رسد که در روز‌های پایانی هفته، دامنه نوسان افزایش خواهد یافت.


مشاری ادامه داد: در کنار این موارد، موضوع تنش سیاسی ایجاد شده و مسئله فلسطین و اسرائیل نیز در حال رنگ باختن است.


وی افزود: همچنین دو پارامتر اقتصادی در حال تغییر هستند؛ بالا رفتن نرخ دلار نیما _که برای شرکت‌های صادرکننده به شدت جذاب است و عملیات آن‌ها را تغییر خواهد داد_ و کاهش نرخ بهره بین بانکی و نرخ اخزا‌ها _که اثرات مثبتی را برای بازار سرمایه به دنبال خواهد داشت_. به طور کلی پارادایم نظری سرمایه گذاران مبنی بر شرایط نامساعد در آینده، جای خود را به امیدواری داده و بر همین اساس روند معاملات در بازار سهام در حال بهبود است. به نظر می‌رسد شاخص بازار رو به رشد است و صعود ۲۰ تا ۲۵ درصدی را در سال جاری تجربه خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: اگر عوامل متاثر بر بازار سرمایه که به صورت دستوری و به‌طور بسیار متناوب تغییر می‌کنند (مانند نرخ خوراک و انرژی و بحث‌های مالیاتی) از طریق وزیر اقتصاد به ثبات برسند و سرمایه گذاران به یک فرمول ثابت دست یافته و از عدم تغییر آن تا یک بازه زمانی مشخص امیدوار باشد، از این طریق بازار نیز به پیش بینی پذیری خواهد رسید و این موضوع بزرگترین خدمتی است که وزیر اقتصاد می‌تواند به بازار سرمایه ارائه نماید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.